Pytanie
Wykonawca złożył ofertę składającą się z samych plików XADES, których zamawiający nie mógł otworzyć. W informacji z otwarcia ofert wpisano, iż wykonawca X złożył takie pliki. 2 dni po otwarciu okazało się, iż zamawiający otworzył tę ofertę za pomocą programu do weryfikacji podpisu Szafir. Czy w tej sytuacji zamawiający powinien unieważnić postępowanie, czy może uratować postępowanie i poprawić informację z otwarcia ofert? Żadne czynności poza upublicznieniem informacji z otwarcia ofert i informacji o złożonych ofertach do Prezesa UZP nie zostały dokonane.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa "Cichy Kącik" ogłasza przetarg nieograniczony na sprzątania wewnątrz budynków
Ogłoszenie premium 4 dni do końca16.12.2024
WROCŁAW, DolnośląskiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Kujawska Spółdzielnia Mieszkaniowa w Inowrocławiu ogłasza przetarg nieograniczony w przedmiocie zamówienia pn.: Wykonanie dezynsekcji i deratyzacji w budynkach spółdzielczych zlokalizowanych w Inowrocławiu i Rejonie
Ogłoszenie premium 19 dni do końca31.12.2024
INOWROCŁAW, Kujawsko - PomorskiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Odpowiedź
Usuwalne wady w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego nie stanowią przesłanki do jego unieważnienia.
Wyjaśnienie
Przesłanki unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wyrażono w art. 255 ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp). Jedyną, leżącą po stronie zamawiającego, wymienioną tam przyczyną unieważnienia jest nieusuwalna wada postępowania, uniemożliwiająca zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego.
Opisany w pytaniu przypadek nie stwarza okoliczności, które nie są możliwe do poprawienia, a co z tym związane, nie zachodzi zagrożenie dla zawarcia niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego.
Czynności zamawiającego w zakresie upublicznienia informacji z otwarcia ofert i przekazania informacji o złożonych ofertach do Prezesa UZP mogą zostać w toczącym się postępowaniu skorygowane. Zamawiający ma możliwość sprostowania informacji z otwarcia ofert na stronie postępowania, np. załączając nowy skorygowany wykaz, jak i przesłania nowej skorygowanej informacji o złożonych ofertach do Prezesa UZP.
Po usunięciu zaistniałych nieścisłości nic nie stoi na przeszkodzie, by przystąpić do dalszych czynności prowadzących do zakończenia postępowania.
Podstawa prawna
Art. 226 ust. 1 pkt 6 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r. poz. 1605)
Iwona Bujak – praktyk z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu Prawa zamówień publicznych (od 1994r.), pracownik wydziału zamówień publicznych jednej z największych instytucji zamawiających w Polsce
Więcej artykułów istotnych dla zamawiających i wykonawców znajdziesz na www.portalzp.pl
-
Katalog elektroniczny w innym formacie niż wymagany w ogłoszeniu o zamówieniu - co powinien zrobić zamawiający?
Przetargi krok po kroku -
Zamówienia publiczne w obronności i bezpieczeństwie: jak zabezpieczyć informacje niejawne w dokumentach postępowania?
Przetargi krok po kroku -
Czy dokumenty dotyczące przedmiotu zamówienia mogą być złożone w języku angielskim?
Przetargi krok po kroku -
Zamówienia publiczne: jak postępować przy podejrzeniu rażąco niskiej ceny?
Przetargi krok po kroku