Pytanie
Czy w przypadku, gdy członek komisji przetargowej zamawiającego był związany z jednym z wykonawców jednorazową umową o dzieło w okresie ostatnich 3 lat, ma on obowiązek wyłączyć się z prac komisji po złożeniu oferty przez tego wykonawcę? W oświadczeniu, składanym przez członków komisji, będącym załącznikiem do protokołu mowa jest jedynie o wyłączeniu na skutek umowy o pracę lub umowy zlecenia.
Odpowiedź
Osoby wykonujące czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia (np. członkowie komisji przetargowej) podlegają wyłączeniu m.in. jeżeli przed upływem 3 lat od dnia wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia pozostawały w stosunku pracy lub zlecenia z wykonawcą lub były członkami organów zarządzających lub organów nadzorczych wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia (art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy Prawo zamówień publicznych). Przepis ten nie obejmuje sytuacji, gdy członek komisji przetargowej był związany z wykonawcą umową o dzieło. Na tej zatem podstawie nie zachodzi obowiązek wyłączenia z prac komisji.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Zarząd WSM "Ochota" zawiadamia, że odbędzie się przetarg na zagospodarowanie podwórza zlokalizowanego przy budynku mieszkalnym wielorodzinnym
Ogłoszenie premium 9 dni do końca01.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Spółdzielnia Mieszkaniowa "Górczewska" ogłasza konkurs ofert na ubezpieczenie majątku Spółdzielni oraz odpowiedzialności cywilnej jej władz
Ogłoszenie premium 18 dni do końca10.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Wątpliwości co do bezstronności osób wykonujących czynności w postępowaniu muszą być uzasadnione
Dokonując analizy przedmiotowej sprawy, należy jednak zwrócić uwagę również na pkt 4 cytowanego przepisu. Zgodnie z nim wyłączeniu podlegają osoby wykonujące czynności w postępowaniu, jeżeli pozostają z wykonawcą w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to budzić uzasadnione wątpliwości co do bezstronności tych osób. Interpretacja art. 17 ust. 1 pkt 4 wymaga wykładni sformułowań zawartych w treści tego przepisu, tj. "stosunek prawny", "stosunek faktyczny" oraz "uzasadnione wątpliwości co do bezstronności".
W przepisie jest użyte określenie "pozostają", co raczej oznacza stan istniejący (czas teraźniejszy), a nie przeszły (zaistniały kiedykolwiek). Stosunek prawny należy zdefiniować jako wyznaczoną przez normę prawną zależność pomiędzy co najmniej dwoma podmiotami prawa w postaci wzajemnych uprawnień i obowiązków. Przykładowo stosunki prawne mogą mieć miejsce pomiędzy podmiotami, które zawarły nazwane umowy cywilnoprawne, przewidziane w Kodeksie cywilnym (np. umowę o dzieło). Stosunek prawny to także stan faktyczny, z którego istnieniem (powstaniem, zmianą, ustaniem) norma prawa materialnego wiąże określone skutki prawne.
Inaczej jest w przypadku stosunków faktycznych. Z ich istnieniem i ustaniem prawo nie łączy żadnych skutków prawnych. Przykładem takich stosunków mogą być stosunki przyjaźni, koleżeństwa, znajomości, towarzyskie, itp. Najwięcej wątpliwości budzi sformułowanie "uzasadnione wątpliwości".
Powstaje zatem pytanie, w jakim stosunku faktycznym lub prawnym z wykonawcą musi pozostawać osoba wykonująca czynności w postępowaniu, aby mogło to budzić uzasadnione wątpliwości co do bezstronności tych osób. Z omawianego przepisu wynika, iż wystarczą wątpliwości co do bezstronności osób wykonujących czynności w postępowaniu. Wątpliwości muszą być jednak uzasadnione. Tym samym, do wyłączenia osoby z postępowania nie wystarczy sam fakt istnienia stosunku faktycznego (znajomości, towarzyski, wspólnej pracy).
Uwaga!
W przypadku art. 17 ust. 1 pkt 4 Prawo zamówień publicznych należy kierować się rzeczywistymi relacjami zachodzącymi pomiędzy osobą wykonującą czynności w postępowaniu a wykonawcą oraz tym, jak relacje te są oceniane przez innych, w tym również przez innych wykonawców (zainteresowanych ewentualnym ubieganiem się o przedmiotowe zamówienie).
-
Upadłość członka konsorcjum nie zwalnia pozostałych członków z wykonania zamówienia
Zamówienia publiczneW przypadku upadłości jednego z wykonawców zobowiązanie z tytułu umowy w sprawie zamówienia publicznego trwa nadal pomiędzy zamawiającym a pozostałymi uczestnikami konsorcjum. Ich zobowiązania zawarte w umowie nie wygasają. -
Zamawiający może żądać informacji z CEIDG
Zamówienia publiczneCentralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG) została utworzona między innymi w celu ułatwienia dostępu wszystkim zainteresowanym do informacji o podmiotach prowadzących działalność gospodarczą. Dane zawarte w CEIDG są jawne na mocy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. -
Prokura, czyli szczególny rodzaj pełnomocnictwa
Zamówienia publiczneUstanawianie prokurenta jest coraz częstszą praktyką, gdyż umożliwia sprawne prowadzenie działalności przedsiębiorstwa bez konieczności angażowania właścicieli we wszystkie podejmowane działania. -
Jak ogłosić dialog techniczny?
Zamówienia publiczneDialog techniczny to nie tylko sposób uzyskania informacji, ale również skonfrontowanie potrzeb zamawiającego z możliwościami ich realizacji przez podlegający ciągłym zmianom rynek określonych usług, dostaw lub robót budowlanych.