Program funkcjonalno - użytkowy został wprowadzony do systemu zamówień publicznych w 2004 r., czyli wraz z wejściem w życie ustawy Prawo zamówień publicznych. Program funkcjonalo - użytkowy służy do ustalenia planowanych kosztów prac projektowych i robót budowlanych, opisu przedmiotu zamówienia, przygotowania oferty szczególnie w zakresie obliczenia ceny oferty oraz wykonania prac projektowych. Zgodnie z art. 31 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych program funkcjonalno - użytkowy jest konieczny w sytuacji, gdy przedmiotem zamówienia publicznego jest zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych. Wobec powyższego zamawiający zobowiązany jest posiadać program funkcjonalno - użytkowy zawsze gdy zamierza przeprowadzić postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiot zamówienia łącznie obejmuje:
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa "Górczewska" ogłasza konkurs ofert na ubezpieczenie majątku Spółdzielni oraz odpowiedzialności cywilnej jej władz
Ogłoszenie premium 17 dni do końca10.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Zabrzańska Spółdzielnia Mieszkaniowa informuje o przetargu nieograniczonym z możliwością negocjacji na udzielenie zamówienia
Ogłoszenie premium 2 dni do końca25.11.2024
ZABRZE, ŚląskiePrzetargi, Przetargi na dostawę
- sporządzenie projektów (budowlanego, wykonawczego),
- uzyskanie wymaganych przepisami prawa uzgodnień i zatwierdzeń opracowanego projektu budowlanego + uzyskanie pozwolenia na budowę,
- wykonanie robót budowlanych na podstawie sporządzonych projektów wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie.
Celem opracowania programu funkcjonalno - użytkowego zamawiający nie musi dysponować szczególnymi opracowaniami koncepcyjnymi odnoszącymi się do planowanej inwestycji. Dla prawidłowego opracowania programu funkcjonalno - użytkowego wystarczającym jest aby zamawiający sprecyzował swoje indywidualne wymogi odnośnie funkcji i walorów użytkowych obiektu. Formalne wymogi odnośnie zakresu i formy programu funkcjonalno - użytkowego zawiera Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 02 września 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno - użytkowego (Dz. U. z 2004 r. Nr 202 poz. 2072).
Wskazane rozporządzenie w § 16 stanowi, że program funkcjonalno - użytkowy powinien zawierać:
- stronę tytułową,
- część opisową,
- część informacyjną.
Dla sporządzenia programu funkcjonalno - użytkowego oddającego zapotrzebowanie zamawiającego istotne znaczenie ma prawidłowo sporządzona część opisowa. W zależności od przedmiotu zamówienia część opisowa programu funkcjonalno - użytkowego powinna zawierać sprecyzowanie co najmniej niżej wymienionych wymagań zamawiającego dotyczących:
a) dla obiektów produkcyjnych lub usługowych:
- wymaganą przez zamawiającego docelową zdolność produkcyjną lub usługową oraz wymagania dotyczące poziomu technologicznego produkcji lub standardu jakościowego świadczonych usług, albo
- szczegółowy program i wielkość pomieszczeń wymaganych przez inwestora,
b) dla obiektów budownictwa mieszkaniowego:
- liczbę i strukturę mieszkań,
- rodzaj i program usług towarzyszących,
- standard wykończenia mieszkań oraz pomieszczeń wspólnych,
- wymagania dotyczące instalacji i ich trwałości,
c) dla obiektów inżynierskich i sieci uzbrojenia terenu:
- funkcję i przeznaczenie obiektów lub sieci,
- wymagane ich podstawowe parametry dotyczące wymiarów, wydajności, materiałów konstrukcyjnych, zabezpieczenia, trwałość itp.,
d) dla obiektów przewidzianych do przebudowy:
- dane dotyczące obiektu istniejącego (parametry powierzchniowo-kubaturowe, rozwiązania konstrukcyjne, możliwości przebudowy, stan techniczny),
- nowy program użytkowy po przebudowie,
- uwarunkowania przebudowy wynikające z bieżącej eksploatacji,
- ewentualne wnioski lub zastrzeżenia wynikające z kontroli organów p.poż., sanepid, bhp, ochrony środowiska i nadzoru budowlanego oraz okresowych kontroli stanu technicznego obiektu i instalacji w obiekcie.
