Pytanie
Jak technicznie powinno wyglądać poprawienie omyłki rachunkowej lub pisarskiej w ofercie? Czy wystarczy zapis w protokole z oceny ofert, że poprawiono omyłkę rachunkową, czy trzeba koniecznie w samej ofercie przekreślić błąd i wpisać poprawną wartość? Jeżeli można nanosić poprawki w samej ofercie, to kto powinien się pod poprawkami podpisać?
Odpowiedź
Dokonanie poprawek w ofercie powinno być co do zasady opatrzone podpisem osoby faktycznie dokonującej tej czynności, co w praktyce oznacza, że jest to członek komisji przetargowej. Dokonanie poprawki dla porządku powinno być poprzedzone notatką (protokołem) z posiedzenia komisji przetargowej, sankcjonującą podjęte przez członka komisji czynności faktyczne.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Kujawska Spółdzielnia Mieszkaniowa w Inowrocławiu ogłasza przetarg nieograniczony w przedmiocie zamówienia pn.: Wykonanie przeglądów budowlanych w budynkach mieszkalnych, garażach oraz lokalach użytkowych zlokalizowanych w Inowrocławiu i Rejonie w...
Ogłoszenie premium 8 dni do końca31.12.2024
INOWROCŁAW, Kujawsko - PomorskiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Spółdzielnia Budowlano-Mieszkaniowa Ateńska ogłasza przetarg nieograniczony na dostawę środków czystości w roku 2025
Ogłoszenie premium 23 dni do końca15.01.2025
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Wyjaśnienie
Praktykowane jest również rozwiązanie, którego jestem zwolennikiem, polegające na dokonywaniu poprawek nie bezpośrednio w ofercie wykonawcy, a poprzez informację zawartą w piśmie zawiadamiającym wykonawcę (na zasadzie było / jest). Przedmiotowe zawiadomienie podpisywane jest wówczas przez kierownika zamawiającego lub osobę przez niego umocowaną.
Poprawiasz w ofercie m.in. oczywiste omyłki pisarskie i rachunkowe, z uwzględnieniem konsekwencji rachunkowych dokonanych poprawek (art. 87 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych). Przez zamawiającego należy rozumieć osobę fizyczną, osobę prawną albo jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej zobowiązaną do stosowania ustawy, która jest zarządzana przez uprawnioną na podstawie obowiązujących przepisów, statutu lub umowy osobę lub organ, zwaną kierownikiem zamawiającego. Z kolei kierownik zamawiającego powołuje do przeprowadzenia postępowania komisję przetargową, która jest jego zespołem pomocniczym, odpowiedzialnym przede wszystkim za ocenę spełniania przez wykonawców warunków udziału w postępowaniu oraz badanie i ocenę ofert. Wymóg powołania komisji przetargowej dotyczy co prawda postępowań, których wartość przekracza progi unijne, jednak w praktyce komisja przetargowa powoływana jest również do przeprowadzania postępowań o wartości nieprzewyższającej wskazanego progu.
Podstawa prawna: art. 2 pkt 3; art. 2 pkt 12; art. 19; art. 20; art. 21, art. 87 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2010 r. nr 113, poz. 759 ze zm.).
* Autorka jest wieloletnim, doświadczonym praktykiem w dziedzinie zamówień publicznych, doradcą, autorką komentarzy i publikacji w tematyce zamówień publicznych, członekiem ogólnopolskiego stowarzyszenia konsultantów zamówień publicznych, obecnie głównym specjalistą w dużej instytucji zamawiającej.
-
Wzory klauzul waloryzacyjnych
Zamówienia publiczneUstawa Pzp nie zawiera zakazu wprowadzania waloryzacji wynagrodzenia należnego wykonawcy zamówienia publicznego. Ustawodawca zobowiązał zamawiających aby w umowach, których okres obowiązywania przekracza 12 miesięcy, zawarli postanowienia o zasadach wprowadzania zmian w wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy. -
Jak ocenić ofertę wykonawcy, który nie uzupełnił dokumentów oraz nie złożył wyjaśnień?
Przetargi krok po krokuWykonawca, który nie złożył dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału podlega wykluczeniu z przetargu. Wykluczenie powinno być poprzedzone wezwaniem do uzupełnienia dokumentów. -
Czy są dokumenty na potwierdzenie spełnienia warunków udziału, których nie musisz żądać od wykonawcy?
Przetargi krok po krokuW procedurze unijnej żądanie od wykonawców dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu jest obowiązkowe.