Pytanie:
Czy w przetargu nieograniczonym na sukcesywny zakup wraz z dostawą materiałów elektrycznych mogę zastosować tylko jedno kryterium oceny ofert - cenę i na narażę się na naruszenie ustawy Pzp oraz ustawy o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych?
Odpowiedź:
Zamawiający może zastosować jako jedyne kryterium oceny ofert cenę w przetargu na dostawę nieskomplikowanych materiałów elektrycznych, typowych, charakteryzujących się małym stopniem złożoności, łatwo dających się porównać. Ponadto, aby skorzystać z możliwości zastosowania ceny jako jedynego kryterium, artykuły te powinny być łatwe do zdobycia, szeroko oferowane przez rynek, zaspokajające potrzeby wszystkich kategorii odbiorców publicznych i prywatnych, oferowane zarówno na rynku lokalnym, jak i krajowym. Wówczas trudno postawić zamawiającemu skuteczny zarzut.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Mieszkaniowo-Budowlana ,,JARY" ogłasza przetargi nieograniczone na wykonanie robót i usług budowlanych
Ogłoszenie premium 4 dni do końca27.01.2025
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Spółdzielnia Mieszkaniowa WOLA Administracja Osiedla Bemowo IV ogłasza przetarg na przeprowadzenie remontów dźwigów
Ogłoszenie premium 20 dni do końca12.02.2025
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Ustawa Pzp wskazuje, że kryterium ceny może być zastosowane jako jedyne kryterium oceny ofert, pod warunkiem, że przedmiot zamówienia jest powszechnie dostępny i ma ustalone standardy jakościowe. Wobec braku definicji ustawowej terminu ustalonych standardów jakościowych oraz powszechnego dostępu, warto oprzeć się na orzecznictwie.
Drobne, bieżące zakupy
Zgodnie ze stanowiskiem UZP zawartym w uchwale KIO z 28 sierpnia 2013 r. (sygn. akt KIO/KD 77/13) pojęcie "ustalone standardy jakościowe" należy rozumieć jako typy lub gatunki dostaw dokładnie określone, znormalizowane, odpowiadające przeciętnym, standardowym, a nie specyficznym wymaganiom (normom), niewymagające indywidualnego podejścia. Przez "ustalone standardy jakościowe" pojmowane jako "przeciętne typy, wzorce, rodzaje (gatunki), wyroby odpowiadające przeciętnym wymaganiom" należy rozumieć zatem zarówno standardy wynikające z przyjętych dla danych produktów norm określonych przepisami prawa przedmiotu świadczenia, jak i wymagań przyjętych jako normy w powszechnym odbiorze konsumenckim, niezależnie od faktu kto będzie ich wykonawcą. Zdaniem KIO wielość parametrów technicznych wyklucza rzeczy z kategorii dostaw o ustalonych standardach jakościowych - nie są one ze sobą idealnie porównywalne przy pomocy jedynie kryterium ceny. Ponadto wskazano, że ustawodawca dopuszczając zastosowanie trybu zapytania o cenę w istocie pod pojęciem "zamówień powszechnie dostępnych o ustalonych standardach jakościowych" rozumiał zamówienia zaliczane do drobnych zamówień, tzw. zamówień obrotu zaopatrzeniowego, obejmującego bieżące zakupy towarów (służących zapewnieniu realizacji bieżących potrzeb). Uznać należy, że wywody te, dotyczące możliwości stosowania w trybu zapytania o cenę, można stosować do kryterium ceny 100 %.
Znajdź przetarg: Oferty przetargów z całego kraju
Gotowe, nieskomplikowane wyroby
Z kolei powszechna dostępność zdaniem KIO wyrażonej w uchwale z 28 września 2011 r. KIO/KD 74/11, oznacza, że każdy potencjalnie zainteresowany pozyskaniem danej usługi będzie mógł ją bez problemu uzyskać.
W konsekwencji uznać należy, że kryterium ceny można zastosować jako jedyne kryterium w odniesieniu do gotowych, nieskomplikowanych wyrobów elektrycznych, dla których standardy są powszechnie znane i nie są wygórowane.
Kup tańsze mieszkanie od komornika: Licytacje komornicze z całego kraju
Podstawa prawna
art. 91 ustawy z 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r. poz. 907 ze zm.).
-
Łączne szacowanie wartości zamówień
Przetargi krok po krokuW przypadku, gdy zamawiający (jednostki zamawiającego) nie posiadają samodzielności finansowej, wskazanej w art. 32 ust. 5 ustawy Pzp, to wówczas wszelkie zamówienia tożsame czasowo, przedmiotowo i podmiotowo należy sumować łącznie. -
Wzór umowy o udzielenie zamówienia publicznego
Zamówienia publiczneZamawiający ma obowiązek dołączyć do siwz wzór umowy lub istotne postanowienia umowy, które zostaną po rozstrzygnięciu przetargu wprowadzone do umowy zawieranej z wybranym wykonawcą. -
Zmiany w umowie o udzielenie zamówienia publicznego
Przetargi krok po krokuPierwszym i podstawowym kryterium warunkującym możliwość dokonania zmiany umowy w sprawie zamówienia publicznego jest ocena jej charakteru. Ustawodawca jednoznacznie przesądził, że niedopuszczalne jest dokonywanie w umowie zmian o charakterze istotnym. -
Oczywista omyłka rachunkowa
Przetargi krok po krokuZgodnie z przepisami ustawy Pzp zamawiający ma obowiązek poprawić w ofercie oczywiste omyłki rachunkowe i uwzględnić konsekwencje rachunkowe dokonanych poprawek.