Pytanie
Portal internetowy zwrócił się z prośbą do naszej instytucji o świadczenie usług w ramach wymiany barterowej. Zatem my jesteśmy wykonawcą, oni zamawiającym. Wartość usługi przekracza 14.000 euro. Czy dla nas jest to zamówienie publiczne i obowiązują nas przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych? Czy powinniśmy przeprowadzić postępowanie o zamówienie publiczne?
Odpowiedź
Co do zasady konstrukcja umowy barterowej wymusza stosowanie przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Budowlano-Mieszkaniowa Ateńska ogłasza przetarg nieograniczony na dostawę środków czystości w roku 2025
Ogłoszenie premium 23 dni do końca15.01.2025
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Kujawska Spółdzielnia Mieszkaniowa w Inowrocławiu ogłasza przetarg nieograniczony w przedmiocie zamówienia pn.: Wykonanie przeglądów budowlanych w budynkach mieszkalnych, garażach oraz lokalach użytkowych zlokalizowanych w Inowrocławiu i Rejonie w...
Ogłoszenie premium 8 dni do końca31.12.2024
INOWROCŁAW, Kujawsko - PomorskiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Wyjaśnienie
W wyniku zawartej umowy zarówno zamawiający jak i wykonawca otrzymują świadczenia ekwiwalentne, zatem umowa jest odpłatna, gdzie obie strony uzyskują korzyść majątkową. Jeśli zatem po jednej stronie mamy do czynienia z podmiotem zobowiązanym do stosowania przepisów (art. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych), a wartość zamówienia przekroczy 14.000 euro, masz obowiązek przeprowadzić postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego. Jeśli więc w ramach tej umowy pierwotnie zakładano, iż Twoja instytucja będzie wykonawcą, to mając na względzie ekwiwalentność zobowiązania, powinniście być zamawiającym, który przeprowadzi procedurę w trybie ustawowym, najlepiej negocjacyjnym.
W umowie barterowej należy wskazać cenę umowy
Na etapie prowadzonego postępowania, wyraźnie należy określić charakter zamówienia i rodzaj zawieranej umowy. Cena za zamówienie publiczne, które ma być objęte barterem powinna być przeliczona w ofertach na wartość pieniężną, aby można było je porównać. Powyższe jest niezbędne także z uwagi na kwestie podatkowe, gdzie cała lub część umowy jest rozliczana w formie niepieniężnej.
Zapamiętaj!
W sytuacji gdy wartość nabywanych dostaw czy usług podlegających wymianie nie jest równorzędna, to po stronie wykonawcy może powstać przychód, od którego trzeba będzie odprowadzić należny podatek.
Podstawa prawna: art. 2 pkt 13 ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2010 r. nr 113, poz. 759 ze zm.).
* Autorka jest prawnikiem posiadającym wieloletnie doświadczenie w stosowaniu ustawy Pzp przez wykonawców i zamawiających, także przy projektach finansowanych ze środków UE; trener, publicysta i doradca z zakresu prawa zamówień publicznych. www.portalzp.pl
-
Nowelizacja Prawa zamówień publicznych
Zamówienia publiczneW czerwcu do Sejmu trafił rządowy projekt nowelizacji Prawa zamówień publicznych. Nowelizacja dostosowuje przepisy Prawa zamówień publicznych do tzw. dyrektywy obronnej. -
Kiedy szacować zamówienia łącznie a kiedy oddzielnie?
Przetargi krok po krokuPrawo zamówień publicznych bezwzględnie zabrania dzielenia jednego zamówienia na części w celu uniknięcia stosowania ustawy. Dlatego też w pierwszej kolejności należy ustalić, czy ma się do czynienia z jednym zamówieniem czy kilkoma odrębnymi zamówieniami. -
Czy zamawiający może żądać od wykonawcy minimalnego okresu gwarancji na roboty budowlane?
Przetargi krok po krokuZapis dotyczący wymaganego okresu gwarancji powinien znajdować się w siwz, najlepiej przy opisie przedmiotu zamówienia. -
Wartość zamówienia dodatkowego - w jaki sposób należy ją liczyć?
Przetargi krok po krokuZgodnie z Prawem zamówień publicznych można udzielić zamówień dodatkowych o wartości nieprzekraczającej łącznie 50 % wartości realizowanego zamówienia.