Pytanie:
Zmodyfikowaliśmy specyfikację m.in. w zakresie załącznika – formularz oferty. Co należy zrobić, jeśli wykonawca nie zauważy zmiany i sporządzi ofertę na starym formularzu? Czy trzeba ją odrzucić czy poprawić błąd? Zmiana dotyczy błędnie wpisanej daty wykonania zamówienia.
Odpowiedź:
W sytuacji, gdy po otwarciu ofert okaże się, że wykonawca nie uwzględnił modyfikacji dokonanych przez zamawiającego, istnieją instrumenty pozwalające na naprawienie takiej oferty. Należy bowiem założyć, że wykonawca składa ofertę, mając wolę ubiegania się o zamówienie zgodnie z wymaganiami zamawiającego.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Suwalska Spółdzielnia Mieszkaniowa w Suwałkach ogłasza przetarg nieograniczony na dostawę i montaż wyposażenia placów zabaw oraz siłowni zewnętrznych
Ogłoszenie premium 24 dni do końca16.01.2025
SUWAŁKI, PodlaskiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Spółdzielnia Mieszkaniowa "Osiedle Starówka" ogłasza przetarg nieograniczony na wykonanie wymiany instalacji gazowej
Ogłoszenie premium 24 dni do końca16.01.2025
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
W odniesieniu do terminu realizacji jako istotnego elementu zamówienia w pierwszej kolejności należy wyjaśnić ofertę w tym zakresie. Po ewentualnych wyjaśnieniach będzie możliwa korekta omyłki na podstawie art. 87 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp. Przepis ten stanowi, że zamawiający poprawia w ofercie inne omyłki polegające na jej niezgodności z siwz, niepowodujące istotnych zmian w treści oferty.
Potwierdzeniem ścieżki postępowania przedstawionej w odpowiedzi są twierdzenia z dwóch poniższych wyroków Krajowej Izby Odwoławczej:
1) z 4 kwietnia 2017 r. (sygn. akt KIO 535/17), gdzie wskazano:
„(...) Odwołujący przeoczył dokonaną modyfikację, jednakże przygotował i złożył ofertę, co oznacza, iż był zainteresowany uzyskaniem zamówienia.
Należy założyć, że jego celem było przygotowanie oferty zgodnej z s.i.w.z., zaistniała niezgodność musiała być zatem wynikiem omyłki. Warunkiem skutecznej poprawy omyłki w ofercie odwołującego jest okoliczność, że dokonana poprawa nie może prowadzić do istotnej zmiany treści oferty. Zarówno zamawiający, jak i przystępująca podnosili, że poprawienie terminu w ofercie odwołującego w sposób, jakiego domaga się odwołujący, doprowadzi do istotnych zmian w jego ofercie. Izba nie podziela argumentacji zamawiającego i przystępującej.
Justyna Andała-Sępkowska
Więcej na www.portalzp.pl
-
Błędne przepisanie ceny z opisu oferowanej usługi do formularza ofertowego to omyłka pisarska
błądArtykuł 87 ust. 2 ustawy Pzp wskazuje na obowiązek zamawiającego, nie zaś na jego uprawnienie. Jeżeli zatem zajdą okoliczności, o których mowa w art. 87 ust. 2 ustawy Pzp, zamawiający będzie zobowiązany dokonać stosownych poprawek. -
Kiedy inna treść siwz i ogłoszenia powoduje konieczność unieważnienia postępowania?
unieważnienieZgodnie z art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp, zamawiający unieważnia postępowanie, jeżeli jest ono obarczone nieusuwalną wadą uniemożliwiającą zawarcie ważnej umowy w sprawie zamówienia. -
Formularze ofertowe a zmiany w siwz
Przetargi krok po krokuJak prawidłowo przygotować formularz ofertowy? Co zrobić, gdy wykonawcy sporządzili oferty przed zmianami dokonanymi w siwz? Specjalista z zakresu Pzp odpowiada.