Pytanie:
Czy w przetargu nieograniczonym na sukcesywny zakup wraz z dostawą materiałów elektrycznych mogę zastosować tylko jedno kryterium oceny ofert - cenę i na narażę się na naruszenie ustawy Pzp oraz ustawy o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych?
Odpowiedź:
Zamawiający może zastosować jako jedyne kryterium oceny ofert cenę w przetargu na dostawę nieskomplikowanych materiałów elektrycznych, typowych, charakteryzujących się małym stopniem złożoności, łatwo dających się porównać. Ponadto, aby skorzystać z możliwości zastosowania ceny jako jedynego kryterium, artykuły te powinny być łatwe do zdobycia, szeroko oferowane przez rynek, zaspokajające potrzeby wszystkich kategorii odbiorców publicznych i prywatnych, oferowane zarówno na rynku lokalnym, jak i krajowym. Wówczas trudno postawić zamawiającemu skuteczny zarzut.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Budowlano-Mieszkaniowa "Ateńska" ogłasza przetarg nieograniczony na remont metodą krakingu sieci wodociągowej
Ogłoszenie premium 12 dni do końca04.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Spółdzielnia Mieszkaniowa "Osiedle Starówka" ogłasza przetarg nieograniczony na wykonanie projektów i kosztorysów
Ogłoszenie premium 3 dni do końca25.11.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Ustawa Pzp wskazuje, że kryterium ceny może być zastosowane jako jedyne kryterium oceny ofert, pod warunkiem, że przedmiot zamówienia jest powszechnie dostępny i ma ustalone standardy jakościowe. Wobec braku definicji ustawowej terminu ustalonych standardów jakościowych oraz powszechnego dostępu, warto oprzeć się na orzecznictwie.
Drobne, bieżące zakupy
Zgodnie ze stanowiskiem UZP zawartym w uchwale KIO z 28 sierpnia 2013 r. (sygn. akt KIO/KD 77/13) pojęcie "ustalone standardy jakościowe" należy rozumieć jako typy lub gatunki dostaw dokładnie określone, znormalizowane, odpowiadające przeciętnym, standardowym, a nie specyficznym wymaganiom (normom), niewymagające indywidualnego podejścia. Przez "ustalone standardy jakościowe" pojmowane jako "przeciętne typy, wzorce, rodzaje (gatunki), wyroby odpowiadające przeciętnym wymaganiom" należy rozumieć zatem zarówno standardy wynikające z przyjętych dla danych produktów norm określonych przepisami prawa przedmiotu świadczenia, jak i wymagań przyjętych jako normy w powszechnym odbiorze konsumenckim, niezależnie od faktu kto będzie ich wykonawcą. Zdaniem KIO wielość parametrów technicznych wyklucza rzeczy z kategorii dostaw o ustalonych standardach jakościowych - nie są one ze sobą idealnie porównywalne przy pomocy jedynie kryterium ceny. Ponadto wskazano, że ustawodawca dopuszczając zastosowanie trybu zapytania o cenę w istocie pod pojęciem "zamówień powszechnie dostępnych o ustalonych standardach jakościowych" rozumiał zamówienia zaliczane do drobnych zamówień, tzw. zamówień obrotu zaopatrzeniowego, obejmującego bieżące zakupy towarów (służących zapewnieniu realizacji bieżących potrzeb). Uznać należy, że wywody te, dotyczące możliwości stosowania w trybu zapytania o cenę, można stosować do kryterium ceny 100 %.
Znajdź przetarg: Oferty przetargów z całego kraju
Gotowe, nieskomplikowane wyroby
Z kolei powszechna dostępność zdaniem KIO wyrażonej w uchwale z 28 września 2011 r. KIO/KD 74/11, oznacza, że każdy potencjalnie zainteresowany pozyskaniem danej usługi będzie mógł ją bez problemu uzyskać.
W konsekwencji uznać należy, że kryterium ceny można zastosować jako jedyne kryterium w odniesieniu do gotowych, nieskomplikowanych wyrobów elektrycznych, dla których standardy są powszechnie znane i nie są wygórowane.
Kup tańsze mieszkanie od komornika: Licytacje komornicze z całego kraju
Podstawa prawna
art. 91 ustawy z 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r. poz. 907 ze zm.).
-
Łączne szacowanie wartości zamówień
Przetargi krok po krokuW przypadku, gdy zamawiający (jednostki zamawiającego) nie posiadają samodzielności finansowej, wskazanej w art. 32 ust. 5 ustawy Pzp, to wówczas wszelkie zamówienia tożsame czasowo, przedmiotowo i podmiotowo należy sumować łącznie. -
Wzór umowy o udzielenie zamówienia publicznego
Zamówienia publiczneZamawiający ma obowiązek dołączyć do siwz wzór umowy lub istotne postanowienia umowy, które zostaną po rozstrzygnięciu przetargu wprowadzone do umowy zawieranej z wybranym wykonawcą. -
Zmiany w umowie o udzielenie zamówienia publicznego
Przetargi krok po krokuPierwszym i podstawowym kryterium warunkującym możliwość dokonania zmiany umowy w sprawie zamówienia publicznego jest ocena jej charakteru. Ustawodawca jednoznacznie przesądził, że niedopuszczalne jest dokonywanie w umowie zmian o charakterze istotnym. -
Oczywista omyłka rachunkowa
Przetargi krok po krokuZgodnie z przepisami ustawy Pzp zamawiający ma obowiązek poprawić w ofercie oczywiste omyłki rachunkowe i uwzględnić konsekwencje rachunkowe dokonanych poprawek.