Pytanie:
W planie zamówień publicznych zamawiający uwzględnił montaż OZE w budynkach użyteczności publicznej o wartości 700.000 zł oraz w budynkach indywidualnych o wartości 10 mln zł. Zamawiający, prowadząc pierwsze postępowanie o wartości 700.000 zł, nie zsumował zamówień, w związku z czym ogłosił zamówienie w Biuletynie Zamówień Publicznych. Przeprowadzono procedurę i podpisano umowę z wykonawcą. Z przepisów wynika, że zamawiający powinien zsumować zamówienia i przekazać ogłoszenie o zamówieniu Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej. Czy teraz zamawiający ma obowiązek na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp unieważnić zawartą umowę? Jakie są ewentualne procedury unieważnienia kontraktu oraz jakie roszczenia może mieć do zamawiającego wykonawca? Realizacja robót jeszcze się nie zaczęła.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Zarząd Spółdzielni Budowlano-Mieszkaniowej "Nałęczowska" ogłasza przetarg nieograniczony na przebudowę części dachu i uzupełnienia ocieplenia
Ogłoszenie premium 21 dni do końca17.03.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Własnościowa Spółdzielnia Mieszkaniowa "JASIEŃ" ogłasza przetarg ograniczony na sprzątanie terenu, pielęgnacje zieleni, wykonanie okresowej kontroli stanu technicznego przewodów wentylacyjnych
Ogłoszenie premium 13 dni do końca09.03.2025
GDAŃSK, Pomorskie
Przetargi, Przetargi na dostawę
Odpowiedź:
Zamawiający nie może z własnej inicjatywy unieważnić umowy na podstawie art. 146 ust. 1 ustawy Pzp. W przedstawionych okolicznościach zamawiający może postąpić w następujący sposób:
a) realizować zawartą umowę − z przepisów ustawy Pzp nie wynika, iż umowa, o której mowa w art. 146 ust. 1 ustawy Pzp jest nieważna,
b) rozwiązać umowę na podstawie odpowiednich przepisów Kodeksu cywilnego − w takim przypadku należy uwzględnić ryzyko odpowiedzialności odszkodowawczej względem wykonawcy.
Przede wszystkim należy wskazać, iż zamawiający nie może z własnej inicjatywy unieważnić umowy na podstawie art. 146 ust. 1 ustawy Pzp, gdyż zgodnie z art. 144a ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp proces ten inicjuje prezes UZP. To on może wystąpić do sądu z powództwem o unieważnienie umowy, o której mowa w art. 146 ust. 1 ustawy Pzp i to sąd może dokonać jej unieważnienia.
W przedstawionych okolicznościach zamawiający może zdecydować się na realizację umowy. Z przepisów ustawy Pzp nie wynika, iż umowa, o której mowa w art. 146 ust. 1 ustawy Pzp, jest nieważna. W świetle przepisów ustawy Pzp nie ma obowiązku unieważnienia takiej umowy (jest ona ważna).
W przypadku tego rozwiązania należy uwzględnić ryzyko kontroli i skutków, jakie mogą one wywołać np. konsekwencji finansowych związanych z:
- naruszeniem art. 17 ust. 1 pkt 2 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Wedle tego przepisu naruszeniem dfp jest niezgodne z przepisami o zamówieniach publicznych ustalenie wartości zamówienia publicznego lub jego części, jeżeli miało ono wpływ na obowiązek stosowania przepisów o zamówieniach publicznych albo na zastosowanie przepisów dotyczących zamówienia publicznego o niższej wartości;
- nałożeniem korekt finansowych według tzw. taryfikatora – jeśli przedmiotowe zamówienie jest współfinansowane ze środków unijnych.
Zamawiający może wybrać opcję rozwiązania umowy na podstawie odpowiednich przepisów Kodeksu cywilnego. W ustawie Pzp brak jest przepisów regulujących możliwość rozwiązania przez zamawiającego umowy w okolicznościach takich jak w tej sprawie. Dlatego zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy Pzp do czynności podejmowanych w postępowaniu należy zastosować przepisy Kodeksu cywilnego. W przypadku tego rozwiązania trzeba uwzględnić ryzyko odpowiedzialności odszkodowawczej względem wykonawcy.
Anna Kaźmierczak
Więcej na Portal ZP
-
Jak szybko udzielić zamówienia, aby zapobiec negatywnym skutkom braku zawartej umowy?
zamówienia publiczne...skorzystanie z regulacji uprawniającej do skrócenia terminu z art. 43 ust. 2b pkt 2 ustawy Pzp jest uzasadnione wówczas, gdy na zamawiającym ciąży obowiązek ochrony jakiegoś interesu, który może doznać uszczerbku w przypadku zbyt długiego oczekiwania na zakończenie przetargu. -
Procedura zawarcia umowy z drugim w rankingu wykonawcą, gdy pierwszy odmawia zawarcia kontraktu
Przetargi krok po krokuW przypadku braku możliwości zawarcia umowy z wybranym w postępowaniu wykonawcą z powodu jego uchylenia się od zawarcia umowy, zamawiający może, zawrzeć umowę z wykonawcą, którego oferta jako kolejna została oceniona najwyżej. -
Umowa w sprawie zamówienia zawarta w formie elektronicznej może być ważna i skuteczna
podpis elektronicznyUmowa w sprawie zamówienia podpisana kwalifikowanym podpisem elektronicznym zamawiającego i wykonawca jest zawarta właściwie. Stosownie do art. 781 § 2 oświadczenie woli złożone w formie elektronicznej jest równoważne z oświadczeniem woli złożonym w formie pisemnej.