Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) to związek miast skupionych w tzw. konurbacji (czyli aglomeracji złożonej z położonych blisko siebie samorządów, z których żaden nie dominuje nad innymi), zamieszkanej łącznie przez ok. 2,2 mln osób. Ten obszar generuje codziennie ogromne potrzeby przewozowe w zakresie komunikacji miejskiej. Jego mieszkańcy mają do dyspozycji transport autobusowy i szynowy (w tym tramwaje oraz kolej).
Okazuje się, że jeszcze w 2022 r. GZM ogłosi kilkanaście interesujących przetargów z zakresu transportu publicznego i szeroko pojmowanej mobilności miejskiej. Zainteresowane firmy będą mogły wziąć udział w postępowaniach, obejmujących m.in. prace projektowe i koncepcyjne rozwoju linii tramwajowych, tras drogowych i rowerowych, a także w przetargach na wykonanie badań potrzeb mobilnościowych mieszkańców oraz dotyczących wdrożenia nowoczesnych rozwiązań informatycznych.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Własnościowa Spółdzielnia Mieszkaniowa "JASIEŃ" ogłasza przetarg ograniczony na: wykonanie wjazdu do altany śmietnikowej
Ogłoszenie premium 5 dni do końca26.11.2024
GDAŃSK, PomorskiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Spółdzielnia Budowlano-Mieszkaniowa "Ateńska" ogłasza przetarg nieograniczony na remont metodą krakingu sieci wodociągowej
Ogłoszenie premium 13 dni do końca04.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Przeanalizowaliśmy plany przetargowe Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Przedstawiamy podstawowe informacje o przetargach z zakresu transportu publicznego, które mają być ogłoszone do końca 2022 roku.
Linie tramwajowe do zmiany
GZM rozpisze jeszcze w IV kwartale 2022 r. przetarg na wykonanie wielowariantowej koncepcji optymalizacji ruchu tramwajowego na liniach eksploatowanych na jej terenie. Obecnie w konurbacji funkcjonuje 31 połączeń tramwajowych, obsługiwanych przez ponad 700 tramwajów, jeżdżących po ponad 200 km torowisk w trzynastu gminach Górnego Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego. To największy system tramwajowy w Polsce. Wartość planowanego zamówienia na koncepcję optymalizacji jego funkcjonowania oszacowano na 800 tys. zł.
Trasy średnicowe oraz trasa S11 – początek projektowania
Do końca 2022 r. ma zostać rozpisane postępowanie przetargowe na opracowanie założeń i wymagań dla dokumentacji projektowej dotyczącej trzech planowanych, ważnych dla całej konurbacji połączeń drogowych: Drogowej Trasy Średnicowej Wschód, Drogowej Trasy Średnicowej Północ oraz drogi S11. Ich budowa będzie miała kluczowe znaczenie dla ruchu samochodowego na terenie GZM, w tym także dla transportu publicznego. Na zrealizowanie tego zlecenia urzędnicy przewidzieli kwotę 600 tys. zł.
Gratka dla rowerzystów – będą trzy szybkie trasy
W IV kwartale 2022 roku ma zostać ogłoszony przetarg na przygotowanie dokumentacji kilku inwestycji istotnych dla rowerzystów. Chodzi o zadania wchodzące w skład tzw. Metropolitalnej Sieci Tras Rowerowych. W maju 2022 r. przedstawiciele władz 11 górnośląskich miast i gmin podpisali porozumienie w sprawie utworzenia tzw. Velostrad GZM, czyli szybkich międzymiastowych dróg rowerowych w większości odseparowanych od jezdni i ruchu samochodowego.
Zapowiadany przetarg ma dotyczyć przygotowania dokumentacji technicznej dla trzech takich rowerowych szlaków. Pierwszy z nich (Velostrada I) ma przebiegać przez Gliwice, Zabrze, Rudę Śląską, Świętochłowice, Chorzów i Katowice. Będzie to 30-kilometrowy „kręgosłup" całego systemu rowerowego w regionie. Drugi szlak, którego ma dotyczyć planowany przetarg (Velostrada VI) ma mieć 14 km długości i połączy Tarnowskie Góry z Bytomiem. Natomiast trzeci rowerowy korytarz transportowy (Velostrada VII) to 10-17-kilometrowy szlak z Katowic do Tychów.
