Partnerzy serwisu:

Pytanie

Czy zamawiający powinien połączyć w jedno postępowanie i udzielić jednego zamówienia na zakres dotyczący bieżącej konserwacji dróg bitumicznych (obejmujący swym zakresem m.in. wyrównanie ubytków/dziur w nawierzchniach asfaltowych) z zamówieniem, którego przedmiot obejmuje budowę drogi asfaltowej? Szacując oddzielnie, postępowanie na bieżącą konserwację dróg nie przekroczyłoby wartości 130.000 zł, natomiast budowa drogi przekroczy próg ustawowy. Zamawiający planuje ogłosić te dwa postępowania w tym samym czasie, kierując zaproszenia do podobnych wykonawców.

Odpowiedź

Łącznemu agregowaniu wartości podlegają roboty budowlane z tożsamym zakresem lub wykonywane w tym samym czasie w jednym obiekcie budowlanym.

Zgodnie z opinią Urzędu Zamówień Publicznych do ustalenia obowiązku łącznego szacowania wartości zamówienia na roboty budowlane konieczne jest ustalenie przez zamawiającego, czy ma do czynienia z jednym obiektem budowlanym. Ocena, czy w konkretnym postępowaniu zamawiający ma do czynienia z jednym obiektem budowlanym, powinna być dokonana w świetle gospodarczych i technicznych funkcji, które obiekt ten będzie spełniał. Stwierdzenie takiej okoliczności powoduje, że na potrzeby ustalenia obowiązku stosowania przepisów ustawy Pzp należy brać pod uwagę całość robót budowlanych, nawet jeżeli udzielane są w kilku postępowaniach lub w częściach. Innymi słowy, jeżeli planowane roboty budowlane składają się na jeden obiekt budowlany, wyznaczony wspólną funkcją gospodarczą i techniczną, wówczas zamawiający powinien dokonać łącznego szacowania, sumując wartość robót składających się na ww. zamówienie. Podobnie agregować należy wartość zamówień na roboty budowlane wykonywane w ramach jednego obiektu budowlanego. Jeśli więc zamawiający zleca modernizację budynku polegającą np. na remoncie dachu, malowaniu klatki schodowej, remoncie piwnicy i dostosowaniu budynku dla osób niepełnosprawnych i zamontowaniu na nim windy zewnętrznej, to wartość tych robót podlega łącznemu szacowaniu, gdyż stanowią one jedno zamówienie publiczne, nawet gdyby zostało podzielone na części lub gdyby jego części udzielane były w ramach różnych postępowań.

Jeśli roboty budowlane mają być wykonywane na różnych obiektach albo dotyczą innego przedmiotu, czyli tak jak wskazane to zostało w pytaniu, mają dotyczyć bieżącej konserwacji czy napraw oraz wybudowania drogi, to dla ustalenia konieczności łącznego szacowania wartości tych robót należy brać pod uwagę tożsamość planowanych robót budowlanych, a także to, czy są one możliwe do przewidzenia w tym samym czasie oraz czy krąg wykonawców jest ten sam.

Jeśli zamawiający planuje wszcząć oba postępowania w tym samym czasie i zainteresowanie tymi postępowaniami mogą wykazać ci sami wykonawcy, to jeszcze nie oznacza, że zamówienie jest jedno i jest udzielane w częściach. Bieżąca konserwacja, naprawy ubytków i dziur w nawierzchniach asfaltowych są innym zamówieniem niż budowa drogi asfaltowej. Nie ma tożsamości przedmiotowej tych zamówień i ich wartości się nie agreguje.

Podstawa prawna

Ustawa z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.).

Opinia Urzędu Zamówień Publicznych z 13.12.2022 r. w sprawie ustalania wartości zamówienia na roboty budowlane i związanych z nim zamówień na usługi projektowania oraz nadzoru inwestorskiego

Marzena Kopacka-Biculewicz – prawnik, ekspert z zakresu zamówień publicznych, wieloletni praktyk działający zarówno po stronie zamawiających, jak i wykonawców, autor licznych publikacji i opinii z dziedziny zamówień publicznych, szkoleniowiec, wykładowca akademicki, pracownik kadry kierowniczej państwowej uczelni wyższej

Więcej artykułów istotnych dla zamawiających i wykonawców znajdziesz na www.portalzp.pl