Partnerzy serwisu:
W art. 146 ustawy Prawo zamówień publicznych zostały określone przesłanki, które jeśli zaistnieją powodują nieważność umowy z mocy prawa. Każde naruszenie ustawy, niezależnie od etapu postępowania, na którym wystąpiło, jeżeli miało wpływ na wynik jest przeszkodą w zawarciu ważnej umowy (sygn. KIO/UZP 198/09).

Ze względu na zmiany przepisów artykuł jest nieaktualny Sprawdź najnowsze zmiany w Prawie zamówień publicznych

Brak ogłoszenia

Umowa jest nieważna, jeżeli ogłoszenie o zamówieniu nie zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych albo opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, chyba że z przepisów ustawy nie wynika taki obowiązek. Myślę, że w praktyce są to bardzo rzadkie przypadki. Druga przesłanka stanowi, że umowa jest nieważna, jeżeli zamawiający zawarł umowę bez wymaganej zgody wyrażonej w postanowieniu Krajowej Izby Odwoławczej przed ostatecznym rozstrzygnięciem protestu.

Naruszenie przepisów

Umowa w sprawie zamówienia publicznego jest nieważna m.in. wtedy, gdy zamawiający dokonał wyboru oferty z rażącym naruszeniem ustawy (art. 146 ust. 1 pkt.5) lub w postępowaniu o udzielenie zamówienia doszło do naruszenia przepisów określonych w ustawie, które miało wpływ na wynik tego postępowania (art. 146 ust. 1 pkt.6). Nie każde dokonanie wyboru oferty z naruszeniem ustawy Prawo zamówień publicznych będzie przy tym skutkowało nieważnością umowy. Umowa będzie nieważna tylko wtedy, gdy naruszenie ustawy miało charakter rażący. Przy pojęciu rażącego naruszenia prawa należy brać pod uwagę jego skutki. Jest to tylko naruszenie, w wyniku, którego powstają skutki niemożliwe do zaakceptowania z punktu widzenia wymagań praworządności. Również nie każde naruszenie przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych powoduje nieważność zawartej umowy na podstawie art. 146 ust. 1 pkt.6. Skutek taki następuje wtedy, gdy naruszenie przepisów ustawy miało bezspornie wpływ na wynik postępowania. (sygn. UZP/ZO/0-912/07).

Okoliczność przesądzająca o nieważności umowy, na podstawie art. 146 ust. 1 pkt.6 może wystąpić na każdym etapie postępowania, w tym na etapie ogłoszenia o udzieleniu zamówienia. (sygn. KIO/UZP 488/08). Przykładem wady postępowania będzie niespójność w opisie przedmiotu zamówienia i naruszenie art. 7 ust. 1 ustawy Pzp. Powoduje to wystąpienie wady uniemożliwiającej zawarcie ważnej umowy w sprawie zamówienia publicznego (sygn. UZP/ZO/0-697/07). Umowa będzie także nieważna jeżeli zamawiający zawarł umowę przed upływem terminów, o których mowa w art. 94 ust. 1 a więc przed upływem 7 lub 10 dni od przesłania zawiadomienia o wyborze oferty.

  • Referencje w orzecznictwie KIO

    Zamówienia publiczne
    Marek Okniński
    Zamawiający na potwierdzenie, że wykonawca ubiegający się o uzyskanie zamówienia publicznego spełnia warunki w zakresie wymaganego doświadczenia żąda od wykonawców przedstawienia dokumentów potwierdzających wymaganą wielkość doświadczenia. Wykonawcy najczęściej przedkładają referencje jako dokument uwiarygodniający posiadane doświadczenie w realizacji zadań zbliżonych do objętych przedmiotem prowadzonego przetargu.