Pytanie:
Przygotowuję postępowanie w trybie zapytania ofertowego na bezgotówkowy zakup paliw płynnych w latach 2019−2021. Szacowana wartość zamówienia na dwa lata (wyliczona na podstawie bieżącego zużycia w poprzednich 12 miesiącach x 2 lata, pomnożona przez aktualną cenę hurtową netto na stronie PKN ORLEN + prognozowany średnioroczny wzrost cen towarów i usług) wynosi: 113.073 zł netto, czyli zamówienie do 30.000 euro.
Kryteria oceny ofert to:
średnia cena brutto za 1 litr oleju napędowego ON na dystrybutorze u wykonawcy z podanego dnia − 47%,
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Zarząd WSM "Ochota" zawiadamia, że odbędzie się przetarg na wymianę kanalizacji sanitarno-deszczowej podposadzkowej na poziomie piwnic
Ogłoszenie premium 2 dni do końca24.11.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Zarząd WSM "Ochota" zawiadamia, że odbędzie się przetarg na remont klatki schodowej
Ogłoszenie premium 10 dni do końca02.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
upust do zaproponowanej ceny brutto oleju napędowego ON − 50% wyrażony w złotych,
średnia cena za 1 litr benzyny PB95 na dystrybutorze z podanego dnia − 3%.
Wykonawca ma podać w ofercie wartość brutto, na którą składa się: cena 1 litra oleju x szacowana ilość zawarta w specyfikacji + cena za 1 litr benzyny x szacowana ilość zawarta w specyfikacji − upust od ceny oleju napędowego obowiązujący w trakcie trwania umowy. Czy sposób szacowania i oceny ofert jest prawidłowy? Co się zdarzy, jeżeli, hipotetycznie, jeden z wykonawców złoży ofertę powyżej 129.300 zł, ale brutto. Czy wystarczy odliczyć VAT, by wiedzieć, że oferta przewyższa próg?
Odpowiedź:
Dostawy paliwa w ocenie autora stanowią dostawy powtarzające się okresowo, bowiem ich realizacja odbywa się w określonych odstępach czasu, stosownie do potrzeb zamawiającego, a nie jednorazowo. W konsekwencji do ustalenia ich wartości zastosujemy przepisy art. 34 ust. 1 ustawy Pzp. Biorąc pod uwagę, iż wartość szacunkowa ustalona przez zamawiającego z wykorzystaniem art. 34 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp jest zbliżona do progu stosowania ustawy, to zamawiający, dochowując ostrożności mającej na celu uniknięcie naruszenia art. 34 ust. 2 ustawy Pzp (wyboru metody szacowania w celu uniknięcia stosowania przepisów ustawy), powinien porównać ww. wartość z tą uzyskaną z wykorzystaniem metody określonej w art. 34 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp. Metoda ta przewiduje obliczenie szacunku na podstawie zamówień, których zamawiający zamierza udzielić w terminie 12 miesięcy następujących po pierwszej dostawie. W takim przypadku wydaje się zasadne, iż jednym z czynników, które trzeba uwzględnić, ustalając ww. wartość, powinna być kwota, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, o której mowa w art. 86 ust. 3 ustawy Pzp. Choć ww. przepisy odnoszą się do okresu 12 miesięcy, to adekwatne wydaje się przyjęcie czasu realizacji, jaki zamawiający przewiduje dla określonego zamówienia (w przedmiotowym wypadku 2 lat).
Ceny ofert złożonych w przetargu nie mają natomiast wpływu na ocenę prawidłowego w świetle ustawy Pzp ustalenia wartości szacunkowej zamówienia.
Marcin Czeluśniak
Więcej na www.portalzp.pl
-
Jak szybko udzielić zamówienia, aby zapobiec negatywnym skutkom braku zawartej umowy?
zamówienia publiczne...skorzystanie z regulacji uprawniającej do skrócenia terminu z art. 43 ust. 2b pkt 2 ustawy Pzp jest uzasadnione wówczas, gdy na zamawiającym ciąży obowiązek ochrony jakiegoś interesu, który może doznać uszczerbku w przypadku zbyt długiego oczekiwania na zakończenie przetargu. -
Szacowanie wartości zamówienia to czynność przedwstępna bez wpływu na termin realizacji prac
szacowanie wartości zamówieniaUstalenie wartości szacunkowej zamówienia to czynność poprzedzająca wszczęcie postępowania, której w przypadku usługi należy dokonać nie wcześniej niż 3 miesiące przed tym dniem (art. 35 ust. 1 ustawy Pzp). -
Korzystanie ze zdolności technicznych podmiotu trzeciego - pamiętaj o koniecznych do spełnienia warunkach
podmiot trzeciWykonawca, który polega na zdolnościach lub sytuacji innych podmiotów, musi udowodnić zamawiającemu, że realizując zamówienie, będzie dysponował niezbędnymi zasobami tych podmiotów, w szczególności przedstawiając ich zobowiązanie do oddania mu do dyspozycji niezbędnych zasobów na potrzeby realizacji zamówienia.