Partnerzy serwisu:

Pytanie

W zamówieniu publicznym na usługę dotyczącą opieki zostały złożone dwie oferty. W tej korzystniejszej w danych wykonawcy został wpisany adres siedziby inny niż wynikający z KRS. W związku z tym zamawiający poprosił o wyjaśnienie treści oferty w tym zakresie oraz o złożenie dokumentów, które potwierdzają ewentualną zmianę siedziby. Wykonawca odpowiedział jedną linijką tekstu, że adres wskazany w ofercie jest adresem, którym dysponuje od marca 2023 roku. Zmiana w przedmiotowym zakresie została zgłoszona do KRS, niemniej oczekuje na jej ujawnienie.
W warszawskim KRS takie dane aktualizowane są po mniej więcej 3 miesiącach. Zamawiający następnie wezwał wykonawcę o uzupełnienie wyjaśnienia o dokument potwierdzający ten fakt, np. uchwałę władz spółki lub kopię dokumentów złożonych do KRS. Wykonawca nie odpowiedział na to wezwanie. Równolegle przesłane zostało wezwanie do złożenia podmiotowych środków dowodowych, na które wykonawca również nie odpowiedział. Czy taka sytuacja jest już wystarczającą podstawą do odrzucenia oferty, czy należałoby jednak uznać złożone wyjaśnienie i wzywać ponownie do złożenia podmiotowych środków dowodowych?

Odpowiedź

Opisana rozbieżność w zakresie siedziby wykonawcy nie stanowi podstawy do odrzucenia oferty. Rozbieżność taka jest na tyle nieistotna w odniesieniu do warunków zamówienia, że może zostać poprawiona samodzielnie przez zamawiającego jako omyłka pisarska. Mając powyższe na uwadze, zamawiający jest zobowiązany do ponownego wezwania do uzupełnienia wymaganych dokumentów w trybie 128 ust. 1 ustawy Pzp.

W toku badania i oceny ofert zamawiający – stosownie do art. 223 ust. 1 Prawa zamówień publicznych (dalej: Pzp) – może żądać od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert oraz przedmiotowych środków dowodowych lub innych składanych dokumentów lub oświadczeń. Uprawnienie to, wykonywane podczas etapu badania i oceny ofert, służy zamawiającemu do wyjaśnienia wszelkich wątpliwości co do zgodności treści oferty z warunkami zamówienia. Rozumienie warunków zamówienia wskazano w Pzp jako warunki, które dotyczą zamówienia lub postępowania o udzielenie zamówienia, wynikające w szczególności z opisu przedmiotu zamówienia, wymagań związanych z realizacją zamówienia, kryteriów oceny ofert, wymagań proceduralnych lub projektowanych postanowień umowy w sprawie zamówienia publicznego.

Ponadto podczas badania i oceny ofert zamawiający poprawia (czyli – ma obowiązek poprawić) w ofercie oczywiste omyłki pisarskie, oczywiste omyłki rachunkowe, z uwzględnieniem konsekwencji rachunkowych dokonanych poprawek oraz inne omyłki polegające na niezgodności oferty z dokumentami zamówienia, niepowodujące istotnych zmian w treści oferty. O poprawionych omyłkach i ich konsekwencjach zamawiający niezwłocznie zawiadamia wykonawcę, którego oferta została poprawiona (art. 223 ust. 2 Pzp).

Mimo braku ustawowej definicji omyłki wykładnia językowa, dotychczasowa praktyka i orzecznictwo określają, iż jej istnienie (lub nie) widoczne jest "na pierwszy rzut oka" lub w zestawieniu z innym źródłem właściwych danych. Omyłki pisarskie zamawiający poprawia na podstawie własnych ustaleń. W przypadku naniesienia tego rodzaju zmian nie oczekuje się na wyrażenie zgody lub ich zakwestionowanie przez wykonawcę, a jedynie zawiadamia się go o sposobie poprawienia i ich wprowadzeniu.

