Pytanie
Zamawiający, planując zamówienia z zakresu informatycznych, mógł w danym roku budżetowym dokonać podziału zamówień – będących odrębnymi postępowaniami, do których stosuje się odpowiednie przepisy ustawy Pzp. Zamawiający dokonał analizy planowanych w 2024 roku zamówień i zsumował zamówienia na dostawy sprzętu informatycznego typu dyski, monitory, macierze, programy biurowe, program antywirusowy – jako jedno zamówienie poniżej ustawy Pzp. Natomiast postępowanie będące inwestycją, polegające na zakupie systemu backupu wraz z oprogramowaniem i wdrożeniem – jako drugie odrębne poniżej 130.000 zł netto. Analiza tych zamówień przez zamawiającego wykazała, iż:
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Suwalska Spółdzielnia Mieszkaniowa w Suwałkach ogłasza przetarg nieograniczony na dostawę i montaż wyposażenia placów zabaw oraz siłowni zewnętrznych
Ogłoszenie premium 25 dni do końca16.01.2025
SUWAŁKI, PodlaskiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Kujawska Spółdzielnia Mieszkaniowa w Inowrocławiu ogłasza przetarg nieograniczony w przedmiocie zamówienia pn.: Wykonanie przeglądów budowlanych w budynkach mieszkalnych, garażach oraz lokalach użytkowych zlokalizowanych w Inowrocławiu i Rejonie w...
Ogłoszenie premium 9 dni do końca31.12.2024
INOWROCŁAW, Kujawsko - PomorskiePrzetargi, Przetargi na dostawę
• podobieństwo funkcjonalne i przedmiotowe dla tych zamówień jest różne (zakup sprzętu informatycznego wraz z oprogramowaniem dokonywany jest w ciągu roku i często według potrzeb danej chwili), natomiast zakup systemu do backupu wraz z oprogramowaniem i wdrożeniem jest dla zamawiającego inwestycją planowaną i służyć ma innym celom, tzn. zapewnieniu bezpieczeństwa dla biura;
• tożsamość czasowa jest również różna, bo te zakupy będą realizowane w różnych okresach czasowych (zwłaszcza zakupy drobnego sprzętu, np. monitorów, pakietów office, programu antywirusowego);
• co do możliwości wykonania zamówienia przez jednego wykonawcę, to do tej pory inne podmioty wykonywały te zamówienia, nie jesteśmy jednak w stanie wykluczyć, iż nie znajdzie się taki wykonawca, który mógłby wszystko wykonać jednocześnie.
Czy zamawiający właściwe dokonał zsumowania zamówień podobnych i prawidłowo dokonał podziału zamówień?
Odpowiedź
Nie dostrzegam nieprawidłowości w Państwa rozumieniu przypadku. Jedyne, co nasuwa pewną wątpliwość, to fakt, że zakup i dostawa sprzętu IT typu komputery, monitory itp. została połączona z dostawą oprogramowania biurowego i antywirusowego.
W mojej ocenie właściwszym, z punktu widzenia celu i przedmiotu zamówienia, byłoby połączenie dostaw oprogramowania. Przedmiotowo jest to bardziej zgodny podział.
Jeśli takie połączenie również nie przyniesie zmiany w obrębie kwalifikacji zakupów pod względem wartościowym (to znaczy, że backup + antywirus + oprogramowanie biurowe nie przekroczą 130.000 zł netto), wówczas zamawiający nie narazi się na negatywne opinie organów kontrolnych.
Jeśli jednak taki podział spowodowałby, że zamówienie jest łącznie warte ponad 130.000 zł, to w takiej sytuacji uznałabym to połączenie za właściwe i udzieliła trzech zamówień, każde w reżimie Pzp, albo jednego z podziałem na części, również w reżimie Pzp.
Prezentowane z kolei przez Państwa podejście ostrożnościowe polegające na połączeniu wartościowo wszystkich zamówień, w mojej opinii, nie znajduje uzasadnienia.
Należy bowiem pamiętać, że poza zasadą tożsamości czasowej lub podmiotowej jest również zasada zbadania pod kątem tożsamości przedmiotowej, a wg mnie dostawa komputerów nie może być traktowana jako tożsame podmiotowo zamówienie z wdrożeniem oprogramowania.
Niezależnie od tego, że oba zamówienia wymagają udziału branży IT, to przecież również i ta branża ma określone specjalizacje. I to według takich specjalizacji należałoby badać przedmiot zamówienia.
Agata Smerd – specjalista ds. zamówień publicznych
Więcej artykułów istotnych dla zamawiających i wykonawców znajdziesz na www.portalzp.pl
-
Pzp a podział zamówienia na części - kiedy należy go zastosować?
Przetargi krok po kroku -
Zamówienia publiczne: jak postępować przy podejrzeniu rażąco niskiej ceny?
Przetargi krok po kroku -
Zamówienia publiczne: różne stawki VAT w ofertach - jak postąpić?
Przetargi krok po kroku -
Jak powinien postąpić zamawiający, gdy wykonawca pomyli się w wycenie oferty na poszczególne części zamówienia
Przetargi krok po kroku