Pytanie
W 2013 roku zamawiający wyłonił w trybie przetargu nieograniczonego wykonawcę na świadczenie usługi całodobowej ochrony obiektu. Umowa jest wiążąca do 2016 roku, przy czym w siwz znalazł się zapis o braku zamówień uzupełniających. Aktualnie zamawiający nabył nieruchomość i musi objąć ją monitoringiem i ochroną. Chcemy udzielić zamówienia na powyższą usługę na okres 21 miesięcy. Szacunkowa wartość zamówienia to 2 100 zł netto. Czy zamawiający może udzielić zamówienia w oparciu o własny regulamin zamówień? Czy też należy uwzględnić wartość już udzielonego zamówienia i wyłonić wykonawcę w jednym z trybów określonych w ustawie Prawo zamówień publicznych?
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Budowlano-Mieszkaniowa Ateńska ogłasza przetarg nieograniczony na dostawę środków czystości w roku 2025
Ogłoszenie premium 24 dni do końca15.01.2025
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Kujawska Spółdzielnia Mieszkaniowa ogłasza przetarg nieograniczony w przedmiocie zamówienia pn.: wykonanie usług w zakresie udrażniania instalacji kanalizacyjnej i deszczowej oraz pracy podnośnika koszowego w budynkach spółdzielczych...
Ogłoszenie premium 9 dni do końca31.12.2024
INOWROCŁAW, Kujawsko - PomorskiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Odpowiedź
W opisanym stanie faktycznym szacując wartość nowego zamówienia zamawiający nie bierze pod uwagę wartości zamówienia już udzielonego. Nowe zamówienie ma charakter zamówienia nieplanowanego, stąd powinno zostać oszacowane odrębnie od już udzielonego zamówienia.
Szacowanie wartości zamówień odrębnych
Jeśli w momencie wszczynania pierwszego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, zamawiający nie przewidywał konieczności wszczęcia drugiego postępowania na ten sam przedmiot zamówienia, to w sytuacji, kiedy teraz wystąpiła konieczność wszczęcia tego drugiego postępowania, to wartość tego zamówienia, (które nie zostało wcześniej przewidziane) należy oszacować odrębnie i udzielić zgodnie z takimi przepisami, które wynikają z odrębnie oszacowanej wartości przedmiotu zamówienia. Wartość tego zamówienia nie należy oszacować łącznie z wartością zamówienia już udzielonego nawet w sytuacji, kiedy dotyczą oba postępowania tego samego przedmiotu zamówienia. I jeśli wartość zamówienia, które teraz należy przeprowadzić nie przekracza 30 000 euro, nie ma obowiązku do jego udzielenia zastosowania ustawa Prawo zamówień publicznych. Jak wygrać przetarg? Poradnik przedsiębiorcy. Teraz czytaj w wersji minibook >>
Jeśli zamawiający przygotował postępowanie na określony przedmiot zamówienia i następnie udzielił tego zamówienia lub jest w trakcie udzielania, po czym wystąpiły okoliczności powodujące, że musi udzielić następnego zamówienia na ten sam przedmiot lub o tym samym przeznaczeniu, wartość tego zamówienia należy oszacować odrębnie i niezależnie od wartości ustalonej dla pierwszego zamówienia. Ta zasada wynika z faktu, że niemożność przewidzenia określonego zamówienia jest równoznaczna z niemożliwością jego zaplanowania, a tym samym oszacowania i udzielenia łącznie z innymi takimi samymi zamówieniami.
Podstawa prawna: art. 32 ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jedn. Dz.U. z 2013 r. poz. 907 ze zm.)
-
Nieważność umowy o zamówienia publiczne może mieć charakter względny
Przetargi krok po krokuUprawnienie do wykorzystania środków wzruszalności umowy o zamówienie publiczne przysługuje bezpośrednio podmiotom zainteresowanym oraz Prezesowi UZP jako centralnemu organowi właściwemu w sprawach zamówień publicznych. -
W Biuletynie Zamówień Publicznych można zamieścić ogłoszenie o zamówieniu o wartości poniżej 30 000 euro
Przetargi krok po krokuWskazana powyżej możliwość ma na celu rozszerzenie grona potencjalnie zainteresowanych złożeniem oferty wykonawców, a jej zastosowanie zależy od woli zamawiającego. -
Zamówienia uzupełniające udzielane dotychczasowemu wykonawcy należy zrealizować w trybie z wolnej ręki
Przetargi krok po krokuJeżeli wartość szacunkowa kolejnych udzielanych zamówień uzupełniających przekroczy próg 30 000 euro, obowiązkiem zamawiającego będzie udokumentowanie przeprowadzenia procedury zamówienia z wolnej ręki zgodnie z wymogami ustawowymi. -
Skrócenie terminu składania ofert poniżej terminu minimalnego jest naruszeniem ustawy Prawo zamówień publicznych
Przetargi krok po krokuPrawo zamówień publicznych przewiduje minimalne terminy, jakie muszą upłynąć pomiędzy ogłoszeniem o zamówieniu a terminem składania ofert.