Partnerzy serwisu:

Pytanie

Czy na kanwie art. 436 pkt 4 ustawy Pzp – minimalne wynagrodzenie za pracę i tym samym obowiązek zamawiającego co do waloryzacji w przypadku zmiany minimalnego wynagrodzenia za pracę – zamawiający ma obowiązek dokonać waloryzacji ponad kwotę minimalnego wynagrodzenia za pracę, tj. aktualnie 4.300 zł, i uwzględnić wniosek wykonawcy dotyczący ponoszenia przez niego kosztów przebywania pracownika na zwolnieniu lekarskim i urlopie wypoczynkowym? Wykonawca uzasadnia, że osoby przebywające na zwolnieniu lekarskim i urlopie muszą być zastępowane przez dodatkowo zatrudnione osoby.

Odpowiedź

Zgodnie z art. 436 pkt 4 ustawy Pzp sposób wprowadzania zmian wysokości wynagrodzenia powinien wynikać wprost z zapisów zawartej umowy. Jeżeli zamawiający nie zobowiązał się w niej do pokrycia jakichkolwiek dodatkowych kosztów, nie mogą być one przedmiotem żądania zapłaty, w szczególności w ramach waloryzacji wynagrodzenia wykonawcy.

Zapisy dotyczące wynagrodzenia

Ustawa Prawo zamówień publicznych (Pzp) nakazuje, aby umowa o zamówienie publiczne zawierała postanowienia określające między innymi zasady wprowadzania zmian wysokości wynagrodzenia w przypadku zmiany:

  • wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę albo wysokości minimalnej stawki godzinowej, ustalonych na podstawie ustawy z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę,
  • zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu lub wysokości stawki składki na ubezpieczenia społeczne lub ubezpieczenie zdrowotne,
  • zasad gromadzenia i wysokości wpłat do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie z 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (Dz.U. z 2023 r. poz. 46),

jeżeli zmiany te będą miały wpływ na koszty wykonania zamówienia przez wykonawcę.

Oznacza to, że jeżeli zamawiający w umowie zawarł postanowienia odnoszące się do powyższych kwestii i wykonawca na ich podstawie wnioskuje o wprowadzenie stosownej do zapisów umowy waloryzacji, to powinien wykazać wpływ zmiany przepisów prawa na koszty wykonania zamówienia, tj. ciężar wykazania zwiększonych kosztów ciąży na wykonawcy. Zmiana wynagrodzenia wykonawcy powinna być adekwatna do zmiany czynników, na których opierał wyliczenie swojego wynagrodzenia. Powinna ona wynikać bezpośrednio z zaistniałej zmiany przepisów prawa, a wysokość zmiany wynagrodzenia powinna być wprost proporcjonalna do wysokości zmian wprowadzonych z mocy prawa. Do waloryzowanej kwoty nie powinny być wliczane inne niż wskazane w umowie koszty.

Obowiązki pracodawcy

Kwestie ponoszenia innych kosztów zatrudnienia osób na umowę o pracę, między innymi zastępstw podczas zwolnień lekarskich i urlopów pracowników, nie muszą być uregulowane w umowie o zamówienie publiczne. Obowiązki pracodawcy w zakresie urlopowania pracowników i zasady wynagradzania za czas niezdolności pracownika do pracy wynikają wprost z Kodeksu pracy i nie ulegają częstym zmianom. Jeżeli więc w umowie nie zawarto postanowień wskazujących na obowiązek ponoszenia przez zamawiającego kosztów zastępstw pracowników, wykonawca powinien je ująć w oferowanej cenie jako swój koszt. Nie ma w takim przypadku podstaw, by w ramach waloryzacji wynagrodzenia z tytułu zmian wprowadzanych prawem zamawiający uwzględnił i zapłacił wnioskowane przez wykonawcę koszty płac dla pracowników pełniących zastępstwa.

Podstawa prawna

Art. 436 pkt 4 b ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r. poz. 1605).

Iwona Bujak – praktyk z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu Prawa zamówień publicznych (od 1994 r.), pracownik wydziału zamówień publicznych jednej z największych instytucji zamawiających w Polsce

Więcej artykułów istotnych dla zamawiających i wykonawców znajdziesz na www.portalzp.pl