Pytanie:
W jaki sposób prawidłowo zastosować art. 29 ust. 3a ustawy Pzp w dwóch planowanych do wszczęcia postępowaniach na usługi:
- Odbioru i odzysku odpadów o kodzie 191212 oraz
- Ręcznego sortowania odpadów komunalnych.
Procesy zagospodarowania (odzysku) odpadów realizowane są przy użyciu specjalistycznych linii technologicznych przetwarzania odpadów ze znikomym udziałem pracy ludzi. Możliwe do wyodrębnienia czynności w zakresie realizacji zamówienia, które mogą być wykonywane przez osoby zatrudnione na umowę o pracę lub zlecenia to:
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Mieszkaniowo-Budowlana "JARY" ogłasza przetargi nieograniczone na wykonanie robót i usług budowlanych
Ogłoszenie premium 19 dni do końca23.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Spółdzielnia Mieszkaniowa "Górczewska" ogłasza konkurs ofert na ubezpieczenie majątku Spółdzielni oraz odpowiedzialności cywilnej jej władz
Ogłoszenie premium 6 dni do końca10.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
- transport odpadów (praca kierowców) oraz
- czynności administracyjno-biurowe, polegające w szczególności na sprawowaniu nadzoru nad realizacją umowy, wystawianiu faktur VAT oraz prowadzeniu i przekazywaniu zamawiającemu dokumentacji dotyczącej odpadów, np. DPR-dokument potwierdzający recykling.
Czy wystarczające jest wskazanie w opisie przedmiotu zamówienia na podstawie art. 29 ust. 3a ustawy Pzp czynności administracyjno-biurowych, o których mowa powyżej? Przedmiotem zamówienia na usługi ręcznego sortowania odpadów komunalnych jest z kolei stałe świadczenie usług ręcznego sortowania odpadów komunalnych surowcowych i zmieszanych na frakcje wraz z wykonywaniem prac przygotowawczych do sortowania odpadów (rozrywanie worków na odpady, wydzielenie odpadów tarasujących) i doraźne prace polegające na ręcznym demontażu odpadów wielkogabarytowych przy użyciu prostych narzędzi (młotków, pił, itp.) na terenie regionalnej instalacji przetwarzania odpadów komunalnych prowadzonej przez zamawiającego. Prace powinny być realizowane w dni robocze w godz. od 7.00 do 17.00 (zmiana dziesięciogodzinna) oraz w soboty w godz. od 7.00 do 15.00 (zmiana ośmiogodzinna). Zamawiający przewiduje, iż prace będą realizowane przez 10 osób na zmianie. Ponadto wykonawca wyznaczy co najmniej dwóch brygadzistów, którzy będą nadzorowali i koordynowali pracę osób wykonujących czynności objęte przedmiotem zamówienia. Realizacja umowy wymaga również czynności administracyjno-biurowych (wystawianie faktur VAT). Czynności ręcznego sortowania odpadów są często realizowane przez obcokrajowców, co w konsekwencji może powodować dużą rotację pracowników. Ponadto przewidziane przez zamawiającego zmiany dziesięciogodzinne (od 7.00 do 17.00) oraz praca w soboty mogą powodować trudności z zatrudnianiem pracowników na umowę o pracę.
Czy wobec tego wystarczające jest wskazanie w opisie przedmiotu zamówienia na podstawie art. 29 ust. 3a ustawy Pzp czynności realizowanych przez brygadzistów, tj. nadzoru i koordynacji prac osób wykonujących czynności objęte przedmiotem zamówienia?
Odpowiedź:
W zakresie obu wskazanych w zapytaniu przetargów wprowadzenie wymogu, aby osoby wykonujące czynności administracyjno-biurowe były zatrudnione na podstawie umowy o pracę będzie nie tylko niewystarczające, ale również niespełniające dyspozycji art. 29 ust. 3a ustawy Pzp. Precyzyjne wyspecyfikowanie czynności w zakresie realizacji zamówienia, których przeprowadzanie polega na wykonywaniu pracy w sposób określony w art. 22 § 1 Kodeksu pracy, ciąży na zamawiającym - jedynym podmiocie, który ma dokładną i wyczerpującą wiedzę na temat konkretnego przedmiotu zamówienia.
We wskazanych w zapytaniu postępowaniach na zamawiającym spoczywa ciężar ustalenia, czy w zakres realizacji zamówienia będą wchodziły czynności polegające na wykonywaniu pracy w rozumieniu art. 22 § 1 Kodeksu pracy. Przepis ten określa konstytutywne cechy stosunku pracy, takie jak wykonywanie pracy:
- określonego rodzaju na rzecz pracodawcy,
- pod kierownictwem pracodawcy,
- w miejscu wyznaczonym przez pracodawcę oraz
- w czasie przez niego wyznaczonym.
W przypadku ustalenia, że realizacja czynności w ramach udzielanego zamówienia polega na wykonywaniu pracy w takim rozumieniu, zamawiający powinien wypunktować w siwz te czynności i wymagać, aby wszystkie osoby je wykonujące były zatrudnione na podstawie umowy o pracę.
-
Jak poprawnie pogrupować sprzęt i materiały medyczne w zamówieniach dla szpitali? Kilka wskazówek dla zamawiających
Przetargi krok po krokuPrawidłowe szacowanie zamówień także w przypadkach zamówień na sprzęt medyczny należy oprzeć na zasadzie trzech tożsamości: przedmiotowej, podmiotowej i czasowej. -
Czy kilka budynków szpitala to jeden obiekt budowlany? Jak prawidłowo oszacować remonty?
Przetargi krok po krokuZamawiający jest zobowiązany do oszacowania wartości robót budowlanych na terenie szpitala. Budynki są ze sobą połączone. Czy należy je oszacować łącznie czy każdy osobno? Specjalista z zakresu Pzp odpowiada. -
Groźba rozwiązania umowy - dowiedź się, jak reagować na zarzuty przegranych wykonawców po wyborze oferty
Przetargi krok po krokuWykonawcy, których oferty zostały odrzucone często składają zarzuty dotyczące naruszenia przez zamawiających przepisów Pzp. Jak należy postępować w takich sytuacjach? Oto rady naszego specjalisty -
Sprawozdanie z udzielonych zamówień publicznych - jakie kwoty należy uwzględnić?
Przetargi krok po krokuJak przygotować sprawozdanie z udzielonych zamówień? Czy należy w nim uwzględnić wartość podpisanej umowy? Specjalista z zakresu Prawa zamówień publicznych odpowiada.