Partnerzy serwisu:

Pytanie

Czy Ochotnicza Straż Pożarna może być traktowana jako zamawiający publiczny w zakresie bezpieczeństwa?

Odpowiedź

Aby móc zakwalifikować OSP jako zamawiającego udzielającego zamówień w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa, o których mowa w art. 7 pkt 36 ustawy Pzp, niezbędne jest spełnienie przesłanki dotyczącej przedmiotu zamówienia.

W swojej praktyce nie spotkałam się dotychczas z sytuacją, w której zamówienie udzielane przez OSP zostałoby zakwalifikowane do zamówień w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa.

OSP to podmiot kwalifikowany do kręgu zamawiających publicznych z art. 4 pkt 3 ustawy Pzp.

Teoretycznie zatem może on udzielać zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, niemniej aby uznać, że z takim zamówieniem mamy do czynienia, niezbędne jest spełnienie przesłanki dotyczącej przedmiotu zamówienia.

Zgodnie bowiem z art. 7 pkt 36 ustawy Pzp pod pojęciem zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa należy rozumieć zamówienie udzielane przez zamawiającego publicznego lub zamawiającego sektorowego, którego przedmiotem są:

a) dostawy sprzętu wojskowego, w tym wszelkich jego części, komponentów, podzespołów lub jego oprogramowania;

b) dostawy newralgicznego sprzętu, w tym wszelkich jego części, komponentów, podzespołów lub jego oprogramowania;

Pod pojęciem newralgicznego sprzętu należy rozumieć sprzęt przeznaczony do celów bezpieczeństwa, który wiąże się z korzystaniem z informacji niejawnych lub informacji podlegających ochronie ze względów bezpieczeństwa, wymaga ich wykorzystania lub je zawiera.

c) roboty budowlane, dostawy i usługi związane z zabezpieczeniem obiektów będących w dyspozycji podmiotów realizujących zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa lub związane ze sprzętem, o którym mowa w lit. a i b, i wszystkich jego części, komponentów i podzespołów związanych z cyklem życia tego produktu lub usługi;

d) roboty budowlane i usługi przeznaczone wyłącznie do celów wojskowych, newralgiczne roboty budowlane lub newralgiczne usługi.

Pod pojęciem newralgicznych robót budowlanych należy rozumieć roboty budowlane przeznaczone do celów bezpieczeństwa, które wiążą się z korzystaniem z informacji niejawnych lub informacji podlegających ochronie ze względów bezpieczeństwa, wymagają ich wykorzystania lub je zawierają.

Pod pojęciem newralgicznych usług należy rozumieć usługi przeznaczone do celów bezpieczeństwa, które wiążą się z korzystaniem z informacji niejawnych lub informacji podlegających ochronie ze względów bezpieczeństwa, wymagają ich wykorzystania lub je zawierają.

W świetle wytycznych ustawowych, aby móc zakwalifikować świadczenie realizowane przez zamawiającego publicznego (OSP) do zamówień w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa, należy wykazać, że przedmiot zamówienia obejmuje jedno ze świadczeń opisanych powyżej w pkt. a-d.

W swojej praktyce nie spotkałam się z sytuacją, w której zamówienie udzielane przez OSP zostałoby zakwalifikowane do zamówień w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa.

Podstawa prawna

art. 4 pkt 3, art. 7 pkt 36 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.).

Katarzyna Bełdowska – prawnik, ekspert z zakresu zamówień publicznych, autor licznych publikacji z zakresu zamówień publicznych, autor bloga www.pzpzamowieniapubliczne.blogspot.pl, współpracownik kancelarii prawnej, obecnie pracownik kadry kierowniczej administracji samorządowej

Więcej artykułów istotnych dla zamawiających i wykonawców znajdziesz na www.portalzp.pl