Pytanie
Czy w jednym postępowaniu na zakup energii elektrycznej można zastosować w SWZ wymóg zaoferowania przez wykonawców ceny za energię w dwóch modelach w następujący sposób: zamawiający wymaga lub dopuszcza możliwość składania ofert wariantowych na zakupu energii elektrycznej z zachowaniem dwóch dopuszczalnych wariantów (modeli zakupowych):
• model 1 (oferta podstawowa): zakup energii elektrycznej po stałej cenie za 1 MWh w trakcie całego okresu realizacji zamówienia;
• model 2 (oferta wariantowa): zakup energii "spotowo", tj. poprzez transakcje dokonywane, na rzecz zamawiającego, w ramach Rynku Dnia Następnego (RDN) będącego rynkiem SPOT Towarowej Giełdy Energii (TGE).
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Zarząd WSM "Ochota" zawiadamia, że odbędzie się przetarg na zagospodarowanie podwórza zlokalizowanego przy budynku mieszkalnym wielorodzinnym
Ogłoszenie premium 5 dni do końca01.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Zarząd WSM "Ochota" zawiadamia, że odbędzie się przetarg na naprawę ścian elewacyjnych wraz z remontem w dwóch pionach balkonów
Ogłoszenie premium 6 dni do końca02.12.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Oferty na realizację przedmiotu zamówienia wg zasad określonych dla modelu 1 stanowią oferty podstawowe, natomiast oferty na realizację zamówienia wg zasad określonych dla modelu 2 stanowią oferty wariantowe. Zamawiający na podstawie złożonych ofert i prognozowanego na podstawie danych historycznych profilu zużycia dokona oceny opłacalności obu modeli. Na podstawie porównania obu modeli zamawiający podejmie decyzję, na podstawie którego modelu będzie dokonywał zakupu energii w ramach przedmiotowego zamówienia.
Odpowiedź
Sprawa wymaga szczegółowej analizy. Na podstawie danych wskazanych w treści pytania wydaje się możliwe wymaganie lub dopuszczenie złożenia oferty wariantowej przewidującej zakup energii na innych warunkach niż w ofercie podstawowej. Niemniej jednak obowiązkiem zamawiającego jest określenie kryteriów oceny ofert (wskazanie sposobu porównania ofert) już na etapie przygotowania postępowania. Tym samym o tym, który model „będzie realizowany", decyduje wynik poszczególnych ofert uzyskany po dokonaniu oceny z zastosowaniem jednoznacznych kryteriów.
Wyjaśnienie
W odniesieniu do ofert wariantowych ustawodawca wskazał, że:
1. Zamawiający może dopuścić albo wymagać w ogłoszeniu o zamówieniu, a jeżeli ogłoszenie o zamówieniu nie było wymagane, w dokumentach zamówienia, złożenia oferty wariantowej. Oferta wariantowa musi być związana z przedmiotem zamówienia.
2. Jeżeli zamawiający wymaga lub dopuszcza możliwość złożenia oferty wariantowej, określa w dokumentach zamówienia:
• minimalne wymagania dla oferty wariantowej oraz wymagania dotyczące ich składania, w szczególności informację o możliwości złożenia oferty wariantowej wraz z ofertą podstawową albo zamiast oferty podstawowej;
• kryteria oceny ofert, w sposób zapewniający możliwość ich zastosowania zarówno w odniesieniu do oferty podstawowej, jak i oferty wariantowej.
Powyższe wynika z treści art. 92 ustawy Pzp.
Ustawodawca zrezygnował z definiowania pojęcia oferty wariantowej. Jedyny wymóg stanowi, że oferta wariantowa musi być związana z przedmiotem zamówienia.
