Pytanie:
Zamówienie dotyczy zakupu w trybie przetargu nieograniczonego nowego oprogramowania w celu rozbudowy systemu informatycznego wraz z e-usługami, które to usługi wymagają pełnej integracji z użytkowanymi przez zamawiającego programami. Zamawiający nie posiada jednak interfejsów komunikacyjnych do użytkowanych przez siebie aplikacji, które to z kolei warunkują taką integrację, a ich nabycie w drodze odrębnego zamówienia z powodów niezależnych od zamawiającego okazało niemożliwe.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Własnościowa Spółdzielnia Mieszkaniowa "JASIEŃ" ogłasza przetarg ograniczony na: wykonanie wjazdu do altany śmietnikowej
Ogłoszenie premium 4 dni do końca26.11.2024
GDAŃSK, PomorskiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Spółdzielnia Mieszkaniowa "Cichy Kącik" ogłasza przetarg nieograniczony na sprzątania wewnątrz budynków
Ogłoszenie premium 24 dni do końca16.12.2024
WROCŁAW, DolnośląskiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Czy w takiej sytuacji wolno wymienić w opisie przedmiotu zamówienia istniejące aplikacje, zaznaczając, że zamawiający nie posiada do nich interfejsów komunikacyjnych, z podaniem danych producenta, który zadeklarował ich odpłatne udostępnienie jedynie potencjalnym wykonawcom? Zamawiający na okoliczność ewentualnych problemów, które mogą wyniknąć z uprzywilejowanej pozycji producenta, który również może ubiegać się o to zamówienie, dopuściłby możliwość całkowitej wymiany istniejących aplikacji.
Odpowiedź:
Podanie nazwy własnej w ramach formułowanego opisu przedmiotu zamówienia może nastąpić tylko wtedy, gdy jest to uzasadnione specyfiką przedmiotu zamówienia i zamawiający nie może opisać przedmiotu zamówienia za pomocą dostatecznie dokładnych określeń, a wskazaniu takiemu towarzyszą wyrazy „lub równoważny”. Podanie nazw własnych tego, co posiada zamawiający, jako opisanie stanu istniejącego, jest uprawnione. Jednocześnie w każdym przypadku zamawiający musi dbać o to, aby w postępowaniu została zabezpieczona zasada zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.
Zgodnie z regulacją wynikającą z art. 29 ust. 3 ustawy Pzp przedmiotu zamówienia nie można opisywać przez wskazanie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia, źródła lub szczególnego procesu, który charakteryzuje produkty lub usługi dostarczane przez konkretnego wykonawcę:
1) jeżeli mogłoby to doprowadzić do uprzywilejowania lub wyeliminowania niektórych wykonawców lub produktów,
2) chyba że jest to uzasadnione specyfiką przedmiotu zamówienia i zamawiający nie może opisać przedmiotu zamówienia za pomocą dostatecznie dokładnych określeń, a wskazaniu takiemu towarzyszą wyrazy „lub równoważny”.
Jest to obowiązująca zasada. Warto jednak przytoczyć w tej mierze orzecznictwo, które potwierdza możliwość wskazania i użycia znaków towarowych w opisie przedmiotu zamówienia.
Więcej na Portal ZP
Justyna Andała-Sępkowska
Prawnik z wieloletnią praktyką w dziedzinie zamówień publicznych po stronie zamawiającego. Autorka licznych profesjonalnych publikacji poświęconych problematyce związanej z prawem zamówień publicznych.
-
Zamawiający może wymagać konkretnego oznakowania
Zamówienia publiczneOkreślając wymóg posiadania przez zamawiane produkty i usługi konkretnego oznakowania, zamawiający musi przestrzegać zasady zachowania związku wymogów dotyczących oznakowania z przedmiotem udzielanego zamówienia. -
Elektronizacja procedury udzielenia zamówienia publicznego w trybie z wolnej ręki
komunikacja elektronicznaObowiązek używania środków komunikacji elektronicznej[2] dotyczy w szczególności składania ofert, wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, oraz oświadczeń, w tym oświadczenia składanego na formularzu jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia (tzw. JEDZ). -
Czy elektronizacja obejmie zlecanie usług społecznych?
Przetargi krok po krokuDowiedź się, jak zmienią się przepisy prawa dotyczące postępowań prowadzonych drogą elektroniczną. Czy zmiany wpłyną na usługi społeczne? Oto odpowiedź specjalisty z zakresu Pzp.