Partnerzy serwisu:

Pytanie 

Czy zamawiający publiczny, społeczna inicjatywa mieszkaniowa, zobowiązana do stosowania ustawy Pzp na podstawie art. 4 pkt 3 ustawy Pzp, jeżeli ogłasza postępowanie w trybie podstawowym, może w kryteriach oceny ofert zastosować jedynie kryterium ceny (100%)? Postępowanie dotyczy usługi kompleksowego i wielobranżowego nadzoru inwestorskiego. 

Odpowiedź 

Przepisy ustawy Pzp pozwalają zamawiającym publicznym na zastosowanie jedynie kryterium ceny do wyboru oferty najkorzystniejszej, pod warunkiem sporządzenia odpowiedniego opisu przedmiotu zamówienia.

Wyjaśnienie 

Zamawiający publiczni mogą stosować kryterium ceny jako jedyne kryterium oceny ofert lub jako kryterium o wadze przekraczającej 60%, jeśli określą w opisie przedmiotu zamówienia wymagania jakościowe odnoszące się do co najmniej głównych elementów składających się na przedmiot zamówienia.

Znaczenie opisu przedmiotu zamówienia

Podczas opisywania przedmiotu zamówienia zamawiający powinien uwzględnić fakt, że na rynku dostępnych jest wiele produktów czy świadczeń różniących się jakością. W związku z tym ustawodawca wskazał kryteria jakościowe, które mogą być stosowane, w szczególności takie jak: 

  1. jakość, w tym parametry techniczne, właściwości estetyczne i funkcjonalne, np. dostępność dla osób niepełnosprawnych lub uwzględnienie potrzeb użytkowników; 
  2. aspekty społeczne, np. integracja zawodowa i społeczna osób, o których mowa w art. 94 ust. 1 Pzp; 
  3. aspekty środowiskowe, np. efektywność energetyczna przedmiotu zamówienia; 
  4. aspekty innowacyjne; 
  5. organizacja, kwalifikacje zawodowe i doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia, jeśli mają znaczący wpływ na jakość wykonania zamówienia; 
  6. serwis posprzedażny, pomoc techniczna, warunki dostawy, np. termin, sposób lub czas dostawy oraz okres realizacji.

Wskazane kryteria oraz inne istotne dla zamawiającego cechy przedmiotu zamówienia mogą być uwzględniane jako kryteria jakościowe o odpowiednich wagach lub jako stałe cechy w opisie przedmiotu zamówienia. Aby uzyskać produkty lub świadczenia o pożądanych parametrach w ramach zamówienia publicznego, bez różnicowania ich jakości, która wpływa na cenę, zamawiający powinien w dokumentach zamówienia precyzyjnie określić główne cechy przedmiotu zamówienia.

Zamawiający, przyjmując do oceny ofert jedynie kryterium ceny, powinien sporządzić opis przedmiotu zamówienia w sposób znormalizowany i zrozumiały dla wykonawców, określając główne cechy zamawianych produktów lub usług. W opisie nie jest konieczne umieszczanie szczególnych zapisów dotyczących przedmiotu zamówienia, ale powinny one odnosić się do standardowych, pożądanych zakresów cech.

Kryterium cenowe w usługach nadzoru inwestorskiego

W przypadku zamówienia na usługę nadzoru inwestorskiego zamawiający może zastosować jedynie kryterium cenowe, pod warunkiem że w opisie przedmiotu zamówienia określi konkretne wymagania dotyczące cech jakościowych zamawianych usług. Z kryteriów jakościowych największy wpływ na wycenę oferty w przypadku kompleksowego i wielobranżowego nadzoru inwestorskiego mają organizacja, kwalifikacje zawodowe i doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia.

Zamawiający wypełni w ten sposób obowiązek wynikający z art. 246 ust. 2 ustawy Pzp, jednoznacznie opisując w dokumentach zamówienia swoje wymagania dotyczące realizacji zamówienia oraz kwalifikacji zawodowych i doświadczenia personelu.

Odpowiednio sporządzony opis wymagań jakościowych upoważnia zamawiającego do zastosowania kryterium ceny jako jedynego kryterium oceny ofert lub kryterium o wadze przekraczającej 60%.

Podstawa prawna 

Art. 242, art. 246 ust. 2 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 1320).

Iwona Bujak – praktyk z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu Prawa zamówień publicznych (od 1994 roku), pracownik wydziału zamówień publicznych jednej z największych instytucji zamawiających w Polsce

Więcej artykułów istotnych dla zamawiających i wykonawców znajdziesz na www.portalzp.pl