Pytanie
Dzień po ogłoszeniu wyników przetargu nieograniczonego na zakup materiałów biurowych (poniżej 125 tys. euro) jeden z wykonawców wystosował do zamawiającego pismo, w którym dowodzi, że oferty konkurentów nie są całkiem zgodne z siwz i powinny zostać odrzucone (odwołanie w tym przypadku mu nie przysługuje). Okazało się, że w kilku punktach wykonawca ten ma rację. Ponieważ przepisy art. 91 i następnych nic nie mówią o cofnięciu czy też unieważnieniu czynności ogłoszenia wyników postępowania, mamy wątpliwość, czy na tym etapie możemy jeszcze wycofać się z ogłoszonego wyniku i odrzucić oferty. Wówczas pozostałby w postępowaniu jeden wykonawca, którego cena jest i tak większa od tej, którą zamierzamy przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, co będzie skutkowało możliwością unieważnienia postępowania. Jak wybrnąć z sytuacji, kiedy po ogłoszeniu wyniku okazało się, że niezbyt dokładnie sprawdziliśmy oferty pod względem zgodności z siwz parametrów artykułów produkowanych przez poszczególne firmy, które wykonawcy zaoferowali?
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Zarząd WSM "Ochota" zawiadamia, że odbędzie się przetarg na zagospodarowanie podwórza zlokalizowanego przy budynku mieszkalnym wielorodzinnym
Ogłoszenie premium 8 dni do końca01.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Spółdzielnia Mieszkaniowa "Osiedle Starówka" ogłasza przetarg nieograniczony na wykonanie projektów i kosztorysów
Ogłoszenie premium 2 dni do końca25.11.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Odpowiedź
W zaistniałej sytuacji masz możliwość powtórzenia czynności badania i oceny ofert.
Przepisy art. 91 i następnych ustawy Pzp nie poruszają zagadnień związanych z powtórnym badaniem i wyborem oferty. Zapisy wskazujące na to, że takie czynności są dozwolone i w niektórych przypadkach konieczne można znaleźć w art. 181 ust. 2 ustawy Pzp, który dotyczy informacji o niezgodnej z przepisami czynności oraz w art. 186 ust. 3, art. 192 ust. 3 pkt 1 ustawy Pzp, które dotyczą odwołań.
Pismo, które otrzymałeś od wykonawcy, należy potraktować jako informację określoną w art. 181 ust. 1 ustawy Pzp o niezgodnej z przepisami ustawy czynności podjętej przez zamawiającego. W omawianej sytuacji, jeżeli zamawiający uznaje słuszność zarzutów przedstawionych w piśmie, należy powtórzyć czynność badania ofert lub dokonać czynności zaniechanej, informując o tym wykonawców w sposób, jaki przewiduje ustawa Pzp dla konkretnej czynności, której zamawiający dokona.
Sprawdź, czy niezgodność z ofertą to nie omyłki
Zgodnie z bieżącym orzecznictwem Krajowej Izby Odwoławczej przed podjęciem przez zamawiającego decyzji o odrzuceniu ofert należy wykorzystać wszelkie narzędzia umożliwiające "naprawienie" błędów lub niedopatrzeń wykonawcy. Autor odpowiedzi nie zna dokładnego stanu faktycznego w przedmiotowym postępowaniu, ale podkreśla, że warto przeanalizować, czy owych niezgodności w ofertach wykonawców nie należy poprawić na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp. Jeżeli zamawiający uzna, że popełnione przez wykonawców błędy w ofertach można poprawić na podstawie tego przepisu, to obowiązkiem zamawiającego jest ich poprawienie i poinformowanie o tym fakcie wykonawcy, którego oferta została poprawiona. W przypadku gdy wykonawca w terminie 3 dni od doręczenia zawiadomienia nie zgodzi się na poprawienie omawianych omyłek, ofertę tego wykonawcy należy odrzucić na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp. Jeśli natomiast wspomnianych błędów nie można jednak poprawić, wówczas zamawiający będzie zobowiązany do odrzucenia tych ofert na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp jako ofert, których treść nie odpowiada treści siwz.
Zapamiętaj!
Informację o tym, że do zamawiającego wniesiono informację o niezgodnej z przepisami ustawy czynności oraz opis czynności powtórzonych należy uwzględnić w protokole postępowania.W przypadku gdy w postępowaniu pozostanie tylko jedna oferta, której cena przekracza możliwości finansowe zamawiającego, postępowanie takie należy unieważnić na podstawie art. 93 ust.1 pkt 4 ustawy Pzp.
Podstawa prawna: art. 181, art. 87 ust. 2 pkt 3, art. 89 ust. 1 pkt 7, art. 89 ust. 1 pkt 2, art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2010 r. nr 113, poz. 759 ze zm.).
* Autorka jest specjalistką ds. zamówień publicznych, praktykiem posiadającym wieloletnie doświadczenie po stronie zamawiających.
-
Jak przeprowadzić postępowanie na roboty budowlane i usługi zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych?
Zamówienia publiczneZakazane jest łączenie zamówień na usługi o charakterze niepriorytetowym z innymi zamówieniami, ale tylko w celu uniknięcia procedur udzielania zamówień określonych ustawą Prawo zamówień publicznych. -
Praktyczne aspekty weryfikacji dokumentów formalnych
Zamówienia publiczneWykonawcy uczestnicząc w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego powinni do składanej oferty załączać dokumenty, z których treści jednoznacznie wynika prawo osoby podpisującej ofertę do wykonania tej czynności. -
Kiedy zamawiający wyklucza wykonawcę, a kiedy odrzuca ofertę?
Przetargi krok po krokuW przypadku gdy wykonawca nie załączy do oferty dokumentów potwierdzających spełnianie przez oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane wymagań określonych przez zamawiającego, tj. dokumentów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 2 Pzp, zamawiający powinien odrzucić złożoną przez niego ofertę. -
Powołanie się na zasoby innego podmiotu nie oznacza jeszcze, że trzeba dostarczać dokumenty jego dotyczące
Przetargi krok po krokuPowołując się na zasoby innych podmiotów, nie musisz automatycznie przedkładać dokumentów na potwierdzenie braku podstaw do wykluczenia.