Partnerzy serwisu:

Pytanie 

Zamawiający ogłosił przetarg unijny na dostawę sprzętu przeciwpożarowego. W SWZ jednym z dokumentów wymaganych przez zamawiającego było:
"Zaświadczenie właściwego naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego, że wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków i opłat, w zakresie art. 109 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp, wystawionego nie wcześniej niż 3 miesiące przed jego złożeniem, a w przypadku zalegania z opłaceniem podatków lub opłat wraz z zaświadczeniem zamawiający żąda złożenia dokumentów potwierdzających, że przed upływem terminu składania ofert wykonawca dokonał płatności należnych podatków lub opłat wraz z odsetkami lub grzywnami lub zawarł wiążące porozumienie w sprawie spłat tych należności".
W przetargu została złożona tylko jedna oferta przez konsorcjum składające się z dwóch członków. Konsorcjum zostało najwyżej ocenione i wezwane do złożenia podmiotowych środków dowodowych, w tym zaświadczeń z urzędu skarbowego. Każdy z członków konsorcjum przedłożył swoje dokumenty, w tym zaświadczenia z urzędu skarbowego. Zaświadczenia dla obu członków konsorcjum zostały wystawione w formie elektronicznej i w takiej formie przesłane do zamawiającego.
Zaświadczenia ZAS-W – Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości – dla członków konsorcjum różniły się w treści. Dla jednego członka konsorcjum zostało wystawione zaświadczenie na NIP firmy, a dla drugiego na PESEL. Czy fakt wystawienia dokumentu na PESEL powoduje jego wadliwość w przetargu? Treści zaświadczeń różniły się w szczegółach. Jak zamawiający powinien postąpić? 

Odpowiedź 

Zaświadczenie ZAS-W zawiera identyfikator podatkowy, tj. NIP albo PESEL. W opisanej sytuacji zamawiający powinien zweryfikować zgodność zaświadczeń z przepisami prawa. Jeżeli zaświadczenie budzi wątpliwości, zasadne jest skorzystanie z procedury opisanej w art. 128 ust. 4 ustawy Pzp. 

Wyjaśnienie 

Zgodnie z art. 3 ustawy z 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, identyfikatorem podatkowym jest: 

  • numer PESEL – w przypadku podatników będących osobami fizycznymi, którzy nie są zarejestrowanymi podatnikami VAT lub nie prowadzą działalności gospodarczej, 
  • NIP – w przypadku pozostałych podmiotów podlegających obowiązkowi ewidencyjnemu. 

W świetle powyższego, numer PESEL jako identyfikator podatkowy wykorzystują wykonawcy, którzy:

• nie prowadzą działalności gospodarczej, lub
• nie są zarejestrowanymi podatnikami VAT. 

W opisanej sytuacji może się okazać, że jeden z członków konsorcjum nie prowadzi działalności gospodarczej lub korzysta ze zwolnienia z VAT na podstawie przepisów o zwolnieniu kwotowym (sprzedaż poniżej 200.000 zł). W takim przypadku zaświadczenie wystawione na PESEL byłoby zgodne z przepisami. 

Jednakże w przypadku wątpliwości co do zgodności dokumentów z wymogami SWZ, zamawiający może skorzystać z procedury wyjaśnień przewidzianej w art. 128 ust. 4 ustawy Pzp. W ramach tej procedury zamawiający może żądać uzupełnienia lub wyjaśnienia zaświadczeń w celu jednoznacznego ustalenia, czy spełniają one wymagania postępowania. 

Na podstawie złożonych wyjaśnień i regulacji prawnych zamawiający powinien podjąć decyzję, czy zaświadczenia są wystarczające, czy też konieczne jest wezwanie do uzupełnienia zaświadczenia wystawionego na NIP w przypadku członka konsorcjum prowadzącego działalność gospodarczą. 

Podstawa prawna 

• art. 128 ust. 4 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 1320), 

• art. 3 ustawy z 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 375). 

Katarzyna Bełdowska – prawnik, ekspert z zakresu zamówień publicznych, autor licznych publikacji z zakresu zamówień publicznych, współpracownik kancelarii prawnej, obecnie pracownik kadry kierowniczej administracji samorządowej 

Więcej artykułów istotnych dla zamawiających i wykonawców znajdziesz na www.portalzp.pl