Pytanie:
Moje pytanie dotyczy relacji między art. 4d ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, a art. 138o ustawy Pzp − zamówieniem na usługi społeczne wskazane w załączniku XIV do dyrektywy 2014/24/UE. Który przepis należy zastosować w przypadku organizowania wydarzeń kulturalnych (np. koncertu bądź wystawy)? Jak zakwalifikować usługi towarzyszące udzieleniu zamówienia na występ artystyczny, takie jak obsługa sceniczna, catering, ochrona, druk banerów, plakatów, biletów? Czy wszystkie wymienione usługi i dostawy należy traktować jako jedno zamówienie i korzystać z art. 4d ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp? A może usługa główna, np. kontrakt artysty powinien podlegać wyłączeniu na podstawie art. 4d ustawy Pzp, a pozostałe usługi należy traktować jako elementy „administracyjne” i udzielać zamówienia na nie zgodnie z art. 138o ustawy Pzp? W przypadku drugiej możliwości treścią załącznika XIV do dyrektywy klasycznej objęte są tylko usługi − więc co z dostawami?
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Własnościowa Spółdzielnia Mieszkaniowa "JASIEŃ" ogłasza przetarg ograniczony na: wykonanie wjazdu do altany śmietnikowej
Ogłoszenie premium 3 dni do końca26.11.2024
GDAŃSK, PomorskiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Zarząd WSM "Ochota" zawiadamia, że odbędzie się przetarg na naprawę ścian elewacyjnych wraz z remontem w dwóch pionach balkonów
Ogłoszenie premium 9 dni do końca02.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Odpowiedź:
W mojej ocenie do organizacji wydarzeń kulturalnych ma zastosowanie wyłączenie z art. 4d ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp.
Organizacja wydarzeń kulturalnych jest objęta zarówno art. 4d ust. 1 pkt 2, jak i przepisami dotyczącymi usług społecznych. Z samej ustawy nie da się wyciągnąć wniosku, który z tych trybów jest nadrzędny.
Mając na uwadze, że działania ustawodawcy powinny być racjonalne, należy w mojej ocenie przyjąć, że jeśli zamawiający udziela zamówienia:
- którego przedmiotem są dostawy lub usługi z zakresu działalności kulturalnej związanej z organizacją wystaw, koncertów, konkursów, festiwali, widowisk, spektakli teatralnych, przedsięwzięć z zakresu edukacji kulturalnej lub z gromadzeniem materiałów bibliotecznych przez biblioteki lub muzealiów, a także z zakresu działalności archiwalnej związanej z gromadzeniem materiałów archiwalnych,
- które nie służy wyposażaniu zamawiającego w środki trwałe przeznaczone do bieżącej obsługi jego działalności,
to ma prawo skorzystać z art. 4d ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp.
Ograniczeniem w korzystaniu z wyłączenia określonego w art. 4d ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp jest jedynie wartość zamówienia, która nie może przekroczyć tzw. progów unijnych.
Możliwość pominięcia przepisów ustawy Pzp przy organizacji wydarzeń kulturalnych wynika też z art. 37a–37d ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Jej przepisy wprost odwołują się do wyłączenia z art. 4d ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp.
Krzysztof Hodt
Więcej na www.portalzp.pl
-
Czy kwota, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na zamówienie, może być znacząco niższa od jego wartości szacunkowej?
zamówienia publiczneZamawiający, bez obawy o naruszenie dyscypliny finansów publicznych, może wszcząć postępowanie, mimo że kwota, jaką może przeznaczyć na realizację zamówienia, jest niższa niż jego wartość szacunkowa. -
Czy zamawiający może skrócić pierwotny termin składania ofert?
przetarg nieograniczonyGeneralną zasadą, obowiązującą także w procedurze przetargu nieograniczonego, jest wyznaczenie terminu składania ofert z uwzględnieniem czasu niezbędnego do przygotowania i złożenia oferty. Ustawodawca dopuszcza zmianę treści siwz, określającej również termin składania ofert, w uzasadnionych przypadkach. -
Kto w powiecie pełni funkcję kierownika zamawiającego?
Przetargi krok po krokuJeżeli przedmiot zamówienia będzie obejmował jeden z zakresów działalności starostwa, kierownikiem zamawiającego będą odpowiednio organ wykonawczy lub starosta.