Wedle komentarza UZP do ustawy Pzp z 2019 roku: "Obecnie nie powinno ulegać wątpliwości, że oferta wariantowa oznacza każdą odmienność od warunków zamówienia, które dotyczą samego zamówienia, a nie postępowania o udzielenie zamówienia. Chodzi zwłaszcza o odstępstwo od warunków, które wynikają z opisu przedmiotu zamówienia, wymagań związanych z realizacją zamówienia lub projektowanych postanowień umowy. W szczególności oferta wariantowa to oferta: przewidująca użycie odmiennych materiałów, zastosowanie innej technologii, równoważne czy pełniące te same funkcje wyposażenie prowadzące do osiągnięcia założonego celu".
Choć powyższe nie wynika wprost z przywołanego stanowiska UZP, jako warunek zamówienia należy poczytywać warunki wypłaty wynagrodzenia należnego wykonawcy, w tym także, jak się wydaje, sposób ustalenia jego wysokości. W związku z powyższym stałabym na stanowisku, że świadczenie realizowane i wyceniane według modelu 1 może stanowić ofertę podstawową, to natomiast realizowane i wyceniane według modelu 2 – ofertę wariantową.
Zamawiający ma jednak obowiązek określenia w dokumentach zamówienia kryteriów oceny ofert w sposób zapewniający możliwość ich zastosowania zarówno w odniesieniu do oferty podstawowej, jak i oferty wariantowej. Jak wskazał UZP w przywołanej wcześniej publikacji: "Wymaganie jedności kryteriów oceny ofert dla oferty podstawowej oraz oferty wariantowej oznacza, że żadne z kryteriów nie może odnosić się wyłącznie do oferty podstawowej lub wyłącznie do oferty wariantowej. Nie wynika jednak z tego, że odmienności oferty wariantowej od oferty podstawowej nie mogą dotyczyć cech uwzględnianych przy wartościującej ocenie ofert. Przeciwnie, kryteria oceny ofert powinny być tak dobrane, aby umożliwiały porównanie ofert wariantowych z ofertami podstawowymi w tych istotnych dla zamawiającego aspektach, które je od siebie różnią".
Przygotowując postępowanie, należy zwrócić uwagę na potrzebę szczegółowego opisania obu wariantów, w tym w szczególności sposobu obliczenia ceny zarówno oferty podstawowej, jak i wariantowej. Powyższe oznacza, że niedopuszczalne jest dokonywanie wyboru modelu na podstawie informacji przekazanych w ofertach, a dopiero następnie dokonywanie wyboru najkorzystniejszej oferty w wybranym modelu. W pewnym uproszczeniu można wskazać, że o tym, czy najkorzystniejsza okaże się oferta podstawowa, czy wariantowa (tj. który model będzie realizowany), decydować muszą kryteria wskazane w dokumentach zamówienia.
Podstawa prawna
Art. 92 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r. poz. 1605).
Katarzyna Bełdowska – prawnik, ekspert z zakresu zamówień publicznych, autor licznych publikacji z zakresu zamówień publicznych, współpracownik kancelarii prawnej, obecnie pracownik kadry kierowniczej administracji samorządowej
Więcej artykułów istotnych dla zamawiających i wykonawców znajdziesz na www.portalzp.pl
-
Prawo opcji w zamówieniach publicznych: jak skutecznie wykorzystać i uniknąć pułapek?
Zamówienia publiczneOpisując przedmiot zamówienia, zamawiający zobowiązany jest między innymi podać jego wielkość poprzez określenie w treści specyfikacji warunków zamówienia minimalnego poziomu zapotrzebowania. Ewentualne zwiększenie ponad określone minimum może stanowić właśnie opcję, której wykorzystanie uzależnione jest od decyzji zamawiającego. -
Jak ocenić oferty, gdy PŚD nie są kompletne dla wszystkich wykonawców?
Przetargi krok po kroku -
Zamówienia publiczne: jak postępować przy podejrzeniu rażąco niskiej ceny?
Przetargi krok po kroku -
Zamówienie publiczne na dostawę gadżetów: czy oferta z różnymi cenami jednostkowymi w opcji jest ważna?
Przetargi krok po kroku