Pytanie
Czy w przypadku organizowania przez szkoły tzw. "zielonych szkół" mają zastosowanie przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych? Środki na opłacenie wyjazdów dzieci pochodzą w całości z wpłat rodziców?
Odpowiedź
Obowiązek stosowania przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych zachodzi w sytuacji, jeżeli umowę na "zielone szkoły" będzie zawierała szkoła, a wartość zamówienia przekroczy 14 .000 euro.
Przez zamówienia publiczne rozumie się umowy odpłatne zawierane między zamawiającym a wykonawcą, których przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane (art. 2 pkt 13 ustawy Prawo zamówień publicznych). Obowiązek stosowania ustawy powstaje więc w przypadku łącznego spełnienia następujących przesłanek:
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Kujawska Spółdzielnia Mieszkaniowa ogłasza przetarg nieograniczony na opracowanie dokumentacji technicznej dla robót budowlanych oraz instalacyjnych przewidzianych do realizacji na nieruchomościach budynkowych
Ogłoszenie premium 20 dni do końca18.03.2025
INOWROCŁAW, Kujawsko - Pomorskie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa "Osiedle Młodych" w Poznaniu ogłasza przetarg nieograniczony na remont instalacji gazowej, instalacji ciepłej i zimnej wody, cyrkulacji i pionów kanalizacyjnych w budynkach V kondygnacyjnych
Ogłoszenie premium 25 dni do końca23.03.2025
POZNAŃ, Wielkopolskie
Przetargi, Przetargi na dostawę
- zamówienie udzielane jest przez podmiot określony w art. 3 ust. 1 Prawo zamówień publicznych,
- przedmiotem zamówienia są usługi, dostawy lub roboty budowlane,
- zamówienie ma charakter umowy odpłatnej.
Szkoła zawiera umowę o zamówienie publiczne, a zatem jest zamawiającym
Procedury ustawowe muszą stosować wyłącznie podmioty wymienione w art. 3 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych. Tym samym, jeżeli kupującym (zamawiającym) jest szkoła należąca do jednostek sektora finansów publicznych, a nie rodzice uczniów (tzn. szkoła zawiera umowę o zamówienie publiczne, a nie rodzice lub ich pełnomocnik), to wówczas zachodzi obowiązek stosowania ustawy. Powyższe koresponduje z przyjętym w obecnym stanie prawnym założeniem, iż finansowanie zamówienia nie musi następować przez zamawiającego.
Tym samym, do uznania danego zamówienia za zamówienie publiczne nie ma znaczenia fakt, iż zamówienie nie będzie opłacane przez zamawiającego, a środki na wyjazdy pochodzą od rodziców uczniów.
To zamawiający opłaca wynagrodzenie wykonawcy, bez względu na źródło pochodzenia środków
Istotne jest, że umowę o zamówienie publiczne zawiera podmiot będący zamawiającym. Gdy zamawiający zawiera umowę wyłącznie on jest zobowiązany do zapłacenia należności wykonawcy, a znaczenie drugorzędne ma skąd pochodzą środki przeznaczone na pokrycie umownych zobowiązań zamawiającego.
Podstawa prawna: art. 2 pkt 13 ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2010 r. nr 113, poz. 759 ze zm.).
* Autorka jest prawnikiem, byłym wiceprezesem Urzędu Zamówień Publicznych, obecnie kieruje departamentem zamówień publicznych w dużej instytucji zamawiającej. www.portalzp.pl
-
Jak poprawiać omyłki rachunkowe - praktyczny przykład
Zamówienia publicznePrawo zamówień publicznych zobowiązuje zamawiającego do poprawienia omyłek w ofertach przetargowych. Pozwala to uniknąć odrzucania ofert korzystnych cenowo i merytorycznie z powodu drobnych omyłek w ich treści. -
Czy uzupełnienie kosztorysu oferty jest zgodne z Prawem zamówień publicznych?
Przetargi krok po krokuZgodnie z Prawem zamówień publicznych zamawiający może wezwać do uzupełnienia brakujących dokumentów, wskazanych konkretnym przepisem ustawy. Nie obejmuje on jednak kosztorysu ofertowego.