Pytanie:
W planie zamówień publicznych zamawiający uwzględnił montaż OZE w budynkach użyteczności publicznej o wartości 700.000 zł oraz w budynkach indywidualnych o wartości 10 mln zł. Zamawiający, prowadząc pierwsze postępowanie o wartości 700.000 zł, nie zsumował zamówień, w związku z czym ogłosił zamówienie w Biuletynie Zamówień Publicznych. Przeprowadzono procedurę i podpisano umowę z wykonawcą. Z przepisów wynika, że zamawiający powinien zsumować zamówienia i przekazać ogłoszenie o zamówieniu Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej. Czy teraz zamawiający ma obowiązek na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp unieważnić zawartą umowę? Jakie są ewentualne procedury unieważnienia kontraktu oraz jakie roszczenia może mieć do zamawiającego wykonawca? Realizacja robót jeszcze się nie zaczęła.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Kujawska Spółdzielnia Mieszkaniowa w Inowrocławiu ogłasza przetarg nieograniczony w przedmiocie zamówienia pn.: Wykonanie przeglądów budowlanych w budynkach mieszkalnych, garażach oraz lokalach użytkowych zlokalizowanych w Inowrocławiu i Rejonie w...
Ogłoszenie premium 8 dni do końca31.12.2024
INOWROCŁAW, Kujawsko - PomorskiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Zarząd WSM "Ochota" zawiadamia, że odbędzie się przetarg na wymianę kanalizacji sanitarno-deszczowej podposadzkowej na poziomie piwnic
Ogłoszenie premium 6 dni do końca29.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Odpowiedź:
Zamawiający nie może z własnej inicjatywy unieważnić umowy na podstawie art. 146 ust. 1 ustawy Pzp. W przedstawionych okolicznościach zamawiający może postąpić w następujący sposób:
a) realizować zawartą umowę − z przepisów ustawy Pzp nie wynika, iż umowa, o której mowa w art. 146 ust. 1 ustawy Pzp jest nieważna,
b) rozwiązać umowę na podstawie odpowiednich przepisów Kodeksu cywilnego − w takim przypadku należy uwzględnić ryzyko odpowiedzialności odszkodowawczej względem wykonawcy.
Przede wszystkim należy wskazać, iż zamawiający nie może z własnej inicjatywy unieważnić umowy na podstawie art. 146 ust. 1 ustawy Pzp, gdyż zgodnie z art. 144a ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp proces ten inicjuje prezes UZP. To on może wystąpić do sądu z powództwem o unieważnienie umowy, o której mowa w art. 146 ust. 1 ustawy Pzp i to sąd może dokonać jej unieważnienia.
W przedstawionych okolicznościach zamawiający może zdecydować się na realizację umowy. Z przepisów ustawy Pzp nie wynika, iż umowa, o której mowa w art. 146 ust. 1 ustawy Pzp, jest nieważna. W świetle przepisów ustawy Pzp nie ma obowiązku unieważnienia takiej umowy (jest ona ważna).
W przypadku tego rozwiązania należy uwzględnić ryzyko kontroli i skutków, jakie mogą one wywołać np. konsekwencji finansowych związanych z:
- naruszeniem art. 17 ust. 1 pkt 2 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Wedle tego przepisu naruszeniem dfp jest niezgodne z przepisami o zamówieniach publicznych ustalenie wartości zamówienia publicznego lub jego części, jeżeli miało ono wpływ na obowiązek stosowania przepisów o zamówieniach publicznych albo na zastosowanie przepisów dotyczących zamówienia publicznego o niższej wartości;
- nałożeniem korekt finansowych według tzw. taryfikatora – jeśli przedmiotowe zamówienie jest współfinansowane ze środków unijnych.
Zamawiający może wybrać opcję rozwiązania umowy na podstawie odpowiednich przepisów Kodeksu cywilnego. W ustawie Pzp brak jest przepisów regulujących możliwość rozwiązania przez zamawiającego umowy w okolicznościach takich jak w tej sprawie. Dlatego zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy Pzp do czynności podejmowanych w postępowaniu należy zastosować przepisy Kodeksu cywilnego. W przypadku tego rozwiązania trzeba uwzględnić ryzyko odpowiedzialności odszkodowawczej względem wykonawcy.
Anna Kaźmierczak
Więcej na Portal ZP
-
Jak szybko udzielić zamówienia, aby zapobiec negatywnym skutkom braku zawartej umowy?
zamówienia publiczne...skorzystanie z regulacji uprawniającej do skrócenia terminu z art. 43 ust. 2b pkt 2 ustawy Pzp jest uzasadnione wówczas, gdy na zamawiającym ciąży obowiązek ochrony jakiegoś interesu, który może doznać uszczerbku w przypadku zbyt długiego oczekiwania na zakończenie przetargu. -
Procedura zawarcia umowy z drugim w rankingu wykonawcą, gdy pierwszy odmawia zawarcia kontraktu
Przetargi krok po krokuW przypadku braku możliwości zawarcia umowy z wybranym w postępowaniu wykonawcą z powodu jego uchylenia się od zawarcia umowy, zamawiający może, zawrzeć umowę z wykonawcą, którego oferta jako kolejna została oceniona najwyżej. -
Umowa w sprawie zamówienia zawarta w formie elektronicznej może być ważna i skuteczna
podpis elektronicznyUmowa w sprawie zamówienia podpisana kwalifikowanym podpisem elektronicznym zamawiającego i wykonawca jest zawarta właściwie. Stosownie do art. 781 § 2 oświadczenie woli złożone w formie elektronicznej jest równoważne z oświadczeniem woli złożonym w formie pisemnej.