Pytanie
Czy w przetargu na odbiór odpadów komunalnych jest możliwość wydłużenia umowy z wykonawcą na okres na przykład 3 miesięcy na takich samych warunkach, jak w pierwotnym postępowaniu o zamówienie? Czy można to przewidzieć w świetle art. 144 ustawy Prawo zamówień publicznych? Co możemy zrobić, jeśli nie przewidzieliśmy takich zmian, a nie zdążymy przeprowadzić nowej procedury do chwili wygaśnięcia starej umowy? Czy możemy wydłużyć realizację kontraktu do czasu rozstrzygnięcia nowego postępowania? Jak w tej sytuacji wyglądałyby zamówienia uzupełniające?
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Budowlano-Mieszkaniowa Ateńska ogłasza przetarg nieograniczony na dostawę środków czystości w roku 2025
Ogłoszenie premium 24 dni do końca15.01.2025
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Kujawska Spółdzielnia Mieszkaniowa w Inowrocławiu ogłasza przetarg nieograniczony w przedmiocie zamówienia pn.: Wykonanie przeglądów budowlanych w budynkach mieszkalnych, garażach oraz lokalach użytkowych zlokalizowanych w Inowrocławiu i Rejonie w...
Ogłoszenie premium 9 dni do końca31.12.2024
INOWROCŁAW, Kujawsko - PomorskiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Odpowiedź
Zamawiającemu przysługują uprawnienia do dokonania istotnej zmiany zawartej umowy wyłącznie w przypadku, gdy sytuacja taka została przewidziana uprzednio w treści ogłoszenia bądź specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Warunkiem koniecznym jest także określenie zakresu przewidywanych zmian w treści umowy , co powinno być odzwierciedlone w treści jednego z powyższych dokumentów. Jeżeli zamawiający nie przewidział możliwości zmiany umowy w jej istotnym aspekcie, wówczas w okresie jej trwania, zmiana taka nie jest możliwa do wprowadzenia. Należy zauważyć, że okres na jaki zostaje zawarta umowa jest jednym z najważniejszych jej elementów i nie może być dowolnie kształtowany po jej zawarciu.
Zamawiający planując kolejne postępowanie w tym samym zakresie co w poprzednim okresie powinien na tyle wcześnie zaplanować procedurę przetargową, aby zapewnić sobie ciągłość wykonywania usługi, w tym przypadku odbioru odpadów komunalnych. Jak najbardziej możliwe jest przeprowadzenie postępowania jeszcze w okresie trwania poprzedniej umowy z odpowiednimi zapisami siwz, mówiącymi iż świadczenie będzie wykonywane od konkretnego dnia, tj. po zakończeniu uprzednio zawartej umowy. W omawiane sytuacji zamawiający nie ma uprawnień do przedłużenia terminu wykonywania umowy, jeżeli nie zostało to wcześniej przewidziane.
Istnieje zatem możliwość udzielenia zamówienia uzupełniającego określonego w art. 67 ust. 1 pkt 6 ustawy Prawo zamówień publicznych, pod warunkiem, że zamawiający w treści ogłoszenia przewidział taką okoliczność.
Podstawa prawna: art. 67 ust. 1 pkt 6, art. 144 ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 907 ze zm.).
-
Zmiana formy zabezpieczenia należytego wykonania umowy nie zawsze wymaga aneksu
Zamówienia publiczneZgodnie z Prawem zamówień publicznych wybór formy zabezpieczenia należytego wykonania umowy leży w gestii wykonawcy, a zamawiający nie ma wpływu na jego dokonanie. -
Zmiana umowy o zamówienie publiczne możliwa tylko w określonych przypadkach
Przetargi krok po krokuZgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych zmiana umowy o zamówienie publiczne jest co do zasady zakazana. Od tej zasady sformułowane zostały jednak dwa wyjatki. -
Czy umowę z podwykonawcą można zawrzeć w trakcie realizacji zamówienia?
Przetargi krok po krokuIntegralną częścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia są istotne dla stron postanowienia, które zostaną wprowadzone do treści zawieranej umowy w sprawie zamówienia publicznego. -
Umowa o zamówienie publiczne powinna być zawarta na czas oznaczony
Przetargi krok po krokuCo do zasady zamawiający zawiera umowę o zamówienie publiczne na czas oznaczony. Szczególne regulacje dotyczą natomiast umów, których przedmiotem są świadczenia okresowe lub ciągłe.