Partnerzy serwisu:

Pytanie 

Czy zamawiający może odrzucić ofertę wykonawcy, który w drugim postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego złożył ofertę, nie zmieniając numeru sprawy i terminu wykonania zamówienia, wykorzystując ofertę z poprzedniego, unieważnionego postępowania?

Odpowiedź 

W przedmiotowej sprawie nie występują przesłanki odrzucenia oferty, jednak zamawiający powinien poprawić oczywiste omyłki w ofercie zgodnie z przepisami ustawy Pzp. 

Wyjaśnienie 

Wykonawca, składając ofertę w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu, akceptuje warunki określone w dokumentacji postępowania, w tym wymagania specyfikacji warunków zamówienia (SWZ) oraz projektowane postanowienia umowy. Zgodnie z art. 218 ust. 2 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 1320, dalej: ustawa Pzp), treść oferty musi być zgodna z wymaganiami zamawiającego określonymi w dokumentach zamówienia. 

Zamawiający może odrzucić ofertę jedynie wtedy, gdy istnieje niezgodność treści oferty z warunkami zamówienia, zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp. Warunki zamówienia obejmują wymagania wynikające z opisu przedmiotu zamówienia, kryteriów oceny ofert, wymagań proceduralnych oraz projektowanych postanowień umowy (art. 7 pkt 29 ustawy Pzp). Jak wskazuje orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej, odrzucenie oferty jest uzasadnione wyłącznie w przypadku merytorycznej rozbieżności pomiędzy warunkami zamówienia a treścią oferty. 

W niniejszej sprawie błędy wykonawcy polegają na: 

  1. wskazaniu niewłaściwego numeru sprawy, 
  2. nieaktualnym terminie wykonania zamówienia. 

Oba te elementy można zakwalifikować jako oczywiste omyłki pisarskie lub rachunkowe, które zgodnie z art. 223 ust. 2 pkt 1 i 3 ustawy Pzp zamawiający ma obowiązek poprawić, pod warunkiem niezwłocznego zawiadomienia o tym wykonawcy, którego oferta została poprawiona. Poprawa takich omyłek nie zmienia charakteru oferty, a sama kwestia podpisania oferty przed datą wszczęcia postępowania nie wpływa na jej ważność. 

Podstawa prawna 

• art. 7 pkt 29, art. 218 ust. 2, art. 223 ust. 2 pkt 1 i 3, art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 1320), 

• wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 13 lutego 2024 r. (sygn. akt KIO 202/24), 

• wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 26 stycznia 2024 r. (sygn. akt KIO 36/24). 

Marzena Kopacka-Biculewicz – prawnik, ekspert z zakresu zamówień publicznych, wieloletni praktyk działający zarówno po stronie zamawiających, jak i wykonawców, autor licznych publikacji i opinii z dziedziny zamówień publicznych, szkoleniowiec, wykładowca akademicki, pracownik kadry kierowniczej państwowej uczelni wyższej 

Więcej artykułów istotnych dla zamawiających i wykonawców znajdziesz na www.portalzp.pl