Pytanie
Zamawiający prowadzi postępowanie na zamówienie o wartości poniżej środków unijnych. Wykonawca złożył ofertę jako konsorcjum. Lider konsorcjum podał, iż spełnia warunki w każdym zakresie oprócz realizacji robót bitumicznych. Członek konsorcjum wskazał, że potwierdza warunki w każdym zakresie oprócz wykonania robót bitumicznych i ułożenia kostki. Z tego wynika, że żaden z podmiotów (ani lider, ani członek konsorcjum) nie spełnia warunków w zakresie wykonania robót bitumicznych. Wykonawca został poproszony o złożenie wyjaśnień – wskazanie, który podmiot spełnia warunki w zakresie wykonania robót bitumicznych. W odpowiedzi członek konsorcjum zmienił oświadczenie i poinformował, że spełnia warunki w każdym zakresie oprócz ułożenia kostki. Czy taka modyfikacja oświadczenia jest zgodna z prawem, czy raczej jest to nielegalna ingerencja w treść oferty?
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Suwalska Spółdzielnia Mieszkaniowa w Suwałkach ogłasza przetarg nieograniczony na dostawę i montaż wyposażenia placów zabaw oraz siłowni zewnętrznych
Ogłoszenie premium 5 dni do końca16.01.2025
SUWAŁKI, PodlaskiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Spółdzielnia Mieszkaniowo-Budowlana ,,JARY" ogłasza przetargi nieograniczone na wykonanie robót i usług budowlanych
Ogłoszenie premium 16 dni do końca27.01.2025
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Odpowiedź
Udzielając odpowiedzi zakładam, że informacja o zakresie, w jakim każdy z członków konsorcjum spełnia warunek, wynika z oświadczenia, o którym mowa w art. 117 ust. 4 ustawy Pzp.
Oświadczenie to jest podmiotowym środkiem dowodowym, który podlega zarówno uzupełnieniu (art. 128 ust. 1 ustawy Pzp), jak i wyjaśnieniu (art. 128 ust. 4 ustawy Pzp). Przekazanie przez wykonawcę informacji w formie wyjaśnienia jest skuteczne i wystarczające.
Bazując na wykazie robót budowlanych – o ile zamawiający wymagał jego złożenia na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu – możliwe będzie zweryfikowanie, czy informacje zawarte w oświadczeniu z art. 117 ust. 4 ustawy Pzp potwierdzają posiadanie przez poszczególnych członków konsorcjum wymaganego doświadczenia.
Podstawa prawna
Art. 117 ust. 4 oraz art. 128 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 1320).
Krzysztof Hodt – praktyk z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu Prawa zamówień publicznych, aktualnie główny specjalista w wydziale zamówień publicznych jednej z największych instytucji zamawiających w Polsce, członek Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Konsultantów Zamówień Publicznych
Więcej artykułów istotnych dla zamawiających i wykonawców znajdziesz na www.portalzp.pl
-
Konsorcjum w zamówieniach publicznych: jak uniknąć błędów przy podpisywaniu oferty?
Przetargi krok po kroku -
Pełnomocnictwo w konsorcjum - zasady
konsorcjum -
Skutki rozwiązania konsorcjum przed podpisaniem umowy o wykonanie zamówienia publicznego
Zamówienia publiczneZgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych (art. 58 ust. 1) wykonawcy mogą wspólnie ubiegać się o udzielenie zamówienia. Jednak po upływie terminu składania ofert zmiana w składzie konsorcjum skutkuje koniecznością odrzucenia przez zamawiającego oferty konsorcjum, nawet jeżeli została już uznana za najkorzystniejszą. -
Pzp: Jaki przyjąć termin wykonania umowy przy zamieszczaniu ogłoszenia o wykonaniu umowy
wykonanie umowy