Partnerzy serwisu:

Pytanie:

W postępowaniu wykonawca złożył podmiotowe środki dowodowe, z których wynika, że jedną z osób skierowanych do realizacji zamówienia z wymaganymi uprawnieniami jest syn jednego z członków komisji przetargowej. Członek komisji przetargowej chciałby wyłączyć się z postępowania, aby nie było wątpliwości co do bezstronności osób wykonujących czynności w postępowaniu, ale nie znajduje właściwej podstawy prawnej. Nie wchodzi w grę art. 56 ust. 2 pkt 2 ustawy Prawo zamówień publicznych, ponieważ członek komisji przetargowej nie jest spokrewniony z wykonawcą, jego zastępcą prawnym, członkami organów zarządzających i nadzorczych. Czy natomiast przepis art. 56 ust. 2 pkt 4 ustawy powinno się tak interpretować, że członek komisji, którego syn jest zatrudniony u wykonawcy ubiegającego się o zamówienie, powinien wyłączyć się z postępowania, ponieważ sam fakt tego zatrudnienia automatycznie może wpłynąć na zakłócenie bezstronności? Członek komisji przetargowej nie jest w żadnych relacjach z wykonawcą i jego organami, ale czy nie powinno się przyjąć założenia, że wystarczy samo ryzyko, iż zwyczajnie może woleć, aby wybrano ofertę wykonawcy, u którego zatrudniony jest jego syn? Czy zatem członek komisji powinien się wyłączyć z postępowania, powołując się na punkt 4, czy jest to rozpatrywane indywidualnie, w zależności od tego, czy członek komisji oświadczy, że sytuacja ta nie wpływa na jego stosunek do wykonawcy?

Odpowiedź

Rekomenduję wyłączenie się osoby z prac komisji przetargowej z powodu zaistnienia konfliktu interesów, o którym mowa w art. 56 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp.

Wyjaśnienie

Jak wskazuje się w piśmiennictwie, konflikt interesów na podstawie powołanej przesłanki zachodzi wtedy, gdy faktyczna lub prawna relacja z wykonawcą wywołuje u rozsądnego obserwatora zewnętrznego uzasadnioną wątpliwość co do bezstronności lub niezależności osoby należącej do personelu zamawiającego. Chodzi więc nie tylko o realny, ale także postrzegany konflikt interesów, nawet gdy w rzeczywistości dany stosunek prawny lub faktyczny nie wpłynął na czynności tej osoby podejmowane w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Bezstronność osób wykonujących czynności po stronie zamawiającego należy rozumieć zarówno jako brak preferencji (osoba jest neutralna w stosunku do wykonawcy, nie musi być nastawiona w stosunku do tego wykonawcy w sposób przychylny, preferencyjny), jak i jako brak uprzedzeń w stosunku do danego wykonawcy. W przedstawionych okolicznościach zachodzi postrzegany konflikt interesów. Nawet jeśli członek komisji przetargowej nie ma żadnych osobistych relacji z wykonawcą ani nie traktuje go w sposób uprzywilejowany, z uwagi na zatrudnianie jego syna, to (z uwagi na ten fakt) i tak może to wywołać u osób postronnych uzasadnione wątpliwości co do jego bezstronności. Abstrahując nawet od tego, że uzyskanie zamówienia przez pracodawcę syna może wpłynąć na polepszenie kondycji finansowej wykonawcy, lepszą pozycję na rynku i pośrednio również na wynagrodzenie syna. Tym bardziej że syn został wskazany w ofercie jako osoba, która ma uczestniczyć w realizacji tego zamówienia.

Podstawa prawna

Art. 56 ust. 2 pkt 4 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.)

Anna Żochowska – praktyk z wieloletnim doświadczeniem w dziedzinie zamówień publicznych, obecnie pracuje w departamencie ds. zamówień publicznych w jednej z największych instytucji zamawiających w Polsce

Więcej artykułów istotnych dla zamawiających i wykonawców znajdziesz na www.portalzp.pl