Pytanie:
Gmina prowadzi postępowanie w sprawie udzielenia kredytu długoterminowego, okres kredytowania do 2020 r. Ustalono, że jedynym kryterium będzie cena oferty. Wykonawca powinien wyliczyć cenę oferty w oparciu następujących wskaźników cenotwórczych:
- WIBOR na dzień 20.04.2015 r.,
- marżę banku w %,
- prowizję %.
Zamawiający otrzymał cztery oferty, w tym dwie o najniższej cenie przy tych samych wskaźnikach cenotwórczych.
Oferta A zawierała cenę 147 910,32 zł podając jednocześnie WIBOR 1,64%, marża 0,69% i prowizja 0,00%. Oferta B miała cenę 147 910,37 zł przy WIBOR 1,64%, marża 0,69% i prowizja 0,00%.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Ogłoszenie o przetargu nieograniczonym na wymianę infrastruktury Vmware wraz serwisem gwarancyjnym na okres 5 lat dla Banku BPS
Ogłoszenie premium 2 dni do końca24.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Kujawska Spółdzielnia Mieszkaniowa w Inowrocławiu ogłasza przetarg nieograniczony w przedmiocie zamówienia pn.: Wykonanie przeglądów budowlanych w budynkach mieszkalnych, garażach oraz lokalach użytkowych zlokalizowanych w Inowrocławiu i Rejonie w...
Ogłoszenie premium 9 dni do końca31.12.2024
INOWROCŁAW, Kujawsko - PomorskiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Ceny ofert różnią się o 5 groszy. Różnica prawdopodobnie wynika z dokładności wyliczeń matematycznych. Jak ocenić oferty? Jeżeli jedynym kryterium jest cena oferty to należałoby uznać ofertę A za najkorzystniejszą. Nie jesteśmy w stanie sprawdzić poprawność wyliczeń ceny w poszczególnych ofertach i dokonać poprawy. A może uznać, że oferty są identyczne, w końcu i tak zamawiający zapłaci inną cenę niż podaną w ofercie ze względu na zmieniającą się stawkę WIBOR?
Odpowiedź:
Należy dążyć do poprawienia wszelkich omyłek, które na mocy ustawy Pzp zamawiający może poprawić. Zamawiający zgodnie z art. 87 ust. 2 ustawy Pzp poprawia w ofercie oczywiste omyłki rachunkowe i pisarskie a także tzw. inne omyłki. Aby jednak móc dokonać poprawek zgodnie z przepisami prawa zamawiający musi dysponować niezbędną wiedzą pozwalającą na doprowadzenie oferty wykonawcy do pełnej zgodności z jego oświadczeniem woli. W przypadku gdy zamawiający takiej wiedzy nie posiada dokonanie poprawek jest niemożliwe.
Niezbędna wiedza zamawiającego
W przypadku opisanym pytaniem, jedna z ofert jest błędnie wyliczona. Jeżeli zamawiający dysponuje informacjami pozwalającymi na dokonanie korekty, konieczne jest dokonanie analizy możliwości poprawienia ceny jednej z ofert. Może wystarczające jest dokonanie własnych obliczeń mając dane takie jak kwota kredytu i wysokość pozostałych wskaźników określonych przez wykonawców.
Dopiero po wyczerpaniu wszystkich możliwości dokonania poprawki można dokonać wyboru oferty najkorzystniejszej pod względem kryteriów oceny ofert wskazanych w postępowaniu.
Sprawdź: Oferty przetargów z całego kraju
Oferty dodatkowe
Zamawiający może jednak rozważyć zwrócenie się do wykonawców na mocy art. 91 ust. 5 ustawy Pzp o złożenie, w wyznaczonym terminie, ofert dodatkowych. Ta czynność jednak musi zostać rzetelnie uzasadniona w dokumentach postępowania oraz we wniosku kierowanym do wykonawców, bazując na facie, że poszczególne składniki cenotwórcze są identyczne.
Podstawa prawna
art. 87 ust. 2, art. 91 ust. 5, art. 93 ust. 1 pkt 5 ustawy z 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2013 r. poz. 907 ze zm.).
Bądź przygotowany do licytacji Sprawdź jak krok po kroku przebiega licytacja komornicza
-
Czy zamówienie podstawowe siwz możne zawierać zamówienia dodatkowe i uzupełniające?
Zamówienia publicznePoszerzenie zakresu zamówienia podstawowego w siwz o usługi związane z realizacją zamówień dodatkowych jest niezgodne z prawem. W zamówieniu podstawowym mogą się jednak znaleźć zamówienia uzupełniające.