Pytanie
Zamawiający sprawdza oferty w przetargu nieograniczonym na przebudowę drogi. Oferent, który jest drugi w punktacji ogólnej zgłosił do zamawiającego, że wykonawca który złożył najkorzystniejszą ofertę nie realizuje robót, które wygrał na terenie innych województw - informacja potwierdzona wykazem niezakończonych inwestycji. Czy zamawiający może wykluczyć takiego wykonawcę?
Odpowiedź
Posiadanie informacji o niewykonaniu zamówienia lub nienależytym wykonaniu zamówienia niepotwierdzonych prawomocnym orzeczeniem sądu jest niewystarczające dla wykluczenia wykonawcy.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Własnościowa Spółdzielnia Mieszkaniowa "JASIEŃ" ogłasza przetarg ograniczony na: wykonanie wjazdu do altany śmietnikowej
Ogłoszenie premium 3 dni do końca26.11.2024
GDAŃSK, PomorskiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Spółdzielnia Mieszkaniowa "Górczewska" ogłasza konkurs ofert na ubezpieczenie majątku Spółdzielni oraz odpowiedzialności cywilnej jej władz
Ogłoszenie premium 17 dni do końca10.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Ocena zdolności wykonawcy do realizacji zamówienia
Zgodnie z art. 22 ust. 5 ustawy Prawo zamówień publicznych warunki, o których mowa w ust. 1, oraz opis sposobu dokonania oceny ich spełniania mają na celu zweryfikowanie zdolności wykonawcy do należytego wykonania udzielanego zamówienia. W postępowaniu w sprawie udzielenia zamówienia, którego przedmiot stanowią dostawy wymagające wykonania prac dotyczących rozmieszczenia lub instalacji, usługi lub roboty budowlane, zamawiający może oceniać zdolność wykonawcy do należytego wykonania zamówienia w szczególności w odniesieniu do jego rzetelności, kwalifikacji, efektywności i doświadczenia.
Jeśli zatem w oparciu o powyższy przepis zamawiający w dokumentacji postępowania określi kryteria rzetelności i efektywności pozwalające na weryfikację predyspozycji wykonawcy do należytego wykonania zamówienia poprzez jego doświadczenie, a wykonawca ich nie wykaże, zamawiający będzie miał podstawę do wykluczenia wykonawcy z powodu braku wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu (art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Prawo zamówień publicznych).
Wykluczanie nierzetelnych wykonawców
Art. 24 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo zamówień publicznych ma na celu wyeliminowanie z postępowania wykonawców nierzetelnych, których działalność przyniosła w przeszłości szkodę jakiemukolwiek zamawiającemu udzielającemu zamówień publicznych. Wykluczenie wykonawcy na tej podstawie wymaga łącznego spełniania następujących przesłanek:
- wykonawca nienależycie wykonał zamówienie lub nie wykonał go ;
- doszło do wyrządzenia szkody, która jest konsekwencją niewykonania lub nienależytego wykonania umowy zawartej w sprawie zamówienia publicznego, a szkoda ta wynosiła nie mniej niż 5% wartości realizowanego zamówienia lub
- wykonawca został zobowiązany do zapłaty kary umownej w wysokości min. 5% wartości realizowanego zamówienia ;
wydanie orzeczenia przez sąd, przy czym jego uprawomocnienie nastąpiło w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania, w ramach którego wykonawca ubiega się o zamówienie.
Uwaga!
Do prawidłowego wykluczenia wykonawcy niezbędne jest posiadanie wiedzy o wydaniu w stosunku do niego prawomocnego orzeczenia sądu powszechnego.
Przesłanki wykluczenia
Z kolei okoliczności, o których mowa w art. 24 ust. 1 pkt 1a ustawy Prawo zamówień publicznych przewidują, że zamawiający wyklucza wykonawcę z postępowania, wtedy gdy:
- łączyła go z tym konkretnym wykonawcą umowa w sprawie zamówienia publicznego, którą zamawiający rozwiązał albo wypowiedział albo odstąpił od niej;
- pod warunkiem, że rozwiązanie, wypowiedzenie lub odstąpienie nastąpiło z powodu okoliczności, za które odpowiedzialność ponosi wykonawca;
- rozwiązanie albo wypowiedzenie umowy w sprawie zamówienia publicznego albo odstąpienie od niej nastąpiło w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania, z którego wyklucza się wykonawcę;
- wartość zamówienia niezrealizowanego wskutek rozwiązania albo wypowiedzenia umowy w sprawie zamówienia publicznego albo odstąpienia od niej wyniosła co najmniej 5% wartości umowy.
Uwaga!
Wystąpienie łącznie wszystkich przesłanek wskazanych powyżej stanowi podstawę do wykluczenia. www.portalzp.pl
-
Zamawiający może żądać informacji z CEIDG
Zamówienia publiczneCentralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG) została utworzona między innymi w celu ułatwienia dostępu wszystkim zainteresowanym do informacji o podmiotach prowadzących działalność gospodarczą. Dane zawarte w CEIDG są jawne na mocy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. -
Zamawiający ma obowiązek podać liczbę odrzuconych ofert w ogłoszeniu o udzieleniu zamówienia
Przetargi krok po krokuW ogłoszeniu o udzieleniu zamówienia zamawiający ma obowiązek podać liczbę odrzuconych ofert na podstawie okoliczności wymienionych w art. 89 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych. -
Prokura, czyli szczególny rodzaj pełnomocnictwa
Zamówienia publiczneUstanawianie prokurenta jest coraz częstszą praktyką, gdyż umożliwia sprawne prowadzenie działalności przedsiębiorstwa bez konieczności angażowania właścicieli we wszystkie podejmowane działania. -
Czy zmiana siwz w trakcie postępowania może zmodyfikować wartość zamówienia?
Przetargi krok po krokuPotrzeba korekty wartości zamówienia po wszczęciu postępowania świadczy z reguły o niedochowaniu należytej staranności przy szacowaniu wartości. Czy zatem zmiana wartości zamówienia po wszczęciu postępowania stanowi naruszenie ustawy Prawo zamówień publicznych?