Pytanie
Osoby merytoryczne będące członkami komisji przetargowej w naszej jednostce to często lekarze lub pielęgniarki z różnych oddziałów i nie zawsze mogą uczestniczyć w jej posiedzeniach. Często też nie ma pełnego składu komisji (bo np. liczy on 15 osób, a członkowie merytoryczni pracują na zmiany), by można było w danym dniu zatwierdzić czynność.
Czy wolno nam te osoby powołać jako biegłych lub inne osoby biorące udział w postępowaniu? Następnie zlecić im część merytoryczną do sprawdzenia np. ocenę ofert pod względem merytorycznym (zakup leków) i uzyskać ich podpis na dokumencie, że lek spełnia wymagania określone w siwz przez zamawiającego?
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Budowlano-Mieszkaniowa "Ateńska" ogłasza przetarg nieograniczony na remont metodą krakingu sieci wodociągowej
Ogłoszenie premium 11 dni do końca04.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Własnościowa Spółdzielnia Mieszkaniowa "JASIEŃ" ogłasza przetarg ograniczony na: wykonanie wjazdu do altany śmietnikowej
Ogłoszenie premium 3 dni do końca26.11.2024
GDAŃSK, PomorskiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Takie rozwiązanie byłoby dla nas ogromnym ułatwieniem. Łatwiej nam bowiem dostarczyć skan oferty do analizy niż zwerbować takiego członka komisji np. lekarza, który przyjmuje pacjentów, akurat wtedy gdy pracuje komisja. Osoba taka zbadałaby ofertę, ale w wolnym czasie niezależnie od trybu pracy komisji. Natomiast członkami komisji byłyby osoby pracujące w sekcji zamówień - sekretarz i sekcji zaopatrzenia - członek merytoryczny, który współpracuje przy przygotowaniu opisu przedmiotu zamówienia z lekarzami i pielęgniarkami. Czy takie rozwiązanie jest prawidłowe?
Odpowiedź
Dopuszczalne jest powołanie do składu komisji przetargowej oprócz członków komisji, ekspertów (biegłych, konsultantów) mających za zadanie sprawdzenie określonej, merytorycznej części oferty, pod warunkiem że w komisji przetargowej będzie co najmniej trzech członków (oprócz ekspertów, biegłych i konsultantów).
Wyjaśnienie
Zgodnie z art. 21 ust. 2 ustawy Pzp komisja przetargowa składa się z co najmniej trzech osób, a stosownie do art. 21 ust. 3 ustawy Pzp kierownik zamawiającego określa organizację, skład, tryb pracy i zakres obowiązków członków komisji przetargowej. Jednocześnie przepis nie wskazuje żadnych ograniczeń w zakresie powoływania osób do składu komisji przetargowej, a także sposobu określenia składu i trybu jej pracy.
Dlatego, w mojej ocenie, dopuszczalne jest wprowadzenie do komisji dodatkowych osób pełniących funkcję eksperta (biegłego, konsultanta), do których obowiązków będzie należało sprawdzenie oferty wyłącznie w ściśle określonym zakresie. Powierzenie takiego zakresu sprawdzenia oferty osobom innym niż członkowie komisji przetargowej będzie uzasadnione posiadaną przez te osoby wysoce specjalistyczną wiedzą.
Agnieszka Gwóźdź-Kuzior
radca prawny, autorka bloga www.blogopzp.pl, kierownik zespołu zamówień publicznych w instytucji zamawiającej
-
Pomyłki w kryteriach oceny ofert. Kiedy wolno skorygować błędy?
Przetargi krok po krokuOceniamy oferty o udzieleniu zamówienia publicznego i napotykamy się na pomyłkę lub niejasność. Co wówczas zrobić? Warto być przygotowany na taką sytuację. -
Procedura odwrócona. Czy zamawiający ma obowiązek analizować wszystkie przesłanki odrzucenia ofert?
Przetargi krok po krokuCzy podczas przetargu nieograniczonego z procedurą odwróconą, gdy brakuje jednej pozycji kosztorysowej i nie da się tego poprawić, dalej badamy ofertę, czy od razu ją odrzucamy? -
Próbka dostawy złożona z ofertą nie powinna być traktowana jako część przedmiotu umowy
przetarg nieograniczonyWyjaśniamy, czy zamawiający instrument muzyczny złożony przez wybranego wykonawcę może zatrzymać i uznać za część dostawy przyszłego przedmiotu umowy. -
Zamawiający nie może domniemywać oferowanego przez wykonawcę terminu realizacji zamówienia
realizacja zamówieniaWykonawca pominął w swej ofercie istotny element, jakim jest termin realizacji zamówienia. Ale czy zamawiający może założyć, jaki on będzie?