Powyższe wynika z faktu, iż brokerzy utrzymują się, co do zasady, z prowizji płaconych przez towarzystwa ubezpieczeniowe. Zatem zamawiający zobowiązany do udzielania zamówień publicznych w oparciu o procedury określone w ustawie Prawo zamówień publicznych nie musi dokonywać wyboru brokera wg przepisów tej ustawy.
Broker ubezpieczeniowy działając w imieniu zamawiającego powinien opracować opis przedmiotu zamówienia (zakres ochrony ubezpieczeniowej zamawiającego) oraz wzór umowy ubezpieczeniowej jaka zostanie zawarta pomiędzy wybranym w wyniku udzielenia zamówienia publicznego towarzystwem ubezpieczeniowym a zamawiającym. Zlecając brokerowi opisanie przedmiotu zamówienia zamawiający powinien zawrzeć zobowiązanie, aby opis był zgodny z wymogami ustawy Prawo zamówień publicznych a w szczególności art. 29 ust. 1 tej ustawy. Ponadto broker ubezpieczeniowy powinien zostać zobowiązany przez zamawiającego do opracowania warunków ubezpieczenia tak aby nie ograniczały konkurencji i mogły zostać spełnione co najmniej przez kilka towarzystw ubezpieczeniowych.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Kujawska Spółdzielnia Mieszkaniowa ogłasza przetarg nieograniczony na opracowanie dokumentacji technicznej dla robót budowlanych oraz instalacyjnych przewidzianych do realizacji na nieruchomościach budynkowych
Ogłoszenie premium 21 dni do końca18.03.2025
INOWROCŁAW, Kujawsko - Pomorskie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa "Osiedle Młodych" w Poznaniu ogłasza przetarg nieograniczony na wymianę stolarki okiennej i drzwi wejściowych do klatek schodowych w budynkach mieszkalnych
Ogłoszenie premium 26 dni do końca23.03.2025
POZNAŃ, Wielkopolskie
Przetargi, Przetargi na dostawę
Jaki tryb wybrać?
Jak wyżej wspomniano wybór brokera ubezpieczeniowego nie wymaga, co do zasady, przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Obowiązek jego przeprowadzenia dotyczy jednak wyboru ubezpieczyciela. Ze względu na przedmiot zamówienia najwłaściwszym do zastosowania wydaje się jeden z trybów podstawowych.
W przypadku gdy zamawiający współpracuje z brokerem nie ma, co do zasady, powodu prowadzenia postępowania w trybach negocjacyjnych (negocjacje z ogłoszeniem, dialog konkurencyjny), gdyż broker posiadając wiedzę na temat systemu ubezpieczeń powinien znać możliwości rynku i być w stanie opisać przedmiot zamówienia bez potrzeby prowadzenia negocjacji.
Okres współpracy z brokerem
Od decyzji zamawiającego zależy czy broker będzie realizował swoje usługi jedynie na etapie przygotowania i przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest wybór ubezpieczyciela, czy też będzie współpracował z zamawiającym również w okresie trwania ochrony ubezpieczeniowej na podstawie zawartej polisy. Decydując się na dłuższy okres współpracy broker ubezpieczeniowy może świadczyć, na zlecenie zamawiającego, między innymi usługi związane z:
- analizą ryzyka ubezpieczeniowego,
- wskazaniem katalogu ryzyk, które należy ubezpieczyć obligatoryjnie, a które fakultatywnie,
- zebraniem i analizą ofert towarzystw ubezpieczeniowych oferujących wymagane ubezpieczenia,
- analizą ogólnych warunków ubezpieczeń towarzystw biorących udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego,
- sprawdzeniem poprawności wystawionych przez towarzystwo ubezpieczeniowe polis,
- administrowaniem w imieniu ubezpieczonego zawartymi uprzednio polisami poprzez np. konieczne do ubezpieczenia, aneksy, uaktualnienia ryzyk i sum ubezpieczenia,
- zgłaszaniem szkód i udział przy oględzinach przez likwidatora ze strony ubezpieczyciela,
- monitoringiem terminowości wypłat odszkodowań.
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym (Dz. U. 2003 r. Nr 124, poz. 1154 ze zm.); ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2010 r. Nr 113 poz. 759 z późn. zm),
-
W jaki sposób wykonawca może zmienić lub wycofać swoją ofertę?
Przetargi krok po krokuWykonawca może zmienić swoją ofertę na dwa sposoby, natomiast jeśli wykonawca wniesie o zwrot złożonej oferty - zamawiający powinien mu ją zwrócić. -
Oczywista omyłka rachunkowa - jak ją poprawić?
Przetargi krok po krokuProwadząc postępowanie, zamawiający zobowiązany jest sprawdzić ofertę nie tylko pod kątem zgodności z siwz czy wymagań związanych z przedmiotem zamówienia, ale także zweryfikować oferty pod kątem różnego rodzaju omyłek, w tym oczywistych omyłek rachunkowych. -
Jak poprawnie oszacować wartość zamówienia na zakup ubezpieczenia grupowego pracowników
Przetargi krok po krokuPodstawą ustalenia wartości dla każdego zamówienia publicznego jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez podatku od towarów i usług, które masz obowiązek ustalić z należytą starannością. W przypadku zamówienia na usługę grupowego ubezpieczenia pracowników będzie to szacunkowa łączna wysokość składek, jakie w danym okresie zostaną odprowadzone przez pracodawcę z wynagrodzenia pracowników.