Pytanie
Prowadzimy przetarg nieograniczony na roboty budowlane. Jednym z dokumentów, jakie przedstawia wykonawca jest aktualny odpis z właściwego rejestru. Wykonawca będący osobą fizyczną przedstawia w ofercie wpis do działalności gospodarczej, jednak wystawiony w marcu, czyli już nieważny. Wzywamy go do uzupełnienia dokumentów. Jednak zastanawiam się, czy on ma przedstawić aktualny wpis do działalności gospodarczej, czy oświadczenie w zakresie art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo zamówień publicznych?
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa "Cichy Kącik" ogłasza przetarg nieograniczony na sprzątania wewnątrz budynków
Ogłoszenie premium 23 dni do końca16.12.2024
WROCŁAW, DolnośląskiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Zarząd WSM "Ochota" zawiadamia, że odbędzie się przetarg na naprawę ścian elewacyjnych wraz z remontem w dwóch pionach balkonów
Ogłoszenie premium 9 dni do końca02.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Odpowiedź
Wykonawca będący osobą fizyczną składa stosowne oświadczenie, a nie odpis z właściwego rejestru. W tej sytuacji powinieneś wezwać wykonawcę w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych do uzupełnienia dokumentu wymaganego na potwierdzenie braku podstaw do wykluczenia.
Zamawiający może żądać następujących dokumentów:
- aktualnego odpisu z właściwego rejestru, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru, wystawionego nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert,
- w stosunku do osób fizycznych - oświadczenia.
Odpis z EDG nie zawierał kompletnych informacji
Powód dla jakiego zrezygnowano z możliwości żądania odpisu z EDG, która istniała do 31.12.2009 r. był taki, że nie było tam informacji z zakresu art. 24 ust. 1 pkt. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych. Jak wskazuje opinia Urzędu Zamówień Publicznych pt.: "Brak podstaw do żądania zaświadczenia z ewidencji działalności gospodarczej": "(...) Ze względu na brak ujawnienia w treści wpisu do ewidencji działalności gospodarczej informacji dotyczących upadłości podmiotu wpisanego, należy stwierdzić, że pojęcie "właściwy rejestr", o którym mowa w § 2 ust. 1 rozporządzenia, nie obejmuje ewidencji działalności gospodarczej.(...)"
Podstawa prawna: art. 24 ust. 1 pkt 2, art. 26 ust. 3 ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo Zamówień Publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2010r. nr 113 poz. 759 ze zm.); § 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 30 grudnia 2009 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane (Dz.U. z 209 r. nr 226, poz. 1817).
* Autorka jest prawnikiem, praktykiem w dziedzinie zamówień publicznych po stronie zamawiającego. www.portalzp.pl
-
Wysokość polisy nie może ograniczać konkurencji
Zamówienia publiczneZamawiający kształtując warunek udziału w przetargu odnoszący się do posiadania przez wykonawcę polisy powinien tak określić jej wysokość, aby nie narazić się na zarzut naruszenia zasad zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. -
Jakich dokumentów może żądać zamawiający od firmy startującej w przetargu ?
Zamówienia publiczneZamawiający może żądać wyłącznie dokumentów, które są niezbędne do przeprowadzenia postępowania. To jakie będą to dokumenty zależy od wartości zamówienia.