Na realizację prac przygotowawczych dotyczących wspomnianych tras GZM przeznaczy kwotę nieco ponad 1,5 mln zł.
Transport publiczny. Na górnośląskich przystankach zagości e-papier
Śląska metropolia szykuje się do zrealizowania interesującego pilotażowego projektu, dotyczącego zastosowania dynamicznej informacji pasażerskiej wykonanej w technologii e-papieru.
E-papier, zastępujący tradycyjne kartki z rozkładami jazdy na przystankach transportu publicznego, umożliwia np. natychmiastowe przekazywanie informacji pasażerom (w tym też o planowanych i nieplanowanych zmianach godzin odjazdu autobusów i tramwajów), czy prezentowanie rzeczywistego czasu odjazdów (podobnie jak na dużych, o wiele droższych tablicach Systemu Informacji Pasażerskiej). Technologia ta może być też zasilana „zieloną" energią z paneli słonecznych.
Pierwsze doświadczenia z e-papierem ma za sobą warszawski ZTM (przeprowadził testy na sześciu przystankach), a od połowy lipca 2022 dziewięciomiesięczny pilotażowy program prowadzi Gdańsk – nowoczesne wyświetlacze pojawiły się na przystanku tramwajowym Hucisko.
Przetarg na realizację testów wykorzystania wyświetlaczy ekranowych w technologii e-papieru na terenie GZM ma być ogłoszony do końca tego roku. Wartość tego projektu szacowana jest na 211 tys. zł.
Transport GZM w cyfrowej chmurze publicznej
W IV kwartale 2022 r. GZM planuje ogłosić przetarg na utworzenie Chmurowego Centrum Przetwarzania dla transportu publicznego. Rozwiązanie zakłada wykorzystanie tzw. chmury publicznej (public cloud) dla analizy danych, dotyczących ruchu autobusów i tramwajów – w modelu tym wszystkie zasoby infrastrukturalne (serwery, pamięć masowa, oprogramowanie) są własnością zewnętrznego dostawcy, są współdzielone z innymi użytkownikami, a dostęp do nich zapewnia połączenie z internetem. Na realizację tego projektu GZM planuje przeznaczyć 1,46 mln zł.
Transport publiczny GZM – czego potrzebują mieszkańcy?
Jeszcze w 2022 r. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia ma w planach rozpisanie postępowania przetargowego na wykonanie badań zachowań i preferencji mobilnościowych mieszkańców Subregionu Centralnego województwa śląskiego. Obszar ten obejmuje powiaty: będziński, bieruńsko-lędziński, gliwicki, lubliniecki, mikołowski, pszczyński, tarnogórski i zawierciański. Wspomniane badania realizowane są, aby dokładniej poznać potrzeby i zwyczaje komunikacyjne mieszkańców, co umożliwi optymalizację sieci połączeń transportu publicznego na tym obszarze. Na wykonanie zlecenia w budżecie GZM przewidziano ponad 2,2 mln zł.
-
Transport publiczny. Najciekawsze planowane przetargi na północy Polski
transport publicznyJakie usługi i dostawy planują zlecić do końca 2022 roku władze miast wojewódzkich i podmiotów zarządzających transportem publicznym w Polsce Północnej? Przedstawiamy ich plany przetargowe. -
Transport publiczny. Przedstawiamy ciekawe przetargi w Polsce Zachodniej
transport publicznyAnalizujemy plany samorządów i firm odpowiedzialnych za komunikację miejską w największych miastach Polski Zachodniej. Jakie przetargi związane z transportem publicznym mają tam zostać ogłoszone jeszcze w 2022 roku? -
Transport publiczny: Najciekawsze przetargi w Polsce Wschodniej
transport publicznyJakie usługi i dostawy planują zlecić do końca 2022 roku władze miast wojewódzkich i podmiotów zarządzających transportem publicznym w Polsce Wschodniej? Przedstawiamy ich plany przetargowe.