Pytanie
Jakie są konsekwencje skrócenia terminu składania ofert dla zamówienia poniżej 207 000 euro? Ogłoszenie o zamówieniu na dostawę ogłoszono 20 maja 2014 r., termin składania ofert wyznaczono na 27 maja, zatem bez zachowania 7 dniowego terminu.
Odpowiedź
Wyznaczenie krótszego niż minimalny terminu składania ofert stanowi naruszenie przepisu ustawy Prawo zamówień publicznych popełnione na etapie przygotowania postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Jednakże, aby wskazywać na jakiekolwiek konsekwencje (np. odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych), należałoby rozstrzygnąć o tym, czy miało ono wpływ na wynik postępowania.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Zarząd WSM "Ochota" zawiadamia, że odbędzie się przetarg na zagospodarowanie podwórza zlokalizowanego przy budynku mieszkalnym
Ogłoszenie premium 7 dni do końca01.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Spółdzielnia Mieszkaniowa "Górczewska" ogłasza konkurs ofert na ubezpieczenie majątku Spółdzielni oraz odpowiedzialności cywilnej jej władz
Ogłoszenie premium 16 dni do końca10.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Termin na składanie ofert
Przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych przewidują minimalne terminy, jakie muszą upłynąć pomiędzy ogłoszeniem o zamówieniu a terminem składania ofert. Okres ten nie służy wyłącznie uzewnętrznieniu woli zamawiającego w przedmiocie zamiaru udzielenia określonego zamówienia jak największej liczbie potencjalnych wykonawców. Jest to przede wszystkim czas, w którym potencjalni wykonawcy mają zapewnioną możliwość zapoznania się z specyfikacją istotnych warunków zamówienia w celu podjęcia decyzji o złożeniu oferty w postępowaniu.
Skrócenie minimalnego terminu
Minimalny terminy składania ofert dla zamówień poniżej progów unijnych wynosi 7 dni dla dostaw i usług oraz 14 dni dla robót budowlanych - licząc od dnia publikacji w Biuletynie Zamówień Publicznych. Okoliczność wyznaczenia krótszego niż minimalny terminu składania ofert (różnica 1 dnia) stanowi naruszenie przepisu ustawy Prawo zamówień publicznych popełnione na etapie przygotowania postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Jednakże, aby wskazywać na jakiekolwiek konsekwencje (np. odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych), należałoby rozstrzygnąć o tym, czy miało ono wpływ na wynik postępowania. W mojej ocenie, jeżeli wpłynęły oferty w liczbie np. co najmniej dwóch (co już można uznać za zachowanie konkurencyjności) nie powinno to, co do zasady, powodować negatywnych konsekwencji z tytułu odpowiedzialności zamawiającego.
Uwaga!
Problem może pojawić się w przypadku zamówień udzielanych w ramach projektów finansowanych ze środków UE, w których niezachowanie minimalnego terminu składania ofert wynikającego z ustawy Prawo zamówień publicznych niesie ze sobą konsekwencje w postaci korekty finansowej. W tzw. taryfikatorze znajduje się bowiem kategoria nieprawidłowości - Ustalenie krótszych niż ustawowe terminów składania ofert. Za opisane naruszenie przewiduje się 5% korekty finansowej, które może zostać obniżone minimalnie do 2% .
Podstawa prawna: art. 43 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 907 ze zm.)
-
Wykonawca może wycofać ofertę
Zamówienia publiczneProcedura zwrotu oferty wycofanej przez wykonawcę przed upływem terminu składania ofert przetargowych powinna zostać zawarta w treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia. -
Przedstawienie próbki, która nie została wytworzona przez wykonawcę nie narusza Prawa zamówień publicznych
Przetargi krok po krokuPrzedstawienie próbki, która nie jest wytworzona przez wykonawcę składającego ofertę nie będzie wadliwością w stosunku do przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych i nie uprawnia zamawiającego do odrzucenia oferty czy też wykluczenia wykonawcy. -
Zapłata podwykonawcom może być warunkiem wypłaty wynagrodzenia wykonawcy
Przetargi krok po krokuZ punktu widzenia ochrony interesów zamawiającego możliwe jest uwarunkowanie płatności całości wynagrodzenia od przedstawienia dowodów zapłaty wymagalnych płatności podwykonawcom. -
Czy zamawiający musi wykluczyć wykonawcę, który jest jednocześnie jego pracownikiem?
Przetargi krok po krokuCo do zasady czynności związane z przygotowaniem oraz przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wykonują osoby zapewniające bezstronność i obiektywizm. W jakich sytuacjach zobowiązane są do wyłączenia się z postępowania?