Pytanie
Zamawiający prowadzi postępowanie powyżej progów unijnych na dostawy. Zgodnie z art. 462 ust. 5 ustawy Pzp zamawiający chce badać podstawy wykluczenia wobec podwykonawcy w zakresie art. 108 ust. 1 (obligatoryjne). Czy na potwierdzenie braku podstaw wykluczenia w powyższym zakresie zamawiający może żądać wyłącznie oświadczenia JEDZ od podwykonawcy? Czy musi, mimo wszystko, wymagać od podwykonawcy również podmiotowych środków dowodowych na potwierdzenie braku podstaw wykluczenia zgodnie z rozporządzeniem? Jeżeli podmiotowe środki dowodowe są obowiązkowe, to czy podwykonawca musi złożyć również oświadczenie w zakresie art. 108 ust. 1 pkt 5 (grupa kapitałowa) – skoro to oświadczenie odnosi się do oferty, a podwykonawca oferty w postępowaniu nie składa?
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Budowlano-Mieszkaniowa "Ateńska" ogłasza przetarg nieograniczony na remont metodą krakingu sieci wodociągowej
Ogłoszenie premium 13 dni do końca04.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Spółdzielnia Mieszkaniowa "Osiedle Starówka" ogłasza przetarg nieograniczony na wykonanie projektów i kosztorysów
Ogłoszenie premium 4 dni do końca25.11.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Odpowiedź
Doktryna stoi na stanowisku, że zamawiający ma prawo badać podstawy wykluczenia względem podwykonawcy nie w szerszym zakresie niż w przypadku wykonawcy. Nie wskazuje się jednak, czy trzeba wymagać od tych podmiotów tych samych dokumentów. Także zgodnie z podanym przepisem zamawiający decyduje w dokumencie zamówienia, czy zażąda od podwykonawców jedynie oświadczenia, czy może także dokumentów podmiotowych.
Zgodnie z art. 462 ust. 5 ustawy Pzp zamawiający może badać, czy nie zachodzą wobec podwykonawcy niebędącego podmiotem udostępniającym zasoby podstawy wykluczenia, o których mowa w art. 108 i art. 109, o ile przewidział to w dokumentach zamówienia. Wykonawca na żądanie zamawiającego przedstawia oświadczenie, o którym mowa w art. 125 ust. 1, lub podmiotowe środki dowodowe dotyczące tego podwykonawcy.
W komentarzu UZP do ustawy Pzp czytamy, że "uwzględnienie zasady proporcjonalności prowadzi do wniosku, że katalog przesłanek wykluczenia dla podwykonawców objętych wezwaniem nie powinien być szerszy niż ten, który został określony na etapie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego dla wykonawców.
W odpowiedzi na wezwanie zamawiającego wykonawca przedstawia wymagane środki dowodowe dotyczące podwykonawcy".
UZP w komentarzu wskazuje, że katalog wykluczenia przesłanek podwykonawcy nie powinien być szerszy niż ten w odniesieniu do wykonawcy. Wydaje się zatem, że może być węższy. W końcu podwykonawca podlega wykonawcy i działa na jego odpowiedzialność, zatem uzasadnione jest, aby w szerszym stopniu weryfikować wykonawców niż podwykonawców. To samo dotyczy żądanych dokumentów.
Z przepisu wynika wprost, że zamawiający może zdecydować, czy żąda od podwykonawców jedynie wstępnego oświadczenia czy również podmiotowych środków dowodowych (zastosowano łącznik "lub").
Podkreślam też, że weryfikacja w opisanym przypadku następuje na etapie realizacyjnym, a nie na etapie badania i oceny ofert.
Podstawa prawna
Art. 462 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm.).
Justyna Rek-Pawłowska – prawnik specjalizujący się w prawie zamówień publicznych
Więcej artykułów istotnych dla zamawiających i wykonawców znajdziesz na www.portalzp.pl
-
Oświadczenie o braku wykluczenia w trybie z wolnej ręki - kiedy jest wymagane?
Przetargi krok po kroku -
Kryteria oceny ofert w zamówieniach publicznych: jak uniknąć błędów?
Zamówienia publiczneObowiązkiem zamawiającego jest zamieszczenie w treści Specyfikacji Warunków Zamówienia jednoznacznego i wyczerpującego opisu kryteriów oceny ofert wraz z podaniem znaczenia tych kryteriów i sposobu ich oceny. -
Jak ocenić oferty, gdy PŚD nie są kompletne dla wszystkich wykonawców?
Przetargi krok po kroku -
Zamawiający może wykluczyć nierzetelnego wykonawcę
Zamówienia publiczneUstawa Prawo zamówień publicznych w art. 109 ust. 1 przewiduje fakultatywne przesłanki wykluczenia wykonawcy z ubiegania się o uzyskanie zamówienia publicznego, których zastosowanie uzależnione jest od subiektywnej decyzji zamawiającego.