Pytanie
Wykonawca wpisał w ofercie, iż parametr oferowanego urządzenia zgadza się z wymaganiami zamawiającego. Z dokumentu złożonego na potwierdzenie, że oferowane dostawy odpowiadają wymaganiom zamawiającego wynika jednak, że parametr ten ma inną wartość, jednak też spełniającą wymagania określone przez zamawiającego. Jak powinien postąpić zamawiający? Czy należy wezwać wykonawcę do uzupełnienia prawidłowego dokumentu potwierdzającego właściwości urządzenia, które wykonawca deklaruje w ofercie? Czy też wezwać wykonawcę do wyjaśnień i zaakceptować treść wyjaśnień wskazujących, że wykonawca popełnił omyłkę pisarską przy sporządzaniu oferty?
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa "Cichy Kącik" ogłasza przetarg nieograniczony na sprzątania wewnątrz budynków
Ogłoszenie premium 22 dni do końca16.12.2024
WROCŁAW, DolnośląskiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Spółdzielnia Mieszkaniowa "Górczewska" ogłasza konkurs ofert na ubezpieczenie majątku Spółdzielni oraz odpowiedzialności cywilnej jej władz
Ogłoszenie premium 16 dni do końca10.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Odpowiedź
W sytuacji opisanej w pytaniu pierwszym krokiem powinno być skierowanie do wykonawcy wniosku o wyjaśnienie rozbieżności, na podstawie regulacji z art. 87 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych. Dopiero uzyskane wyjaśnienia mogą wskazać prawidłową dalszą drogę postępowania z badaną ofertą.
Wyjaśnienia wykonawcy
Jeżeli w ramach wyjaśnień wykonawca wykaże, że dołączył niewłaściwy dokument potwierdzający okoliczność spełniania przez oferowaną dostawę wymogów specyfikacji istotnych warunków zamówienia, wówczas właściwym krokiem będzie wezwanie do uzupełnienia dokumentu prawidłowego, zgodnie z dyspozycją z art. 26 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Jeżeli w wyniku wyjaśnień dojdzie do zdefiniowania omyłki w samej ofercie wówczas należy ją poprawić. Jednak w omawianych okolicznościach najwłaściwsza wydaje się być poprawa na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp i potraktowanie omyłki jako inną omyłkę polegającą na niezgodności oferty ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia, niepowodującą istotnych zmian w treści oferty.
Omyłka pisarska to, zgodnie z wyrokiem Sądu Okręgowego z 27 czerwca 2008 r., (sygn. akt XII Ga 206/08), "(...) niezamierzona niedokładność nasuwająca się każdemu, bez przeprowadzania dodatkowych ustaleń. Może to być błąd literowy, widoczne niezamierzone opuszczenie wyrazu, czy inny błąd, wynikający z przeoczenia lub innej wady procesu myślowo-redakcyjnego, a niespowodowany uchybieniem merytorycznym. (...)"
W tym miejscu warto podkreślić, że poprawienie omyłki w ofercie na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Prawo zamówień publicznych może mieć miejsce gdy:
- niezgodność ma charakter omyłki, a nie celowego działania wykonawcy i
- poprawienie omyłki nie spowoduje istotnych zmian w treści oferty.
Zdaniem UZP
Jak wskazano w opinii Urzędu Zamówień Publicznych pt:."Omyłki i błędy w ofertach wykonawców - analiza na przykładzie orzecznictwa sądów okręgowych i Krajowej Izby Odwoławczej":
(...) Zgodnie z orzecznictwem Krajowej Izby Odwoławczej punktem odniesienia przy ocenie dopuszczalności dokonania poprawy jest odniesienie dokonanej poprawy do całości oferowanego przez wykonawcę świadczenia. Okoliczność, że zmiana miałaby dotyczyć elementów przedmiotowo istotnych umowy lub elementów uznanych za istotne przez zamawiającego, a nawet fakt, że skutkiem dokonanej poprawy miałaby być zmiana ceny oferty, nie stanowi okoliczności uniemożliwiających dokonanie poprawy na postawie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp. Znaczenie ma bowiem, czy poprawienie omyłki w sposób istotny zmienia treść oferty w znaczeniu treści oświadczenia woli wykonawcy, a nie czy tkwi w jej istotnych postanowieniach. Zamawiający jest zobowiązany poprawić omyłkę w szczególności wtedy, gdy sposób, w jaki ma być dokonana poprawa wynika z innych elementów składających się na ofertę, przy czym nie jest wykluczone, że w pewnych okolicznościach poprawienie omyłki będzie miało miejsce po uzyskaniu od wykonawcy wyjaśnień w trybie art. 87 ust. 1 ustawy Pzp. Przywołany przepis art. 87 ust. 1 ustawy Pzp określa również granice w zakresie możliwości poprawienia omyłki polegającej na niezgodności oferty ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia wskazując, iż niedopuszczalne jest prowadzenie między zamawiającym a wykonawcą negocjacji dotyczących złożonej oferty. A zatem, nie jest możliwe poprawienie oferty na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp w sytuacji, w której prowadziłoby to do negocjacji pomiędzy zamawiającym a wykonawcą (...)."
Uwaga!
Odrzucenie oferty, która de facto spełnia wymogi specyfikacji istotnych warunków zamówienia nie wydaje się w opisanym przypadku właściwe.
Podstawa prawna: art. 26 ust. 3, ust. 4, art. 87 ust. 1, ust. 2 pkt 2, pkt 3 ustawy Prawo Zamówień Publicznych (Dz. U. z 2013r. Poz. 907 z późn. zm.)
-
Zamawiający może przedłużyć termin wskazany w wezwaniu do uzupełnienia dokumentów
Przetargi krok po krokuTermin na uzupełnienie dokumentów pozostaje w dyspozycji zamawiającego i dopóki go nie zmieni, wykonawca ma obowiązek przestrzegania terminu. Jeżeli go nie zachowa musi liczyć się z negatywnymi konsekwencjami swojego zaniechania. -
Wpisanie złej daty w formularzu oferty - oczywista omyłka pisarska?
Przetargi krok po krokuPrzez oczywistą omyłkę pisarską należy rozumieć widocznie mylną pisownię wyrazu, ewidentny błąd gramatyczny, niezamierzone opuszczenie wyrazu lub jego części. -
Zamawiający powinien określić w siwz sposób poprawienia omyłek
Przetargi krok po krokuZamawiający powinien poprawić omyłkę polegającą na podaniu ceny brutto z trzema miejscami po przecinku na podstawie art. 87 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych. -
Skutki błędu w dacie potwierdzenia dokumentu
Zamówienia publiczneBezsprzecznie jako niezgodne z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia nie powinny być uznawane błędy o charakterze formalnym, które nie są związane z merytorycznymi wymaganiami odnoszącymi się do przedmiotu zamówienia.