Partnerzy serwisu:

Pytanie

Prowadzimy postępowanie powyżej progów unijnych na wykonanie usług. Jednym z kryteriów oceny ofert będzie zatrudnianie przez wykonawcę do realizacji zamówienia osób do 30. roku życia oraz po ukończeniu 50. roku życia. Jak należy rozumieć ten zapis: czy zamawiający ma wymagać od wykonawcy zatrudnienia minimum 1 osoby do 30. roku życia i minimum 1 osoby po 50. roku życia, czy wystarczy, że będziemy wymagać zatrudnienia minimum 1 osoby, a czy to będzie osoba do 30. roku życia, czy po 50. roku – to już sprawa wykonawcy? Do tej pory stosowaliśmy opcję drugą, ale zastanowił nas spójnik "oraz".

Odpowiedź

Spójnik "oraz" rzeczywiście świadczy o konieczności łącznego wykazania obu atrybutów wpisanych w zdanie. Jednocześnie kryteria oceny ofert powinny być tak opisane, aby ani zamawiający, ani wykonawcy nie mieli żadnych wątpliwości interpretacyjnych.

W opisanej sytuacji mamy do czynienia z kryterium ustalonym poprzez zapis wymogu "zatrudniania przez wykonawcę do realizacji zamówienia osób do 30. roku życia oraz po ukończeniu 50. roku życia". Z interpretacji tego zdania może wynikać, że wykonawca musi zatrudniać osoby (liczba mnoga), z czego co najmniej jedna do 30. roku życia i co najmniej jedna po 50. roku życia (spójnik "oraz") albo że wykonawca ma zatrudniać osoby do 30. roku życia i osoby po 50. roku życia. Taki zapis bez dodatkowych wytycznych interpretacyjnych może być uznany za niespełniający zasad opisania kryterium oceny ofert w sposób zgodny z ustawą Pzp.

Podkreślić trzeba, że zgodnie z art. 240 ust. 1 ustawy Pzp zamawiający ma obowiązek opisać kryteria oceny ofert w sposób jednoznaczny i zrozumiały. Ponadto kryteria oceny ofert i ich opis nie mogą pozostawiać zamawiającemu nieograniczonej swobody wyboru najkorzystniejszej oferty oraz muszą umożliwiać weryfikację i porównanie poziomu oferowanego wykonania przedmiotu zamówienia na podstawie informacji przedstawianych w ofertach. W opisanym przypadku nie podano całego zapisu odnoszącego się do kryteriów, w związku z powyższym nie sposób ocenić, czy jest on prawidłowo ustalony, jednak już ten cytowany fragment budzi wątpliwości interpretacyjne, co jest błędem zamawiającego.

Ważne jest, aby zamawiający jednoznacznie wskazał sposób dokonania oceny ofert w ustalonym kryterium. Pamiętać trzeba bowiem, że zgodnie z treścią art. 223 ust. 1 ustawy Pzp niedopuszczalne jest prowadzenie między zamawiającym a wykonawcą negocjacji dotyczących złożonej oferty oraz z uwzględnieniem art. 223 ust. 2 ustawy Pzp. i art. 187 ustawy Pzp dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w jej treści. W opisanym przypadku ewentualna procedura wyjaśnień treści złożonej oferty wprost prowadziłaby do ustalenia treści oferty po upływie terminu na jej złożenie.

Podstawa prawna

Art. 240, art. 223 ust. 1 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2022 r. poz. 1710).

Justyna Andała-Sępkowska – prawnik z wieloletnią praktyką w dziedzinie zamówień publicznych po stronie zamawiającego, autorka licznych profesjonalnych publikacji poświęconych zamówieniom publicznym

Więcej artykułów istotnych dla zamawiających i wykonawców znajdziesz na www.portalzp.pl