Partnerzy serwisu:

Pytanie 

Czy usługę zarządzania i administrowania nieruchomościami można połączyć do szacowania wartości jako jedno zamówienie, biorąc pod uwagę, że administrowanie i zarządzanie nie są pojęciami tożsamymi?

Odpowiedź 

Tak, szacowanie zamówienia na zarządzanie nieruchomością powinno obejmować bieżące administrowanie nieruchomością, ponieważ bieżące administrowanie jest elementem zarządzania.

Wyjaśnienie 

Zarządzanie i administrowanie nieruchomościami to różne pojęcia, które jednak pozostają ze sobą w relacji. Zarządzanie nieruchomością obejmuje podejmowanie najważniejszych decyzji dotyczących obsługiwanej nieruchomości, podczas gdy administrowanie polega na jej bieżącej obsłudze.

Zgodnie z art. 184b ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami zarządzanie nieruchomością polega na podejmowaniu decyzji i dokonywaniu czynności mających na celu zapewnienie racjonalnej gospodarki nieruchomością, a w szczególności: 

  1. właściwej gospodarki ekonomiczno-finansowej nieruchomości; 
  2. bezpieczeństwa użytkowania i właściwej eksploatacji nieruchomości; 
  3. właściwej gospodarki energetycznej w rozumieniu przepisów prawa energetycznego; 
  4. bieżące administrowanie nieruchomością; 
  5. utrzymanie nieruchomości w stanie niepogorszonym zgodnie z jej przeznaczeniem; 
  6. uzasadnione inwestowanie w nieruchomość. 

Z powyższego wynika, że bieżące administrowanie nieruchomością jest jedną z czynności składających się na zarządzanie.

Szacowanie wartości zamówienia w kontekście ustawy Pzp

Zgodnie z art. 30 ust. 1 ustawy Pzp w przypadku, gdy zamawiający planuje udzielić zamówienia na usługi w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania lub dopuszcza możliwość składania ofert częściowych, wartością zamówienia jest łączna wartość poszczególnych części zamówienia.

Przywołany przepis odnosi się do jednorodnych usług, a nie podobnych usług, co potwierdza stanowisko prezesa Urzędu Zamówień Publicznych: "Zasada podobieństwa nie dotyczy natomiast usług, o których mowa w art. 30 Pzp. Przepisy Pzp i dyrektywy klasycznej nie nakazują łącznego szacowania podobnych usług. Ustalając wartość zamówienia na usługi, zamawiający odnosi się do konkretnej usługi, którą zamierza nabyć. W przypadku usług, łącznemu szacowaniu podlegać będą zatem jednorodne usługi, jeśli zostały lub powinny zostać przewidziane przez zamawiającego".

W tym kontekście zarządzanie nieruchomością, jako obejmujące również administrowanie, należy traktować jako jednorodną usługę. Dlatego szacowanie wartości zamówienia na zarządzanie nieruchomością powinno obejmować wartość administrowania.

Podstawa prawna 

• art. 30 ust. 1 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 1320) 

• art. 184b ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 1145).

Renata Dzikowska – radca prawny specjalizujący się w prawie zamówień publicznych, wieloletni pracownik UZP, obecnie naczelnik w instytucji zamawiającej 

Więcej artykułów istotnych dla zamawiających i wykonawców znajdziesz na www.portalzp.pl