Partnerzy serwisu:
?Nieformalne? zawiadomienie nie zmusza zamawiającego do podjęcia odpowiednich działań, choć zasadne jest, aby tak się stało w imię prawidłowego toku procedowania.

Pytanie

Posiadamy informacje, iż inny wykonawca składający ofertę nie podał prawdziwych informacji dotyczących swojej działalności. W postępowaniu niezbędne były jedynie oświadczenia, bez składania jakichkolwiek dokumentów. Czy jest jakiś sposób do zmuszenia zamawiającego do sprawdzenia złożonych oświadczeń? Czy ewentualnie przedstawiona sytuacja może stanowić zarzut odwołania?

Odpowiedź

Wykonawca może zawsze zawiadomić zamawiającego o wiadomych mu okolicznościach związanych z postępowaniem, np. o podaniu przez konkurenta nieprawdziwych informacjach (złożeniu nieprawdziwych oświadczeń). Takie "nieformalne" zawiadomienie nie zmusza jednak zamawiającego do podjęcia odpowiednich działań, choć zasadne jest, aby tak się stało w imię prawidłowego toku procedowania. Musi przecież zawiadomienie załączyć do dokumentacji postępowania w szerokim tego słowa znaczeniu.

Racjonalny zamawiający dokonuje zatem co najmniej oceny zasadności przekazanych mu z zewnątrz (przez wykonawcę) informacji. Gdy uzna ich zasadność podejmuje czynność zaniechaną (np. wyklucza wykonawcę) oraz informuje o tym wykonawców w sposób przewidziany dla tej czynności. Zlekceważenie posiadanych informacji w przypadku późniejszej kontroli może bowiem spowodować negatywne konsekwencje dla zamawiającego.

Takie działanie jest niezależne od możliwości poinformowania zamawiającego o niezgodnej z przepisami ustawy czynności podjętej przez niego lub zaniechaniu czynności, do której jest on zobowiązany (dotyczy zamówień powyżej progów unijnych - art. 181 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych). Ponadto abstrahuje od prawa wniesienia odwołania. Zauważyć przy tym należy, że przedstawiona sytuacja sama w sobie nie może być przedmiotem odwołania. Jest nim dopiero fakt gdy zamawiający wiedząc o podaniu przez wykonawcę nieprawdziwych informacji (o ile mają lub mogłyby mieć wpływ na wynik postępowania) nie podejmuje decyzji o jego wykluczeniu z postępowania. Oczywiście zależy to też od wartości zamówienia i od tego czy w danym przypadku przysługuje odwołanie.

Podstawa prawna: art. 180 i art. 181 ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. nr 113, poz. 759 ze zm.).

* Autorka jest prawnikiem, byłą wiceprezes Urzędu Zamówień Publicznych, obecnie kieruje departamentem zamówień publicznych w dużej instytucji zamawiającej.

www.portalzp.pl

  • Zmiana Prawa zamówień publicznych - czy na korzyść przedsiębiorcy?

    Zamówienia publiczne
    Marek Okniński
    20 lutego 2013 r. weszła w życie nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych. Wprowadza ona szereg nowych rozwiązań formalno - prawnych w procedurze udzielenia zamówienia publicznego. Celem zmian jest wsparcie firm z sektora małej i średniej przedsiębiorczości w ubieganiu się o zamówienia publiczne.
  • Wykonawca sam może poświadczyć rzetelność wykonywanych przez niego usług

    Przetargi krok po kroku
    Mariola Kubicka
    W celu wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu wykonawca musi złożyć wykaz głównych dostaw lub usług zrealizowanych w ciągu ostatnich trzech lat, z podaniem kwot, dat wykonania oraz odbiorców, publicznych lub prywatnych.
  • Wzór przystąpienia do postępowania odwoławczego

    Poradnik przedsiębiorcy
    Marek Okniński
    W przypadku gdy firma niezadowolona z wyniku przetargu wniesie odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej zobowiązana jest poinformować o tym fakcie również zamawiającego.
    Nowelizacja Prawa zamówień publicznych z lipca 2014 r. zakłada, że zamawiający, który ogłasza przetarg i ustali cenę jako wyłączne kryterium, będzie zobligowany do uzasadnienia takiej decyzji.