Pytanie:
Jesteśmy jednostką kultury (zamawiający z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp) i podlegamy dyscyplinie finansów publicznych. Przygotowuję postępowanie poniżej progów unijnych finansowane z projektu unijnego INTERREG. Czy możliwe jest wszczęcie postępowania, jeżeli kwota szacowana ustalona na podstawie średniej z 3 ofert wynosi 64.000 zł netto, a kwota przeznaczona na sfinansowanie zamówienia, którą dysponuje zamawiający (otrzymane z dofinansowania, przy czym nie mamy możliwości jej zwiększenia) to 28.000 zł netto? Wydaje mi się, że kwotę przeznaczoną na sfinansowanie zamówienia wyznaczam po ustaleniu wartości szacunkowej zamówienia. Jeżeli szacowana wartość zamówienia przekracza możliwości zamawiającego na dany moment, postępowanie nie powinno być wszczynane. Natomiast spotkałam się również z poglądem, że można rozpocząć taką procedurę. Czy jeżeli postępowanie zostanie wszczęte, to grożą nam jakieś konsekwencje związane z dyscypliną finansów publicznych?
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Budowlano Mieszkaniowa "Powiśle" ogłasza przetarg nieograniczony na remont klatki schodowej oraz wymianę WLZ z wymianą rozdzielnic
Ogłoszenie premium 0 dni do końca22.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Zarząd WSM "Ochota" zawiadamia, że odbędzie się przetarg na wymianę kanalizacji sanitarno-deszczowej podposadzkowej na poziomie piwnic
Ogłoszenie premium 7 dni do końca29.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Odpowiedź:
Zamawiający, bez obawy o naruszenie dyscypliny finansów publicznych, może wszcząć postępowanie, mimo że kwota, jaką może przeznaczyć na realizację zamówienia, jest niższa niż jego wartość szacunkowa.
Podobne zagadnienie było rozpatrywane przez KIO w wyroku z 17 sierpnia 2017 r. (sygn. akt KIO 1565/17), gdzie Izba wyjaśniła, że „(…) powszechnie akceptowany jest w orzecznictwie, jak i doktrynie pogląd, że jakkolwiek szacunkowa wartość zamówienia przynajmniej winna realny koszt zamówienia odzwierciedlać, to brak korelacji pomiędzy tą wartością, a kwotą, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, a w konsekwencji jest możliwe, aby kwota przeznaczona na realizację zamówienia była niższa od szacunku. Zarzut Odwołującego, że kwota przeznaczona na sfinansowanie zamówienia jest rażąco zaniżona względem ceny rynkowej zamówienia w istocie nie poddaje się ocenie. Sam Odwołujący bowiem formułując ten zarzut nie wskazał przepisu prawa, z którego wynikałby nakaz dla zamawiającego, aby kwota przeznaczona na realizację zamówienia odpowiadała warunkom rynkowym i w jaki sposób ewentualne zamawiający ma ustalać te warunki rynkowe”.
Na realizację zamówienia zamawiający dysponuje konkretną kwotą, której nie może zwiększyć. Warto w takim przypadku podać tę kwotę w dokumentacji postępowania (siwz i ogłoszenia). Dzięki temu wykonawcy będą wiedzieli w jakim przedziale cenowym mogą się poruszać.
Krzysztof Hodt
Więcej na Portal ZP
-
Jak zlecać zamówienia "dodatkowe" o różnych wartościach?
dzieciPrawidłowe będzie udzielenie drugiego zamówienia po przeprowadzeniu postępowania w trybie z wolnej ręki pomimo wartości szacunkowej poniżej 30.000 euro. -
Kiedy sumować zamówienia a kiedy traktować je osobno?
sumowanieObowiązek sumowania zamówień dotyczy sytuacji (w skrócie), gdy zamawiający w momencie wszczynania procedury ma wiedzę o tym, że będzie udzielał kolejnych, podobnych zamówień w przewidywanym czasie, w określonej ilości, co wiąże się przede wszystkim z koniecznością posiadania budżetu na ten cel. -
Progi obowiązywania Pzp [Aktualizacja 2022]
progi unijneOd 1 stycznia 2022 roku obowiązują nowe przepisy dotyczące udzielania zamówień publicznych. Przedstawiamy szczegóły dotyczące obowiązywania progów stosowania Pzp.