Pytanie
Czy zamawiający może przewidzieć w ramach prawa opcji z art. 441 ustawy Prawo zamówień publicznych wydłużenie realizacji umowy – wynajmu samochodów na kolejny okres – maksymalnie 12 miesięcy? Zamawiający planuje udzielić zamówienia publicznego w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych na najem samochodów służbowych. Umowa ma być zawarta na 36 miesięcy. Zamawiający chciałby mieć natomiast możliwość korzystania z samochodów przez ewentualnie dłuższy okres + maksymalnie 12 miesięcy w ramach prawa opcji. Czy będzie to zgodne z prawem zamówień publicznych? Jeśli tak, jak powinna brzmieć treść zapisów w projekcie umowy, dokumentacji przetargowej w ww. dot. prawa opcji? Proszę o wzór zapisów.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Kujawska Spółdzielnia Mieszkaniowa w Inowrocławiu, ogłasza III przetarg nieograniczony w przedmiocie zamówienia pn.: wykonanie robót instalacyjnych w budynkach spółdzielczych
Ogłoszenie premium 0 dni do końca20.11.2024
INOWROCŁAW, Kujawsko - PomorskiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Zarząd WSM "Ochota" zawiadamia, że odbędzie się przetarg na wymianę kanalizacji sanitarno-deszczowej podposadzkowej na poziomie piwnic
Ogłoszenie premium 4 dni do końca24.11.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Odpowiedź
Wydłużenie terminu realizacji umowy, przewidziane na okoliczność skorzystania przez zamawiającego z prawa opcji, jest dopuszczalne. W związku z tym, że skorzystanie z prawa opcji odbywa się na podstawie jednostronnego oświadczenia zamawiającego, treść umowy musi zawierać wszelkie informacje umożliwiające podjęcie takiego działania. O tym, jakie są to informacje, przesądza treść art. 441 ustawy Pzp.
Zgodnie z art. 441 ustawy Pzp zamawiający może skorzystać z opcji, jeżeli przewidział opcję w ogłoszeniu o zamówieniu lub w dokumentach zamówienia w postaci zrozumiałych, precyzyjnych i jednoznacznych postanowień umownych, które łącznie spełniają następujące warunki:
- określają rodzaj i maksymalną wartość opcji;
- określają okoliczności skorzystania z opcji;
- nie modyfikują ogólnego charakteru umowy.
Zastrzeżenie opcji umożliwia jednostronną zmianę zakresu świadczenia przez zamawiającego w sposób wynikający z dokumentów zamówienia. Skorzystanie z opcji nie wymaga zatem zmiany umowy.
Najistotniejsze wydaje się nie tylko opisanie opcji i jej zakresu (w Państwa przypadku objęcie prawem opcji kolejnych, po upływie 36 miesięcy, 12 miesięcy świadczenia), ale również ustalenie ceny za realizację opcji. W opisanej sytuacji możliwe wydaje się zobowiązanie wykonawcy niejako "z góry" do świadczenia w okresie opcjonalnych 12 miesięcy, w cenie niezmiennej względem obowiązującej w okresie pierwszych 36 miesięcy.
Należy pamiętać, że termin realizacji zamówienia powinien obejmować możliwie najdłuższy czas realizacji świadczenia, czyli w Państwa przypadku 48 miesięcy. Zapis w zakresie terminu może wyglądać następująco:
Termin realizacji umowy wynosi maksymalnie 48 miesięcy, z tym zastrzeżeniem, że 36 miesięcy dotyczy zakresu podstawowego, a 12 miesięcy dotyczy prawa opcji.
Dalsze przykładowe zapisy:
1. W ramach niniejszej umowy zamawiający przewiduje możliwość skorzystania z prawa opcji, polegającego na realizacji przedmiotu umowy w okresie od 37. do 48. miesiąca od dnia jej zawarcia.
2. Zamawiający zastrzega, iż część zamówienia określona jako "prawo opcji" jest jednostronnym uprawnieniem, a nie zobowiązaniem zamawiającego. Zamawiający może nie skorzystać z prawa opcji, a wykonawcy nie przysługują z tego tytułu żadne roszczenia, co niniejszym akceptuje poprzez podpisanie niniejszej umowy.
3. Zamówienie objęte prawem opcji wykonawca będzie zobowiązany wykonać po uprzednim otrzymaniu zawiadomienia od zamawiającego, że zamierza z prawa opcji skorzystać. Zamawiający jest uprawniony do skorzystania z prawa opcji w okresie ………………… od dnia zawarcia umowy.
4. W przypadku skorzystania przez zamawiającego z prawa opcji wykonawca jest zobowiązany do jego realizacji, na warunkach określonych w niniejszej umowie. Zamawiający zastrzega również, że ceny jednostkowe objęte opcją, tj. miesięczna opłata za najem ……………., będą identyczne jak w zamówieniu podstawowym oraz niezmienne w całym okresie realizacji umowy. Powyższe wykonawca akceptuje przez podpisanie umowy.
Podstawa prawna
art. 441 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.).
Katarzyna Bełdowska – prawnik, ekspert z zakresu zamówień publicznych, autor licznych publikacji z zakresu zamówień publicznych, autor bloga www.pzpzamowieniapubliczne.blogspot.pl, współpracownik kancelarii prawnej, obecnie pracownik kadry kierowniczej administracji samorządowej.
Więcej artykułów istotnych dla zamawiających i wykonawców znajdziesz na www.portalzp.pl
-
Czy stosując prawo opcji, wolno wydłużyć czas trwania umowy o zamówienie publiczne?
Zamówienia publiczneTermin realizacji umowy powinien zostać ustalony w sposób uwzględniający maksymalny termin, w jakim może nastąpić realizacja zarówno zakresu podstawowego jak i zakresu objętego prawem opcji. -
Co zrobić, gdy zamawiający popełni błąd w oszacowaniu wartości zamówienia?
Przetargi krok po kroku -
Ponowne zawiadomienie o przetargu - Pzp
Zamówienia publiczneUstawa Prawo zamówień publicznych zobowiązuje zamawiających, aby w przypadku unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia niezwłocznie zawiadamiali wykonawców, którzy ubiegali się o udzielenie zamówienia w tym postępowaniu, o wszczęciu kolejnego postępowania, które dotyczy tego samego przedmiotu zamówienia lub obejmuje ten sam przedmiot zamówienia. -
Jak powinien postąpić zamawiający, gdy w oświadczeniu wykonawcy jest błędne odniesienie do warunków postępowania? Pzp w praktyce
Przetargi krok po kroku