Partnerzy serwisu:

Pytanie 

Jak oszacować usługę związaną z nadzorem nad budową i projektowaniem? Chcielibyśmy pozyskać firmę, która byłaby naszym doradcą (sprawdzanie projektów i ogólne doradztwo podczas tego etapu, wymagane są tutaj uprawnienia budowlane do projektowania) podczas fazy projektowej inwestycji w systemie "zaprojektuj i wybuduj". Po stworzeniu projektu chcielibyśmy wyłonić inspektora nadzoru inwestorskiego, który zgodnie z Prawem budowlanym będzie pełnił tę funkcję (konieczne będą uprawnienia do kierowania robotami budowlanymi). Czy musimy oszacować te usługi łącznie? Według naszych wyliczeń doradztwo w fazie projektowej to kwota ok. 100.000 zł, a nadzór – 150.000 zł. Czy możemy udzielić jednego zamówienia bez stosowania ustawy Pzp, po czym po wykonaniu projektu wybrać inspektora w postępowaniu zgodnym z ustawą Pzp?

Odpowiedź 

Nie łączy się wartości usług, które są różne, wówczas gdy brak ich jednorodności.

Wyjaśnienie 

Zgodnie z art. 30 ust. 1 ustawy Pzp, jeżeli zamawiający planuje udzielić zamówienia na roboty budowlane lub usługi w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania, lub dopuszcza możliwość składania ofert częściowych, wartością zamówienia jest łączna wartość poszczególnych części zamówienia. Jak podkreśla A. Gawrońska-Baran w komentarzu do wspomnianych przepisów: "(…) obowiązek łącznego szacowania dotyczy takiej samej usługi (takich samych jednorodnych usług), pod warunkiem że są one możliwe do przewidzenia. Co do zasady, przepisy Prawa zamówień publicznych nie nakazują łącznego szacowania wartości (jednorodnej) usługi z wartością innej usługi o podobnym przeznaczeniu".

Doradztwo na etapie projektowania jest usługą. Pełnienie funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego także jest usługą. Zamawiający planuje udzielić obu usług. Niemniej jednak ich wartości się nie sumuje z uwagi na brak tożsamości przedmiotowej. Doradztwo na etapie projektowania i weryfikacja projektu to inne usługi niż pełnienie funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego na etapie budowy.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie stwierdził w wyroku, że jedno zamówienie publiczne i tym samym obowiązek sumowania wartości poszczególnych zamówień wystąpią wówczas, gdy zamówienia udzielane w określonej perspektywie czasowej (tożsamość czasowa) będą miały to samo przeznaczenie (są tożsame przedmiotowo) oraz, dodatkowo, istnieć będzie możliwość ich uzyskania u jednego wykonawcy.

W takiej sytuacji zamawiający będzie miał prawo, w zależności od swoich potrzeb, udzielić jednego zamówienia podzielonego na części lub będzie mógł udzielać zamówień częściowych (zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 32 ust. 4 ustawy Pzp).

Jak wskazano w pytaniu, do realizacji wspomnianych usług wymagane są też inne uprawnienia, co tylko uwiarygadnia tezę o braku tożsamości tych usług.

Podstawa prawna 

 • art. 30 ust. 1, art. 32 ust. 4 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 1320);

• wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 28 lutego 2018 r. (sygn. akt I SAJKr 15/18).

Marzena Kopacka-Biculewicz – prawnik, ekspert z zakresu zamówień publicznych, wieloletni praktyk działający zarówno po stronie zamawiających, jak i wykonawców, autor licznych publikacji i opinii z dziedziny zamówień publicznych, szkoleniowiec, wykładowca akademicki, pracownik kadry kierowniczej państwowej uczelni wyższej 

Więcej artykułów istotnych dla zamawiających i wykonawców znajdziesz na www.portalzp.pl