Pytanie:
Przygotowujemy się do postępowania, którego przedmiotem zamówienia jest usługa wdrożenia zintegrowanego systemu zarządzania uczelnią wraz z dostawą oprogramowania, licencjami i szkoleniami. Przedmiot zamówienia obejmuje obszary dotyczące kadr, płac, finansów, nauczania, dziekanatów, rekrutacji. Czy opisując swoje środowisko sprzętowo - programowe przeznaczone dla systemu, które posiadamy możemy podać, że platforma sprzętowa jest oparta o serwery konkretnego typu, o systemy Windows? Cały sprzęt komputerowy dołączony jest do domeny opartej o usługę AD firmy Microsoft. Ponadto posiadamy zawartą w wyniku przetargu umowę na zakup oprogramowania i licencji dostępowych dla produktów firmy Microsoft. Dopuścimy oczywiście rozwiązania równoważne, ale chyba nie musimy "burzyć" całego środowiska, na którym zamawiający już pracuje i na które zostały wydatkowane środki publiczne. Jak możemy się bronić przed ewentualnymi zarzutami wykonawców biorących udział w postępowaniu, że ograniczamy dostęp do zamówienia dla wykonawców, którzy opierają swoje środowisko na produktach innej firmy niż Microsoft?
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Zarząd WSM "Ochota" zawiadamia, że odbędzie się przetarg na zagospodarowanie podwórza
Ogłoszenie premium 3 dni do końca01.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Spółdzielnia Mieszkaniowa "BUDOWLANI" ogłasza przetargi nieograniczone na wykonanie: przebudowy lokalu usługowego na mieszkania oraz prace remontowe
Ogłoszenie premium 20 dni do końca18.12.2024
BYDGOSZCZ, Kujawsko - PomorskiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Odpowiedź:
Opisywanie przez zamawiającego funkcjonującej już u niego infrastruktury teleinformatycznej nie narusza co do zasady ustawy Pzp. Pozwala natomiast na poprawne sporządzenie ofert przez wykonawców oraz spełnienie uzasadnionych potrzeb zamawiającego. Krajowa Izba Odwoławcza w uchwale z 27 września 2012 r. (sygn. akt: KIO/KD 80/12) stwierdziła, że jeśli zamawiający przewidywał, że zamawiane zestawy komputerowe będą wykorzystywane do pracy ze specjalistycznym oprogramowaniem powinien uzewnętrznić te okoliczności w opisie przedmiotu zamówienia. Zobacz: Zamawiający oceniając ofertę na podstawie kryteriów oceny ofert może żądać tylko wyjaśnień
Przedmiot zamówienia należy opisywać w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty. W niektórych sytuacjach informacja o posiadanym przez zamawiającego środowisku sprzętowo - programowym przeznaczonym dla zamawianego systemu czy nawet o zawartych już umów na zakup oprogramowania i licencji dostępowych dla produktów firmy Microsoft, może stanowić niezbędny element opisu przedmiotu zamówienia.
Dokonywany w zgodzie z reżimem ustawy Pzp opis przedmiotu zamówienia nie powinien pozbawiać zamawiającego możliwości korzystania z posiadanych lub nawet założonych rozwiązań systemowych odpowiadającym jego potrzebom.
Wskazanie znaku towarowego jako danych wyjściowych
Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z 18 lipca 2014 r. (sygn. akt. KIO 1329/14) orzekła, że ustawa Pzp nie powinna być stosowana i interpretowana tylko przez pryzmat pojmowanej absolutnie zasady równej konkurencji, a w oderwaniu od innego celu jakim jest dokonywanie racjonalnych i celowych zakupów. W orzecznictwie podkreśla się ponadto, że istnieje różnica pomiędzy wskazaniem cech zamawianego produktu przez określenie ich za pomocą znaku towarowego, patentu lub pochodzenia, a wskazaniem znaku towarowego, patentu lub pochodzenia jako danych wyjściowych umożliwiających wykonawcom prawidłowe przygotowanie oferty. Zobacz: Wykonawca może przeprowadzić prezentacje oferowanego przedmiotu zamówienia
Integracja z istniejącymi już systemami
Stanowisko takie zajęła Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z 30 czerwca 2011 roku (sygn. akt: KIO 1286/11): "W ocenie składu orzekającego, istnieje różnica między wskazaniem cech zamawianego produktu przez określenie ich za pomocą znaku towarowego, patentu lub pochodzenia, a wskazaniem znaku towarowego, patentu lub pochodzenia jako danych wyjściowych umożliwiających wykonawcom prawidłowe przygotowanie oferty. Pierwsza z opisanych sytuacji jest na bazie art. 29 ust. 3 ustawy Pzp niedopuszczalna, natomiast druga z nich może stanowić niezbędny element opisu przedmiotu zamówienia, choćby w zakresie integracji z istniejącymi już systemami u Zamawiającego, czy też migracji danych z systemów, która ma być dokonana po wdrożeniu".
Podstawa prawna:
- art. 29 ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r. poz. 907 ze zm.).
-
Treść zobowiązań gwarancyjnych nie może być sprzeczna z umową o zamówienie
Przetargi krok po krokuWykonawca zobowiązany jest wykonywać swoje obowiązki gwarancyjne zgodnie z postanowieniami umowy i zapisami specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz regulacjami kodeksu cywilnego. Wszelkie ograniczenia lub wyłączenia odpowiedzialności z racji gwarancji lub rękojmi, powinny być znane zamawiającemu i wykonawcy przed zawarciem umowy. -
Data uzupełnionego dokumentu może być późniejsza niż data składania ofert
Przetargi krok po krokuW przypadku uzupełniania dokumentów potwierdzających spełnienie warunków udziału w postępowaniu, uzupełniony dokument powinien potwierdzać spełnianie warunków udziału najpóźniej na dzień składania ofert lub wniosków. Nie oznacza to jednak, że data dokumentu nie może być późniejsza niż data składania ofert. -
Premiowanie podczas oceny ofert najdłuższych okresów gwarancji może prowadzić do nadużyć
Przetargi krok po krokuDopuszczalne jest ustalenie jako kryterium oceny ofert zarówno gwarancji, jak i gwarancji wraz z rękojmią. Jednak decyzja o tym, jakie kryterium zastosować, powinna być podjęta przez zamawiającego z uwzględnieniem konkretnych okoliczności. -
Jeżeli już na etapie planowania postępowania zamawiający zna przedmiot i przewidywaną wartość zamówienia, to wystarczy by wiedzieć, czy zastosować ustawę Pzp
Przetargi krok po krokuPodstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez podatku od towarów i usług, ustalone przez zamawiającego z należytą starannością.