Pytanie:
Prowadzimy postępowanie o wartości powyżej progu unijnego. W jakiej formie powinny być składane dokumenty na wezwanie zmawiającego np. wykaz osób, sprzętu lub składane wraz z ofertą oświadczenie podmiotu trzeciego? Po zmianie brzmienia art. 10a pkt 5 ustawy Pzp oraz po uchyleniu § 14 pkt 1 rozporządzenia w sprawie dokumentów powstała pewna luka. Czy takie dokumenty mogą być zeskanowane i przesłane zamawiającemu jako kopia, czy też powinny mieć formę oryginału dokumentu elektronicznego? Paragraf 14 pkt 2 rozporządzenia dopuszcza formę oryginału lub kopii. Nie budzi wątpliwości np. kopia dokumentu, jakim są referencje czy np. KRS, ale czy dokumenty „własne” – te które wykonawca sam sporządza czy tworzy, mogą mieć formę kopii?
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa "Górczewska" ogłasza konkurs ofert na ubezpieczenie majątku Spółdzielni oraz odpowiedzialności cywilnej jej władz
Ogłoszenie premium 18 dni do końca10.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Zarząd WSM "Ochota" zawiadamia, że odbędzie się przetarg na zagospodarowanie podwórza zlokalizowanego przy budynku mieszkalnym wielorodzinnym
Ogłoszenie premium 9 dni do końca01.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Odpowiedź:
W przypadku oświadczeń (dokumentów własnych) wykonawca może je złożyć zarówno w oryginale w postaci dokumentu elektronicznego jak i w elektronicznej kopii oświadczenia poświadczonej za zgodność z oryginałem. Obie formy będą prawidłowe.
Trzeba jednak pamiętać, że zgodnie z § 14 ust. 3 rozporządzenia w sprawie dokumentów poświadczenia dokumentu za zgodność z oryginałem dokonuje ten podmiot, którego dokument lub oświadczenie dotyczy.
W uzasadnieniu do projektu rozporządzenia ministra przedsiębiorczości i technologii z 16 października 2018 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego wskazano: „(…) W projektowanym rozporządzeniu poprzez uchylenie w § 14 ust. 1 oraz zmianę § 14 ust. 2 odchodzi się od wymogu, aby wszystkie oświadczenia, o których mowa w tym rozporządzeniu, były składane wyłącznie w oryginale. Projektowany przepis jest poniekąd konsekwencją zmodyfikowanego (z dniem 18 października 2018 r.) brzmienia art. 10a ust. 5 ustawy Pzp, z którego jednoznacznie wynika, że nie wszystkie oświadczenia składane w postępowaniu o udzielenie zamówienia muszą być sporządzane, pod rygorem nieważności, w postaci elektronicznej i opatrywane kwalifikowanym podpisem elektronicznym, ale jedynie te oświadczenia, o których mowa w art. 25a ustawy Pzp, w tym jednolity europejski dokument zamówienia.
Więcej na Portal ZP
Agnieszka Gwóźdź-Kuzior
-
Reguły poświadczania oświadczeń w postępowaniach o różnych wartościach po nowelizacji rozporządzenia w sprawie dokumentów
dokumenty wykonawcówDokumenty lub oświadczenia, o których mowa w aktualnym rozporządzeniu w sprawie dokumentów, są składane w oryginale w postaci dokumentu elektronicznego lub w formie elektronicznej kopii dokumentu bądź oświadczenia poświadczonej za zgodność z oryginałem. Jednak... -
Pełnomocnictwo i zobowiązanie podmiotu trzeciego w formie kopii poświadczonej elektronicznym podpisem wykonawcy?
dokumentacja przetargowaZobowiązanie podmiotu trzeciego może zostać przedłożone jako kopia dokumentu (tj. skan) poświadczona za zgodność z oryginałem przez osobę uprawnioną do reprezentacji podmiotu trzeciego. -
Elektronizacja procedury udzielenia zamówienia publicznego w trybie z wolnej ręki
komunikacja elektronicznaObowiązek używania środków komunikacji elektronicznej[2] dotyczy w szczególności składania ofert, wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, oraz oświadczeń, w tym oświadczenia składanego na formularzu jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia (tzw. JEDZ).