Partnerzy serwisu:

Pytanie

Zamawiający zgodnie z art. 311 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp zawarł umowy ramowe po przeprowadzeniu postępowania, stosując przepisy dotyczące przetargu nieograniczonego, o którym mowa w art. 132 ustawy Pzp. Zamawiający podpisał umowy ramowe z kilkoma wykonawcami zgodnie z art. 314 ust. 3 ustawy Pzp. Zamawiający będzie udzielał zamówień wykonawczych na warunkach określonych w umowie ramowej po przeprowadzaniu postępowań o udzielenie zamówienia. Jak w tym kontekście interpretować zapis art. 71 ust 2 ustawy Pzp: "Protokołu postępowania nie sporządza się w przypadku, gdy zamówienia udziela się na warunkach określonych w umowie ramowej zawartej z jednym wykonawcą lub z kilkoma wykonawcami, bez przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia"? Czy we wskazanym stanie faktycznym zamawiający ma obowiązek prowadzić protokół z udzielenia zamówienia wykonawczego zgodnie ze wzorem określonym w rozporządzeniu ws. protokołów, a jeśli tak, to według którego wzoru, czy też może sporządzać uproszczony protokół według własnego wzoru?

Odpowiedź

Zgodnie z treścią ustawy Pzp zamawiający dokumentuje przebieg postępowania o udzielenie zamówienia, sporządzając w jego toku protokół postępowania. Jednakże protokołu postępowania nie sporządza się w przypadku, gdy zamówienia udziela się na warunkach określonych w umowie ramowej zawartej z jednym wykonawcą lub z kilkoma wykonawcami, bez przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia (art. 71 ustawy Pzp).

Oznacza to, że nie ma obowiązku sporządzania protokołu, udzielając zamówień na warunkach określonych w umowie ramowej bez przeprowadzenia postępowania, a więc na zasadach określonych w art. 313 ust. 1 i art. 314 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp. Dokonywanie zakupów w takiej sytuacji odbywa się wyłącznie na zasadach wynikających z umowy ramowej i nie stanowi o prowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w rozumieniu art. 7 pkt 18 ustawy Pzp, co przekłada się na brak konieczności sporządzenia protokołu (A. Wiktorowski [w:] A. Gawrońska-Baran, E. Wiktorowska, P. Wójcik, A. Wiktorowski, Prawo zamówień publicznych. Komentarz aktualizowany, LEX/el. 2023).

Natomiast udzielenie zamówienia na podstawie art. 314 ust. 3 ustawy Pzp odbywa się poprzez przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia. Zbieranie przez zamawiającego ofert wykonawców, z którymi zawarł umowę ramową, zostało nazwane postępowaniem o udzielenie zamówienia publicznego, jakkolwiek nie odbywa się w żadnym z trybów określonych w ustawie, lecz na zasadach aukcji elektronicznej, na zasadach określonych w dziale II rozdziale 6 ustawy Pzp albo odrębnej samodzielnej procedury uregulowanej w art. 314 ust. 4 ustawy Pzp.

Z materialnoprawnego punktu widzenia procedura ta stanowi pisemny przetarg ograniczony oparty na przepisach art. 701–705 kc (J. Jerzykowski [w:] W. Dzierżanowski, Ł. Jaźwiński, M. Kittel, M. Stachowiak, J. Jerzykowski, Prawo zamówień publicznych. Komentarz, Warszawa 2021). W związku z powyższym w mojej opinii zamawiający może sporządzić protokół wg własnego wzoru, zawierający informacje wymagane ustawą Pzp.

Podstawa prawna

Art. 71 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm.).

Karol Jaworski – radca prawny z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu prawa zamówień publicznych

Więcej artykułów istotnych dla zamawiających i wykonawców znajdziesz na www.portalzp.pl