Pytanie
Zamawiający przygotowuje postępowanie pn. "Budowa instalacji fotowoltaicznej na potrzeby gminnej oczyszczali ścieków". Przedmiotem zamówienia jest dostawa wraz z montażem na terenie gminnej oczyszczali ścieków mikroinstalacji fotowoltaicznej, przeznaczonej do produkcji energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych na potrzeby budynku użyteczności publicznej. Przedmiotowa instalacja ma zostać zamontowana na gruncie przyległym do budynku technicznego gminnej oczyszczalni ścieków. Wykonawca w ramach przedmiotowego zadania powinien wykonać wszystkie czynności związane z pełnym montażem instalacji fotowoltaicznej (montaż oraz uruchomienie instalacji), w tym przyłączenie do wewnętrznej instalacji obiektu, uzgodnienie ppoż., jeżeli będzie wymagane. W ramach zadania wykonawca zobowiązany będzie uzyskać wszelkie wymagane prawem warunki, uzgodnienia, opinie i pozwolenia oraz dokonać wszelkich niezbędnych, lecz wymaganych, zgłoszeń do lokalnego zakładu dystrybuującego energię elektryczną w celu przyłączenia generatora do instalacji wewnętrznej obiektu. Zamawiający ma przygotowany projekt techniczny z mapami oraz STWiOR, a także kosztorys inwestorski. W związku z powyższym zamawiający ma wątpliwość, czy wskazany wyżej zakres należy zakwalifikować do dostaw? Czy do oszacowania wartości zamówienia (w przypadku zakwalifikowania zadania do dostaw) można wykorzystać kosztorys inwestorski? I czy w data ważności kosztorysu nie powinna przekraczać 3 miesięcy?
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Zarząd WSM "Ochota" zawiadamia, że odbędzie się przetarg na: wymianę kanalizacji sanitarno-deszczowej podposadzkowej na poziomie piwnic wraz z podejściami do pionów lokalowych do rewizji
Ogłoszenie premium 4 dni do końca24.11.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Zabrzańska Spółdzielnia Mieszkaniowa informuje o przetargu nieograniczonym z możliwością negocjacji na udzielenie zamówienia
Ogłoszenie premium 5 dni do końca25.11.2024
ZABRZE, ŚląskiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Odpowiedź
Ponieważ wiodącym celem zamawiającego, w ramach opisanego zadania, jest nabycie ogniw fotowoltaicznych do produkcji energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych, należy uznać, iż głównym przedmiotem zamówienia jest dostawa tych urządzeń.
Wyjaśnienie
Zgodnie z Prawem zamówień publicznych (Pzp), jeżeli zamówienie obejmuje równocześnie usługi, dostawy lub roboty budowlane, do udzielenia zamówienia stosuje się przepisy ustawy dotyczące głównego przedmiotu zamówienia (art. 27 ust. 1 ustawy Pzp).
Definicja dostawy w przepisach Pzp wskazuje, że jest to nabywanie produktów, którymi są rzeczy ruchome, energia, woda oraz prawa majątkowe, jeżeli mogą być przedmiotem obrotu, w szczególności na podstawie umowy sprzedaży, dostawy, najmu, dzierżawy oraz leasingu z opcją lub bez opcji zakupu, które może obejmować dodatkowo rozmieszczenie lub instalację (art. 7 pkt 4 Pzp).
Natomiast robota budowlana to wykonanie albo zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych określonych w załączniku II do dyrektywy 2014/24/UE, w załączniku I do dyrektywy 2014/25/UE oraz objętych działem 45 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 2195/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z 5 listopada 2002 r. w sprawie Wspólnego Słownika Zamówień (CPV) (Dz. Urz. WE L 340 z 16.12.2002, str. 1 ze zm.), zwanego dalej "Wspólnym Słownikiem Zamówień", lub obiektu budowlanego, a także realizacja obiektu budowlanego za pomocą dowolnych środków, zgodnie z wymaganiami określonymi przez zamawiającego. Ilekroć w tej ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym – należy przez to rozumieć wynik całości robót budowlanych w zakresie budownictwa lub inżynierii lądowej i wodnej, który może samoistnie spełniać funkcję gospodarczą lub techniczną (art. 7 pkt 14 Pzp).
Zakres opisanego zamówienia wskazuje więc, że obejmuje ono zarówno dostawę urządzeń, jak i robotę budowlaną – w zakresie ich instalacji i przyłącza. Skoro zamówienie obejmuje zarówno dostawę, jak i robotę budowlaną, to należy rozstrzygnąć, za przepisem art. 27 ust. 1 ustawy Pzp, który z przedmiotów: dostawa czy robota budowlana, jest "głównym przedmiotem zamówienia"? Kwestię tę należy rozpatrywać, mając na uwadze cel, w jakim udziela się zamówienia.
Cel zamówienia
W sytuacji opisanej w pytaniu głównym celem zamówienia jest wyposażenie jednostki w system ogniw fotowoltaicznych do produkcji energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Sam jego zakup (dostawa) nie będzie jednak spełnieniem tego celu. Urządzenia takie wymagają odpowiedniego posadowienia, właściwego podłączenia do istniejących instalacji, niejednokrotnie przystosowania i adaptacji pomieszczenia dla rozdzielnicy elektrycznej – co jest wykonaniem robót budowlanych. Roboty te są konieczne do prawidłowego, zgodnego z prawem (między innymi Prawem budowlanym) funkcjonowania kupowanego urządzenia, stanowią jednak tylko działanie towarzyszące nabyciu. Wymienione roboty budowlane byłyby bezcelowe, gdyby zamawiający nie nabywał urządzeń fotowoltaicznych (rzeczy ruchomych). Należy więc stwierdzić, że główny przedmiot zamówienia stanowi dostawa.
Zatem udzielając zamówienia w zakresie opisanym w pytaniu, to jest obejmującym zarówno dostawę, jak i roboty budowlane, należy stosować przepisy ustawy Pzp właściwe dla dostaw, a nie dla robót budowlanych.
Ponieważ ustawa Pzp nie wskazuje wprost sposobu ani podstawy szacowania wartości zamówienia na dostawy, zamawiający może w dowolny sposób, zachowując należytą staranność, również za pomocą kosztorysu inwestorskiego, ustalić tę wartość.
Aktualność ustalonej wartości zamówienia liczymy w tym przypadku, bez względu na sposób jej obliczenia, jak dla dostaw. Ustalenie tej wartości powinno być więc dokonane nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia.
Podstawa prawna
Art. 7, art. 27 ust. 1, art. 28, art. 36 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r. poz. 1605).
Iwona Bujak – praktyk z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu Prawa zamówień publicznych (od 1994 r.), pracownik wydziału zamówień publicznych jednej z największych instytucji zamawiających w Polsce
Więcej artykułów istotnych dla zamawiających i wykonawców znajdziesz na www.portalzp.pl
-
Co zrobić, gdy zamawiający popełni błąd w oszacowaniu wartości zamówienia?
Przetargi krok po kroku -
Zamówienia publiczne: jak postępować przy podejrzeniu rażąco niskiej ceny?
Przetargi krok po kroku -
Błędy w obliczeniu ceny oferty w zamówieniach publicznych: konsekwencje i orzecznictwo KIO
Zamówienia publiczneZamawiający zobowiązany jest odrzucić ofertę złożoną w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego między innymi w sytuacji, gdy zawiera błąd w obliczeniu ceny. -
Czy brak części formularza ofertowego dyskwalifikuje ofertę w postępowaniu poniżej progów?
Przetargi krok po kroku