Pytanie
Czy w przetargu na odbiór odpadów komunalnych jest możliwość wydłużenia umowy z wykonawcą na okres na przykład 3 miesięcy na takich samych warunkach, jak w pierwotnym postępowaniu o zamówienie? Czy można to przewidzieć w świetle art. 144 ustawy Prawo zamówień publicznych? Co możemy zrobić, jeśli nie przewidzieliśmy takich zmian, a nie zdążymy przeprowadzić nowej procedury do chwili wygaśnięcia starej umowy? Czy możemy wydłużyć realizację kontraktu do czasu rozstrzygnięcia nowego postępowania? Jak w tej sytuacji wyglądałyby zamówienia uzupełniające?
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Kujawska Spółdzielnia Mieszkaniowa ogłasza przetarg nieograniczony na wymianę (demontaż oraz montaż) wraz z dostawą elementów do dźwigów osobowych
Ogłoszenie premium 0 dni do końca28.04.2025
INOWROCŁAW, Kujawsko - Pomorskie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa "Przyczółęk Grochowski" ogłasza przetarg nieograniczony na opracowanie dolumentacji technicznej oraz budowę dźqigu
Ogłoszenie premium 13 dni do końca12.05.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
Odpowiedź
Zamawiającemu przysługują uprawnienia do dokonania istotnej zmiany zawartej umowy wyłącznie w przypadku, gdy sytuacja taka została przewidziana uprzednio w treści ogłoszenia bądź specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Warunkiem koniecznym jest także określenie zakresu przewidywanych zmian w treści umowy , co powinno być odzwierciedlone w treści jednego z powyższych dokumentów. Jeżeli zamawiający nie przewidział możliwości zmiany umowy w jej istotnym aspekcie, wówczas w okresie jej trwania, zmiana taka nie jest możliwa do wprowadzenia. Należy zauważyć, że okres na jaki zostaje zawarta umowa jest jednym z najważniejszych jej elementów i nie może być dowolnie kształtowany po jej zawarciu.
Zamawiający planując kolejne postępowanie w tym samym zakresie co w poprzednim okresie powinien na tyle wcześnie zaplanować procedurę przetargową, aby zapewnić sobie ciągłość wykonywania usługi, w tym przypadku odbioru odpadów komunalnych. Jak najbardziej możliwe jest przeprowadzenie postępowania jeszcze w okresie trwania poprzedniej umowy z odpowiednimi zapisami siwz, mówiącymi iż świadczenie będzie wykonywane od konkretnego dnia, tj. po zakończeniu uprzednio zawartej umowy. W omawiane sytuacji zamawiający nie ma uprawnień do przedłużenia terminu wykonywania umowy, jeżeli nie zostało to wcześniej przewidziane.
Istnieje zatem możliwość udzielenia zamówienia uzupełniającego określonego w art. 67 ust. 1 pkt 6 ustawy Prawo zamówień publicznych, pod warunkiem, że zamawiający w treści ogłoszenia przewidział taką okoliczność.
Podstawa prawna: art. 67 ust. 1 pkt 6, art. 144 ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 907 ze zm.).
-
Zmiana formy zabezpieczenia należytego wykonania umowy nie zawsze wymaga aneksu
Zamówienia publiczneZgodnie z Prawem zamówień publicznych wybór formy zabezpieczenia należytego wykonania umowy leży w gestii wykonawcy, a zamawiający nie ma wpływu na jego dokonanie. -
Zmiana umowy o zamówienie publiczne możliwa tylko w określonych przypadkach
Przetargi krok po krokuZgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych zmiana umowy o zamówienie publiczne jest co do zasady zakazana. Od tej zasady sformułowane zostały jednak dwa wyjatki. -
Czy umowę z podwykonawcą można zawrzeć w trakcie realizacji zamówienia?
Przetargi krok po krokuIntegralną częścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia są istotne dla stron postanowienia, które zostaną wprowadzone do treści zawieranej umowy w sprawie zamówienia publicznego. -
Umowa o zamówienie publiczne powinna być zawarta na czas oznaczony
Przetargi krok po krokuCo do zasady zamawiający zawiera umowę o zamówienie publiczne na czas oznaczony. Szczególne regulacje dotyczą natomiast umów, których przedmiotem są świadczenia okresowe lub ciągłe.