Pytanie
Zamawiający sprawdza oferty w przetargu nieograniczonym na przebudowę drogi. Oferent, który jest drugi w punktacji ogólnej zgłosił do zamawiającego, że wykonawca który złożył najkorzystniejszą ofertę nie realizuje robót, które wygrał na terenie innych województw - informacja potwierdzona wykazem niezakończonych inwestycji. Czy zamawiający może wykluczyć takiego wykonawcę?
Odpowiedź
Posiadanie informacji o niewykonaniu zamówienia lub nienależytym wykonaniu zamówienia niepotwierdzonych prawomocnym orzeczeniem sądu jest niewystarczające dla wykluczenia wykonawcy.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Suwalska Spółdzielnia Mieszkaniowa w Suwałkach ogłasza przetarg nieograniczony na dostawę i montaż wyposażenia placów zabaw oraz siłowni zewnętrznych
Ogłoszenie premium 24 dni do końca16.01.2025
SUWAŁKI, PodlaskiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Kujawska Spółdzielnia Mieszkaniowa w Inowrocławiu ogłasza przetarg nieograniczony w przedmiocie zamówienia pn.: Wykonanie przeglądów budowlanych w budynkach mieszkalnych, garażach oraz lokalach użytkowych zlokalizowanych w Inowrocławiu i Rejonie w...
Ogłoszenie premium 8 dni do końca31.12.2024
INOWROCŁAW, Kujawsko - PomorskiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Ocena zdolności wykonawcy do realizacji zamówienia
Zgodnie z art. 22 ust. 5 ustawy Prawo zamówień publicznych warunki, o których mowa w ust. 1, oraz opis sposobu dokonania oceny ich spełniania mają na celu zweryfikowanie zdolności wykonawcy do należytego wykonania udzielanego zamówienia. W postępowaniu w sprawie udzielenia zamówienia, którego przedmiot stanowią dostawy wymagające wykonania prac dotyczących rozmieszczenia lub instalacji, usługi lub roboty budowlane, zamawiający może oceniać zdolność wykonawcy do należytego wykonania zamówienia w szczególności w odniesieniu do jego rzetelności, kwalifikacji, efektywności i doświadczenia.
Jeśli zatem w oparciu o powyższy przepis zamawiający w dokumentacji postępowania określi kryteria rzetelności i efektywności pozwalające na weryfikację predyspozycji wykonawcy do należytego wykonania zamówienia poprzez jego doświadczenie, a wykonawca ich nie wykaże, zamawiający będzie miał podstawę do wykluczenia wykonawcy z powodu braku wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu (art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Prawo zamówień publicznych).
Wykluczanie nierzetelnych wykonawców
Art. 24 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo zamówień publicznych ma na celu wyeliminowanie z postępowania wykonawców nierzetelnych, których działalność przyniosła w przeszłości szkodę jakiemukolwiek zamawiającemu udzielającemu zamówień publicznych. Wykluczenie wykonawcy na tej podstawie wymaga łącznego spełniania następujących przesłanek:
- wykonawca nienależycie wykonał zamówienie lub nie wykonał go ;
- doszło do wyrządzenia szkody, która jest konsekwencją niewykonania lub nienależytego wykonania umowy zawartej w sprawie zamówienia publicznego, a szkoda ta wynosiła nie mniej niż 5% wartości realizowanego zamówienia lub
- wykonawca został zobowiązany do zapłaty kary umownej w wysokości min. 5% wartości realizowanego zamówienia ;
wydanie orzeczenia przez sąd, przy czym jego uprawomocnienie nastąpiło w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania, w ramach którego wykonawca ubiega się o zamówienie.
Uwaga!
Do prawidłowego wykluczenia wykonawcy niezbędne jest posiadanie wiedzy o wydaniu w stosunku do niego prawomocnego orzeczenia sądu powszechnego.
Przesłanki wykluczenia
Z kolei okoliczności, o których mowa w art. 24 ust. 1 pkt 1a ustawy Prawo zamówień publicznych przewidują, że zamawiający wyklucza wykonawcę z postępowania, wtedy gdy:
- łączyła go z tym konkretnym wykonawcą umowa w sprawie zamówienia publicznego, którą zamawiający rozwiązał albo wypowiedział albo odstąpił od niej;
- pod warunkiem, że rozwiązanie, wypowiedzenie lub odstąpienie nastąpiło z powodu okoliczności, za które odpowiedzialność ponosi wykonawca;
- rozwiązanie albo wypowiedzenie umowy w sprawie zamówienia publicznego albo odstąpienie od niej nastąpiło w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania, z którego wyklucza się wykonawcę;
- wartość zamówienia niezrealizowanego wskutek rozwiązania albo wypowiedzenia umowy w sprawie zamówienia publicznego albo odstąpienia od niej wyniosła co najmniej 5% wartości umowy.
Uwaga!
Wystąpienie łącznie wszystkich przesłanek wskazanych powyżej stanowi podstawę do wykluczenia. www.portalzp.pl
-
Zamawiający może żądać informacji z CEIDG
Zamówienia publiczneCentralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG) została utworzona między innymi w celu ułatwienia dostępu wszystkim zainteresowanym do informacji o podmiotach prowadzących działalność gospodarczą. Dane zawarte w CEIDG są jawne na mocy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. -
Zamawiający ma obowiązek podać liczbę odrzuconych ofert w ogłoszeniu o udzieleniu zamówienia
Przetargi krok po krokuW ogłoszeniu o udzieleniu zamówienia zamawiający ma obowiązek podać liczbę odrzuconych ofert na podstawie okoliczności wymienionych w art. 89 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych. -
Prokura, czyli szczególny rodzaj pełnomocnictwa
Zamówienia publiczneUstanawianie prokurenta jest coraz częstszą praktyką, gdyż umożliwia sprawne prowadzenie działalności przedsiębiorstwa bez konieczności angażowania właścicieli we wszystkie podejmowane działania. -
Czy zmiana siwz w trakcie postępowania może zmodyfikować wartość zamówienia?
Przetargi krok po krokuPotrzeba korekty wartości zamówienia po wszczęciu postępowania świadczy z reguły o niedochowaniu należytej staranności przy szacowaniu wartości. Czy zatem zmiana wartości zamówienia po wszczęciu postępowania stanowi naruszenie ustawy Prawo zamówień publicznych?