Szacowanie wartości zamówienia z wykorzystaniem programu funkcjonalno - użytkowego
W przypadku gdy przedmiot zamówienia obejmuje zaprojektowanie i wybudowanie przez wybranego wykonawcę nowego obiektu, wartość zamówienia szacowana jest na podstawie programu funkcjonalno - użytkowego. Wartością zamówienia jest suma planowanego kosztu prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych. Metody i podstawy obliczania planowanych kosztów prac projektowych i planowanych kosztów robót budowlanych stanowią podstawę określania wartości zamówienia, którego przedmiotem jest zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych określa Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 maja 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 130 poz. 1389).
Znajdź przetarg: Oferty przetargów z całego kraju
Praktyczne zastosowanie programu funkcjonalno - użytkowego
Korzystanie z możliwości ogłaszania postępowania, którego przedmiotem jest zaprojektowanie i wybudowanie nowego obiektu w oparciu o przedstawiony przez zamawiającego program funkcjonalno - użytkowy powinno być ograniczone do inwestycji typowych, powtarzalnych, niemających charakteru szczególnie skomplikowanych. Przykładowo można ogłaszać postępowanie z uwzględnieniem możliwości określonych w art. 31 ust. 2 Prawa zamówień publicznych, dla obiektów kubaturowych takich jak:
- sale gimnastyczne,
- gimnazja,
- domy kultury,
- lub np. roboty remontowe związane z przebudową powierzchni kubaturowych budynków.
Powyższe wynika z faktu, że postępowania, w których opis przedmiotu zamówienia określony jest za pomocą programu funkcjonalno - użytkowego obarczone są znacznym ryzykiem dotyczącym zarówno zamawiającego jak i wykonawcy. W przypadku zamawiającego, może on zapłacić za przedmiot umowy więcej, niż gdyby dokonał zamówienia na podstawie dokumentacji projektowej i specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych, lub może uzyskać obiekt o niższym standardzie jakościowym niż oczekiwał formułując zamówienie w programie funkcjonalno-użytkowym. Ryzyko wykonawcy polega zaś na tym, że ze względów formalnych wynikających z uzyskania pozwolenia na budowę może popaść w zwłokę terminową, w stosunku do umowy, lub ze względu na mało precyzyjne opisanie przedmiotu zamówienia, może wystąpić niedoszacowanie kosztów wykonania, co może skutkować stratą finansową dla wykonawcy.
Zatem w przypadku gdy zamierzamy wybudować obiekt nietypowy, specjalistyczny należy rozpocząć od przeprowadzenia postępowania na wybór wykonawcy dokumentacji projektowej. W odniesieniu do szczególnie istotnych inwestycji warto rozważyć przeprowadzenie konkursu architektonicznego na koncepcję architektoniczną planowanego obiektu, którego zwycięzca opracuje projekt budowlany. W momencie, gdy zamawiający będzie w posiadaniu projektu, ogłoszone może zostać postępowanie na wybudowanie nowego obiektu. Wskazany sposób postępowania w szczególności zalecam stosować w przypadku, gdy zamierzamy wybudować nową placówkę muzealną, szpital, lub udzielić zamówienia na rewitalizację starych budynków.
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 02 września 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno - użytkowego (Dz. U. z 2004 r. Nr 202 poz. 2072); ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2010r . Nr 113 poz. 759 ze zm.)
Prawo zamówień publicznych w pigułce Słownik Pzp
-
Zmiany w ustawie Prawo zamówień publicznych
Zamówienia publiczneOd początku 2011 r. w ustawie Prawo zamówień publicznych zaszło kilka zmian, które zostały wprowadzone na podstawie uchwalenia innych ustaw. -
Zasady sporządzania sprawozdania z udzielonych w 2010 r. zamówień
Zamówienia publiczneUstawa Prawo zamówień publicznych zobowiązuje wszystkich zamawiających, którzy w 2010 r. udzielili zamówienia publicznego do sporządzenia rocznego sprawozdania, które do 01 marca br należy przekazać do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. -
Konkretne wskazówki, jakie kryteria zastosować, aby wybrać odpowiedniego nauczyciela gry na fortepianie
Przetargi krok po krokuSposób przyznawania punktacji w poszczególnych kryteriach oceny ofert powinien być czytelny i przejrzysty, wówczas nie będzie wzbudzał wątpliwości co do prawidłowości. -
Dowiedz się, jak liczyć termin związania ofertą
Zamówienia publiczneW terminie związania ofertą wykonawca zobowiązany jest, pod sankcją utraty wadium, dotrzymać warunków realizacji zamówienia zawartych w złożonej ofercie.