Partnerzy serwisu:

Pytanie

Zamawiający, planując zamówienia z zakresu informatycznych, mógł w danym roku budżetowym dokonać podziału zamówień – będących odrębnymi postępowaniami, do których stosuje się odpowiednie przepisy ustawy Pzp. Zamawiający dokonał analizy planowanych w 2024 roku zamówień i zsumował zamówienia na dostawy sprzętu informatycznego typu dyski, monitory, macierze, programy biurowe, program antywirusowy – jako jedno zamówienie poniżej ustawy Pzp. Natomiast postępowanie będące inwestycją, polegające na zakupie systemu backupu wraz z oprogramowaniem i wdrożeniem – jako drugie odrębne poniżej 130.000 zł netto. Analiza tych zamówień przez zamawiającego wykazała, iż:

• podobieństwo funkcjonalne i przedmiotowe dla tych zamówień jest różne (zakup sprzętu informatycznego wraz z oprogramowaniem dokonywany jest w ciągu roku i często według potrzeb danej chwili), natomiast zakup systemu do backupu wraz z oprogramowaniem i wdrożeniem jest dla zamawiającego inwestycją planowaną i służyć ma innym celom, tzn. zapewnieniu bezpieczeństwa dla biura;

• tożsamość czasowa jest również różna, bo te zakupy będą realizowane w różnych okresach czasowych (zwłaszcza zakupy drobnego sprzętu, np. monitorów, pakietów office, programu antywirusowego);

• co do możliwości wykonania zamówienia przez jednego wykonawcę, to do tej pory inne podmioty wykonywały te zamówienia, nie jesteśmy jednak w stanie wykluczyć, iż nie znajdzie się taki wykonawca, który mógłby wszystko wykonać jednocześnie.

Czy zamawiający właściwe dokonał zsumowania zamówień podobnych i prawidłowo dokonał podziału zamówień?

Odpowiedź

Nie dostrzegam nieprawidłowości w Państwa rozumieniu przypadku. Jedyne, co nasuwa pewną wątpliwość, to fakt, że zakup i dostawa sprzętu IT typu komputery, monitory itp. została połączona z dostawą oprogramowania biurowego i antywirusowego.

W mojej ocenie właściwszym, z punktu widzenia celu i przedmiotu zamówienia, byłoby połączenie dostaw oprogramowania. Przedmiotowo jest to bardziej zgodny podział.

Jeśli takie połączenie również nie przyniesie zmiany w obrębie kwalifikacji zakupów pod względem wartościowym (to znaczy, że backup + antywirus + oprogramowanie biurowe nie przekroczą 130.000 zł netto), wówczas zamawiający nie narazi się na negatywne opinie organów kontrolnych.

Jeśli jednak taki podział spowodowałby, że zamówienie jest łącznie warte ponad 130.000 zł, to w takiej sytuacji uznałabym to połączenie za właściwe i udzieliła trzech zamówień, każde w reżimie Pzp, albo jednego z podziałem na części, również w reżimie Pzp.

Prezentowane z kolei przez Państwa podejście ostrożnościowe polegające na połączeniu wartościowo wszystkich zamówień, w mojej opinii, nie znajduje uzasadnienia.

Należy bowiem pamiętać, że poza zasadą tożsamości czasowej lub podmiotowej jest również zasada zbadania pod kątem tożsamości przedmiotowej, a wg mnie dostawa komputerów nie może być traktowana jako tożsame podmiotowo zamówienie z wdrożeniem oprogramowania.

Niezależnie od tego, że oba zamówienia wymagają udziału branży IT, to przecież również i ta branża ma określone specjalizacje. I to według takich specjalizacji należałoby badać przedmiot zamówienia.

Agata Smerd – specjalista ds. zamówień publicznych

Więcej artykułów istotnych dla zamawiających i wykonawców znajdziesz na www.portalzp.pl