Pytanie
Czy w przetargu na dostawę aparatury naukowo-badawczej i sprzętu laboratoryjnego zamawiający może żądać w siwz by przedmiot zamówienia był instalowany przez autoryzowany serwis, który ma siedzibę w Polsce?
Odpowiedź
Nie, w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego nie wolno zastrzegać, aby podmiot wykonujący zamówienie albo jego część miał siedzibę w Polsce.
Zamawiający musi zachować zasadę uczciwej konkurencji - naczelną zasadę obowiązującą przy udzielaniu zamówień publicznych, która została wyrażona w art. 7 ust. 1 Prawa zamówień publicznych i nakłada na zamawiającego obowiązek przygotowania i przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Suwalska Spółdzielnia Mieszkaniowa w Suwałkach ogłasza przetarg nieograniczony na dostawę i montaż wyposażenia placów zabaw oraz siłowni zewnętrznych
Ogłoszenie premium 24 dni do końca16.01.2025
SUWAŁKI, PodlaskiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Kujawska Spółdzielnia Mieszkaniowa w Inowrocławiu ogłasza przetarg nieograniczony w przedmiocie zamówienia pn.: Wykonanie przeglądów budowlanych w budynkach mieszkalnych, garażach oraz lokalach użytkowych zlokalizowanych w Inowrocławiu i Rejonie w...
Ogłoszenie premium 8 dni do końca31.12.2024
INOWROCŁAW, Kujawsko - PomorskiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Uwaga!
Ograniczenie wskazane w pytaniu, polegające na obowiązku, aby autoryzowany serwis miał siedzibę w Polsce narusza powyższą zasadę.
Prawo unijne zakazuje dyskryminacji wykonawców ze względu na pochodzenie.
Przepisy Unii Europejskiej również nie zezwalają, aby niektóre prawa dotyczące wykonawców były naruszane w poszczególnych państwach członkowskich. W tym miejscu warto zacytować podstawowe prawa usługodawców świadczących usługi ponadgraniczne, które wynikają z przepisów UE i zostały zamieszczone na stronie Punktu informacji o warunkach prowadzenia wymiany handlowej UE z krajami trzecimi (http://www.handelue.pl/?id=314):
"Ustawodawstwo Unii Europejskiej gwarantuje usługodawcom z państw członkowskich Unii prawa, które nie mogą być ograniczane przez poszczególne państwa członkowskie. Wynika to z treści artykułów 49-55 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, w których zakazuje się stosowania ograniczeń w swobodnym przepływie usług między państwami członkowskimi na rynku wewnętrznym UE. Wspomniane prawa zostały już także wyraźnie potwierdzone w dotychczasowym orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, z którego wynika, że:
- nie można żądać od usługodawcy założenia siedziby na terenie państwa, gdzie ma być świadczona usługa;
- zabroniony jest wymóg, aby personel kluczowy posiadał stałe miejsce zamieszkania na terenie państwa, w którym świadczona jest usługa;
- nie można zmusić usługodawcy, żeby płacił składki ubezpieczeniowe za swoich pracowników w kraju świadczenia usług, jeśli ma już opłacone składki w kraju, w którym ma siedzibę;
- niedozwolone jest żądanie uzyskania zezwolenia na świadczenie niektórych usług bez uwzględnienia rękojmi należytego wykonania usługi już zagwarantowanej w kraju macierzystym, w którym usługodawca ma siedzibę. Pewne dodatkowe ograniczenia mogą dotyczyć usług o szczególnym charakterze, jak np. usługi medyczne. Państwo przyjmujące usługodawcę ma obowiązek wziąć pod uwagę, że daje on gwarancje właściwego wykonania usługi w państwie swojej siedziby;
- zabroniony jest wymóg posiadania odpowiedniej formy prawnej przez usługodawcę. "
Wykonawca powinien dobrze zrealizować zamówienie
W ocenie autora, wymóg wskazany w pytaniu jest niecelowy i nie przyczynia się do prawidłowej realizacji zamówienia. Istotą prawidłowego serwisu nie jest bowiem miejsce siedziby jego wykonawcy ale sposób jego realizacji. Z punktu widzenia zamawiającego istotne powinny być więc kwestie związane np. z czasem reakcji serwisu, sposobem zgłaszania problemów i zasadami kontaktów pomiędzy stronami, zasadami (procedurami) przeglądu i napraw aparatury naukowo-badawczej, językiem, w jakim posługują się serwisanci (zamawiający może np. wymagać, aby serwisanci biegle posługiwali się językiem polskim).
Uwaga!
Zamawiający powinien zastanowić się jakie wymagania dotyczące serwisu będą niezbędnie, a jakie przydatne w jego sytuacji i na tej podstawie sformułować zapisy dotyczące wymogów serwisowych. www.portalzp.pl Czytaj: Prawo zamówień publicznych - ujednolicony tekst ustawy z ostatnimi nowelizacjami >>
-
Wyrok KIO: zmiana terminu uzupełniania dokumentów
Zamówienia publiczneCzy w świetle obowiązujących przepisów zamawiający może dokonać przesunięcia terminu na uzupełnienie dokumentów w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu? W jakich okolicznościach i na jakich zasadach? KIO wydała wyrok w tej sprawie. -
Zamawiający może zastrzec obowiązek wykonania kluczowych części zamówienia tylko przez wykonawcę
Przetargi krok po krokuZamawiający musi dobrze uzasadnić zastrzeżenie w siwz obowiązku wykonania całego zamówienia przez generalnego wykonawcę. -
Umowa nieodpłatna a świadczenie usług bankowych
Przetargi krok po krokuUmowa o świadczenie usług bankowych nie jest co do zasady umową nieodpłatną. Jednakże, zgodnie ze stanowiskiem doktryny, aby można było mówić o zawieraniu umowy nieodpłatnej trzeba przeanalizować szereg aspektów. -
Umowa o zamówienie publiczne powinna być zawarta na czas oznaczony
Przetargi krok po krokuCo do zasady zamawiający zawiera umowę o zamówienie publiczne na czas oznaczony. Szczególne regulacje dotyczą natomiast umów, których przedmiotem są świadczenia okresowe lub ciągłe.