Odnosząc powyższe przepisy do opisanej w pytaniu sytuacji, należy uznać, że rozbieżność pomiędzy adresem siedziby wpisanym w formularzu oferty wykonawcy a jego wpisem w tym zakresie do Krajowego Rejestru Sądowego (dalej: KRS) nie stanowi o niezgodności oferty z warunkami zamówienia. Zamawiający, skoro miał możliwość ustalenia danych podmiotu składającego ofertę (nr KRS lub REGON, lub NIP) i dotarł do właściwego adresu, powinien w trybie art. 223 ust. 2 ustawy Pzp samodzielnie dokonać poprawienia formularza oferty, powiadamiając o tym wykonawcę.

Nadmierne było żądanie i oczekiwanie od wykonawcy złożenia dokumentów – uchwały władz spółki lub kopii dokumentów złożonych do KRS, które nie stanowią podmiotowych środków dowodowych w rozumieniu rozporządzenia z 23 grudnia 2020 r. w sprawie podmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy (Dz.U. z 2020 r. poz. 2415). Mimo braku odpowiedzi na to wezwanie oferta wykonawcy nie może więc zostać odrzucona, gdyż nie wypełni to żadnej z przesłanek do jej odrzucenia.

Orzecznictwo

W podobnej sprawie orzekła Krajowa Izba Odwoławcza (mimo iż wyrok zapadł w nieobowiązującym już stanie prawnym, zachowuje swoją aktualność): "Otóż spółka przenosząca swoją siedzibę do nowej, innej niż dotychczas miejscowości ma prawo posługiwać się nowym adresem dopiero od chwili, gdy zostanie on wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego. Wpis w Krajowym Rejestrze Sądowym ma bowiem w tym wypadku charakter konstytutywny, a to oznacza, że dopiero od chwili dokonania wpisu zmiana siedziby spółki jest skuteczna. Przenosząc tę kwestię na grunt przedmiotowego postępowania, Izba w oparciu o ww. wymagania SIWZ stwierdza, że jedyne, co w tej sprawie – w trakcie oceny ofert – mógł zrobić zamawiający, to w oparciu o przepis art. 87 ust. 2 pkt 3 mógł dokonać poprawy omyłki odwołującego w zakresie podanej w ofercie siedziby spółki i wskazany w ofercie adres siedziby spółki poprawić na adres dotychczasowy, czyli ten uwidoczniony we wpisie do KRS złożonym wraz z ofertą.

Oczywiście ta kwestia pozostaje już nieaktualna, gdyż - co jest faktem niespornym – odwołujący przedłożył zamawiającemu, jeszcze przed wyborem najkorzystniejszej oferty, wypis z KRS, o zarejestrowaniu zmiany w wykazie członków zarządu oraz zmiany umowy spółki dotyczącej jej siedziby. W świetle powyższego niezasadne są też uwagi zamawiającego co do skutków nieterminowego zgłoszenia zmian do sadu rejestrowego. Otóż wpis do KRS zmian w składzie zarządu ma charakter deklaratoryjny i wystarczające dla zamawiającego są dane z protokołu ze zgromadzenia". (KIO 3/16).

Oferta może zostać odrzucona, jeżeli ostatecznie potwierdzi się jedna z przesłanek wymienionych w art. 226 ustawy Pzp. W omawianym przypadku wykonawca ze względu na brak odpowiedzi na wezwanie do złożenia podmiotowych środków dowodowych w trybie art. 126 ust. 1 lub 274 ust. 1 ustawy Pzp (w zależności od wartości zamówienia niewskazanej w pytaniu), powinien jeszcze zostać wezwany do uzupełnienia wymaganych dokumentów w trybie 128 ust. 1 ustawy Pzp.

Podstawa prawna

Art. 7 pkt 29, art. 126, art. 128, art. 223, art. 226, art. 274 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 1129).

Iwona Bujak – praktyk z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu Prawa zamówień publicznych (od 1994 r.), pracownik wydziału zamówień publicznych jednej z największych instytucji zamawiających w Polsce

Więcej artykułów istotnych dla zamawiających i wykonawców znajdziesz na www.portalzp.pl