Pytanie
Planujemy w tym roku wykonać zadania inwestycyjne związane z przebudową dróg. Na pokrycie kosztów inwestycji chcemy zaciągnąć kredyt. Bank, w którym wzięliśmy już wcześniej kredyt oferuje nam preferencyjny kredyt całkowicie finansowany ze środków EBI i CEB. Jest to jedyny bank, który oferuje preferencyjne kredyty z określonych międzynarodowych instytucji finansowych w zakresie realizacji określonych zadań inwestycyjnych. Bank sugeruje nam skorzystanie z art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a - zamówienie z wolnej ręki. Bank powołuje się na opinię UZP pt. "Wyłączenie stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych określone w art. 4 pkt 1) lit. a ustawy. Możliwość stosowania trybu zamówienia z wolnej ręki w zakresie udzielania kredytów przez banki krajowe ze środków międzynarodowych instytucji finansowych." Czy takie działanie będzie prawidłowe?
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Kujawska Spółdzielnia Mieszkaniowa w Inowrocławiu ogłasza przetarg nieograniczony w przedmiocie zamówienia pn.: Wykonanie przeglądów budowlanych w budynkach mieszkalnych, garażach oraz lokalach użytkowych zlokalizowanych w Inowrocławiu i Rejonie w...
Ogłoszenie premium 9 dni do końca31.12.2024
INOWROCŁAW, Kujawsko - PomorskiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Zarząd WSM "Ochota" zawiadamia, że odbędzie się przetarg na wymianę kanalizacji sanitarno-deszczowej podposadzkowej na poziomie piwnic
Ogłoszenie premium 7 dni do końca29.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Odpowiedź
Nie, na udzielenie kredytu należy przeprowadzić postępowanie w trybie podstawowym, w pełni konkurencyjnym, np. w trybie przetargu nieograniczonego.
Opinia UZP
Udzielenie kredytu jest niewątpliwie usługą, którą można uzyskać od każdego banku. Przywołana w pytaniu opinia UZP pozwala na zaciągnięcie kredytu finansowanego ze środków EBI i CEB w trybie zamówienia z wolnej ręki, jednakże nawet w przedmiotowej opinii, UZP wskazał, że - cyt:
"Względy techniczne uzasadniające udzielenie zamówienia bez przeprowadzenia procedury konkurencyjnej określonemu wykonawcy, muszą mieć zasadniczy charakter, tak by można było wykazać, że wykonanie zamówienia przez innego wykonawcę jest ze względów technicznych rzeczywiście niemożliwe, a nie tylko utrudnione, i że ta niemożliwość ma charakter nieprzezwyciężalny".
Stanowisko UZP nie jest źródłem prawa
Wykazanie przyczyny technicznej jest dosyć trudne, gdyż niemożliwość udzielenia w danej sytuacji kredytu przez każdy inny bank musi być niezaprzeczalna. Ponadto, wskazać też trzeba, że omawiana opinia jest jedyną opinią wydaną w ramach przedmiotowego zagadnienia a dodatkowo, opinia ta jest obecnie ujęta na stronie UZP w opiniach archiwalnych. Trudno więc wskazać, jak wyglądać powinna linia obrony zamawiającego, który zastosowałby tryb zamówienia z wolnej ręki w przypadku postawienia zarzutów przez organy kontrolne, dotyczących zastosowania niekonkurencyjnego trybu udzielenia zamówienia.
Inaczej wygląda sytuacja, gdzie dane stanowisko UZP jest powtarzane w wielu opiniach lub też wyrokach KIO, a inaczej, gdy jest to jednorazowa opinia i w dodatku archiwalna. Co więcej, w myśl art. 87 Konstytucji RP, opinia UZP nie stanowi źródła prawa.
Uwaga!
Zamówienie z wolnej ręki jest trybem niekonkurencyjnym, którego zastosowanie jest możliwe tylko i wyłącznie po ścisłym zaistnieniu przesłanek wymienionych w art. 67 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Podstawa prawna: art. 10, art. 67 ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j Dz. U. z 2013 r. poz. 907 ze zm.).
-
Nowelizacja Prawa zamówień publicznych - ujednolicony tekst ustawy
Zamówienia publiczneUchwalona przez Sejm w dniu 14 marca 2014 r. ustawa wprowadza doniosłą zmianę dla wszystkich uczestników procesu udzielenia zamówienia publicznego. -
Kto może być pełnomocnikiem przed KIO?
Zamówienia publiczneUstawa Prawo zamówień publicznych nie reguluje kwestii pełnomocnictwa do reprezentowania wykonawców przed Krajową Izbą Odwoławczą. -
Skutki błędu w dacie potwierdzenia dokumentu
Zamówienia publiczneBezsprzecznie jako niezgodne z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia nie powinny być uznawane błędy o charakterze formalnym, które nie są związane z merytorycznymi wymaganiami odnoszącymi się do przedmiotu zamówienia. -
Zamawiający nie może ograniczać udziału w postępowaniu firmom, które nie posiadają siedziby w Polsce
Przetargi krok po krokuPrawo unijne zakazuje dyskryminacji wykonawców ze względu na pochodzenie. Między innymi nie można żądać od usługodawcy założenia siedziby na terenie państwa, gdzie ma być świadczona usługa.