Pytanie
W ubiegłym roku przeprowadziliśmy postępowanie przetargowe oraz podpisaliśmy umowę na wywóz odpadów komunalnych z prywatnych posesji na terenie naszej gminy. Umowa będzie trwać do końca 2014 roku. W bieżącym roku musimy wybrać wykonawcę, który będzie odbierał odpady z nieruchomości będących w użytkowaniu gminy np. urząd, świetlice wiejskie itp. Wartość zamówienia nie przekracza 14 000 euro. Czy jest to oddzielne zamówienie, czy też wartość obu zamówień należy zsumować?
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Suwalska Spółdzielnia Mieszkaniowa w Suwałkach ogłasza przetarg nieograniczony na dostawę i montaż wyposażenia placów zabaw oraz siłowni zewnętrznych
Ogłoszenie premium 24 dni do końca16.01.2025
SUWAŁKI, PodlaskiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Spółdzielnia Mieszkaniowo-Budowlana "JARY" ogłasza przetargi nieograniczone na wykonanie robót i usług budowlanych
Ogłoszenie premium 0 dni do końca23.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Odpowiedź
Istotne w sprawie jest ustalenie, czy w przypadku przedmiotowych zamówień można by mówić o tzw. tożsamości czasowej , a więc możliwości przewidzenia w momencie wszczynania pierwszego przetargu potrzeby udzielenia kolejnego zamówienia (tzn. możliwości opisu co będzie jego przedmiotem oraz rozmiaru). To w głównej mierze może przesądzić, czy mamy do czynienia z jednym zamówieniem czy też z zamówieniami odrębnymi, a w konsekwencji z tym, czy tegoroczne zamówienie mogłoby zostać oszacowane odrębnie i udzielone według przepisów do 14 000 euro. Wydaje się, że pozostałe przesłanki decydujące o kwalifikacji jako jedno zamówienie (podobny przedmiot zamówienia, możliwość wykonania przez jednego wykonawcę) są spełnione.
Kiedy występuje tożsamość czasowa zamówień?
Jeżeli zamawiający przeprowadził przetarg na wywóz odpadów komunalnych obejmujący okres do końca 2014 r., nie pod koniec 2013 r., a znacznie wcześniej (a więc na przełomie więcej niż roku) i wówczas nie był w stanie przewidzieć kolejnego na bieżący rok, to obecne mogłoby zostać uznane za odrębne zamówienie z odrębnym szacowaniem. W przypadku, gdy potrzeba udzielenia określonego zamówienia ujawni się bowiem dopiero po udzieleniu innego zamówienia tożsamego przedmiotowo, to nie można mówić o nieuprawnionym dzieleniu zamówienia, ponieważ brak jest tożsamości czasowej takich zamówień. Nie można tego utożsamiać także z zamówieniem udzielanym w częściach, gdzie zamawiający z góry przewiduje zakres całego zamówienia i może udzielić go w ramach jednego postępowania, ale z jakichś względów podejmuje decyzję o sukcesywnym dokonywaniu zakupów. Podjęcie decyzji o udzielaniu zamówienia w częściach jest bowiem zawsze wynikiem wcześniejszego planu zamawiającego.
Uwaga!
Gdyby zaś umowa z pierwszego przetargu objęła okres dopiero od 1 stycznia 2014 r. to istnieje duże prawdopodobieństwo, że trzeba by zsumować wartość obu zamówień i tegoroczne udzielić zgodnie z Prawem zamówień publicznych. Nie mając jednak dokładnych informacji o obu zamówieniach nie mogę jednoznacznie wskazać jak należy postąpić w tej sprawie. www.portalzp.pl
-
Wartość zamówień powtarzających się okresowo należy szacować łącznie
Przetargi krok po krokuZamawiający nie powinien dzielić zamówienia na poszczególne grupy asortymentowe, ponieważ mogłoby to zostać uznane za podział zamówienia na części mający na celu uniknięcie stosowania przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych -
Usług powtarzających się okresowo nie trzeba szacować łącznie
Przetargi krok po krokuWybór podstawy ustalenia wartości zamówienia na usługi lub dostawy powtarzające się okresowo nie może być dokonany w celu uniknięcia stosowania przepisów ustawy. -
Czy można rozwiązać umowę o zamówienie publiczne ?
Zamówienia publicznePrawo zamówień publicznych nie przesądza jednoznacznie, czy możliwe jest wcześniejsze zakończenie realizacji umowy za porozumieniem stron. -
Zamawiający może żądać informacji z CEIDG
Zamówienia publiczneCentralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG) została utworzona między innymi w celu ułatwienia dostępu wszystkim zainteresowanym do informacji o podmiotach prowadzących działalność gospodarczą. Dane zawarte w CEIDG są jawne na mocy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.